کسب و کارهای سفر و گردشگریمعرفی استارتاپ

معرفی استارتاپ Byway: هوش مصنوعی برای سفری جذاب تر

کت جونز، مؤسس تنها، در مارس ۲۰۲۰، هم‌زمان با شیوع همه‌گیری در اروپا، جسارت به خرج داد و کسب‌و‌کاری در حوزه سفر راه‌اندازی کرد. با گذشت زمان و رسیدن به تابستان ۲۰۲۴، کسب‌و‌کار تورهای بسته‌ای انتخابی او با نام استارتاپ Byway، از بسته شدن موفقیت‌آمیز یک دور تأمین مالی سری A به ارزش ۵.۰۴ میلیون پوند (تقریباً ۶.۴ میلیون دلار با نرخ ارز کنونی) خبر داده است.

ایمان جونز به سفرهای آهسته و پایدارتر سفرهایی که به‌طور خاص بدون پرواز طراحی شده‌اند و با قطار، اتوبوس یا کشتی انجام می‌شوند، به طوری که مسافران می‌توانند از مناظر لذت ببرند و از شلوغی‌ها دور بمانند و در مکان‌های کمتر شناخته شده استراحت کنند، در حال تحقق است. او به TechCrunch گفت که رشد کسب‌و‌کارش سالانه سه برابر شده و تاکنون بیش از ۴۲۰۰ سفر فروخته‌اند.

نگرانی‌های زیست‌محیطی یکی از عوامل اصلی واداشتن مسافران به جستجوی راه‌هایی برای کاهش پرواز است. در همین حال، بسیاری از مقاصد محبوب سفرهای شهری اروپایی – از آمستردام و بارسلونا گرفته تا رم و ونیز – و حتی جزایر شناخته شده گردشگری به دلیل مشکلات ناشی از ازدحام گردشگران، دیگر مانند گذشته میزبان مناسبی برای توریست‌ها نیستند.

جونز وقتی به دنبال ایده‌ای برای شروع یک کسب‌و‌کار بود، این روندها را مد نظر داشت. او پیش از این تجربه کاری به عنوان سرمایه‌گذار در شتاب‌دهنده استارت‌آپ Founders Factory در لندن و ده سال کار در شرکت تبلیغات دیجیتال Unruly را داشت که در نهایت به عنوان معاون ارشد جهانی داده‌ها در تیم اجرایی این شرکت فعالیت می‌کرد.

استارت‌آپ او که در انگلستان مستقر است تاکنون ۴۰ نفر را استخدام کرده است. تأمین مالی سری A که به رهبری Heartcore Capital و با مشارکت Eka Ventures و سرمایه‌گذاران فرشته انجام شد، برای گسترش به مناطق جدید استفاده خواهد شد. شرکت اعلام کرده که قصد دارد تعداد بیشتری نیرو، از جمله مهندسان را برای افزایش سرمایه‌گذاری در فناوری برنامه‌ریزی سفر مبتنی بر هوش مصنوعی خود، استخدام کند.

در حال حاضر، اکثریت تعطیلات بسته‌ای که استارتاپ Byway می‌فروشد (حدود ۶۰ درصد) به‌صورت آنلاین رزرو می‌شود، به این معنی که مشتریان از نرم‌افزار طراحی سفر اختصاصی آن با نام JourneyAI استفاده می‌کنند. ۴۰ درصد دیگر فروش‌ها از طریق یک خدمات مشاوره‌ای انسانی انجام می‌شود که کارکنان با مشتریان برای طراحی سفری که نیازهای آن‌ها را برآورده کند، صحبت می‌کنند. اما جونز اطمینان دارد که ابزار برنامه‌ریزی تعطیلات این شرکت قادر خواهد بود با افزودن منابع داده بیشتر و بهینه‌سازی توصیه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی خود، بخش بیشتری از کار طراحی سفر را بر عهده بگیرد.

منابع استارتاپ byway برای معرفی سفرها

جونز همیشه به سفرهای آهسته‌تر و دیدنی‌تر علاقه داشته است. او برای دیدن خانواده به ایرلند با کشتی سفر می‌کرد و از کودکی عاشق قطار بوده و هرگز خودرویی نداشته است. بنابراین، او می‌توانست فرصت واقعی برای برنامه‌ریزی تعطیلات زمینی زیبا با مناظر خیره‌کننده و تجربیات هیجان‌انگیز سفر، مانند هیجان عبور از دریا با کشتی یا سفرهای ریلی کوهستانی، یا نوآوری آرام‌تر قطارهای خواب با رستوران‌ها را ببیند.

سفرهای زمینی چند توقفی، ریتم سفر را تغییر می‌دهند و فرصت‌هایی برای نوع متفاوتی از گردشگری فراهم می‌کنند که نسبت به پرواز آسیب کمتری به محیط زیست می‌زند. همچنین، می‌توانند منافع اقتصادی را به مکان‌های بیشتری گسترش دهند و فشار بر نقاط توریستی محبوب را کاهش دهند. اما برنامه‌ریزی چنین سفرهایی پیچیده است. این همان جایی است که ابزار هوش مصنوعی استارتاپ Byway به عنوان یک جزء حیاتی برای توسعه این نوع کسب‌وکار تورهای بسته‌ای جایگزین وارد عمل می‌شود.

پس چگونه برنامه‌ریز سفر استارتاپ Byway می‌داند چه نوع سفری را به هر کاربر پیشنهاد دهد؟ به گفته جونز، این ابزار از تعداد زیادی منابع اطلاعاتی و زمینه‌ها برای ساخت بسته‌ها استفاده می‌کند، از جمله جداول زمانی حمل‌ونقل و اطلاعات کرایه‌ها، همچنین اطلاعاتی که خود مشتری ارائه می‌دهد. هوش مصنوعی نیز به اطلاعاتی که استارتاپ Byway  از سفرهای قبلی که با استقبال خوب مواجه شده‌اند، نگاه می‌کند. در واقع، هدف هوش مصنوعی این است که مشتریان را با مسافران مشابهی که قبلاً راضی بوده‌اند، تطبیق دهد.

جونز با ارائه مثالی از سطح جزئیات و زمینه‌هایی که استارتاپ Byway با آن‌ها سروکار دارد، اشاره می‌کند که یک زوج مسافر ممکن است عاشق ایده قطار و خواب شبانه در آن باشند، در حالی که یک خانواده با کودکان احتمالاً از این چشم‌انداز هیجان‌زده نخواهند شد. او می‌گوید:« باید بسیار پاسخگو باشید» و تأکید می‌کند که بخش عمده‌ای از کار طراحی این ابزار، اساساً ناوبری و تلاش برای دسته‌بندی انواع مختلف نکات ظریف مرتبط با سفر است.

این ابزار همچنین می‌تواند به چند روش مختلف استفاده شود. مشتریانی که به دنبال الهام‌بخشی برای مقصد سفر هستند، می‌توانند فقط چند نکته اساسی مانند مدت زمان سفر خود را وارد کنند و پیشنهادات کامل تعطیلات را از ابتدا دریافت کنند. مثلاً یک هفته سفر در شهرها و روستاهای فرانسه. یا یک سفر سه هفته‌ای در سراسر اروپا به ترکیه و بازگشت از طریق بوداپست و وین.

یا می‌توانند از سفرهای از پیش برنامه‌ریزی‌شده که در وب‌سایت استارتاپ Byway ارائه شده‌اند، الهام بگیرند و یک بسته پیشنهادی را سفارشی‌سازی کنند تا بهتر با نیازهایشان تطبیق یابد. بنابراین، آمار ۶۰ درصدی رزروهای آنلاین به نظر می‌رسد که گواهی بر منطقی بودن پیشنهادات هوش مصنوعی و سطح تطبیق‌پذیری است که آنها ارائه می‌دهند.

این فناوری همچنین به چالش بزرگ دیگری در سفرهای چند مرحله‌ای کمک می‌کند: سفرهایی با تعداد توقف‌های زیاد می‌توانند به‌راحتی با اختلالی در یکی از مراحل به مشکل بخورند. جونز می‌گوید JourneyAI با طراحی برای مقاومت، این ریسک اختلال را مدیریت می‌کند، به‌طوری که نرم‌افزار با در نظر گرفتن گزینه‌های جایگزین، می‌تواند در صورت بروز مشکل در برنامه اصلی، جایگزین‌های مناسبی ارائه دهد.

او می‌گوید:« ما در حال حاضر به صورت دستی اختلالات را مرتب می‌کنیم. اما در واقع، این چیزی است که به‌زودی – به‌ویژه با این سرمایه‌گذاری – قادر خواهیم بود که اکثریت تشخیص اختلالات و برنامه‌ریزی مجدد خودکار اختلالات را خودکار کنیم. به‌طوری که بتوانیم به مردم اطلاع دهیم و بگوییم: نگاه کنید، سفر شما در اینجا دچار اختلال شده است. قطار شما کمی دیر حرکت می‌کند، اتصال را از دست می‌دهید – اینجا برنامه تجدیدنظر شده‌ای است که برای شما در نظر گرفته ایم. و سپس، اگر می‌خواهید با ما صحبت کنید، با ما تماس بگیرید. اما اگر از آن راضی هستید، می‌توانید آن را بپذیرید و ادامه دهیم.»

به عنوان یک پشتیبانی دیگر، استارتاپ Byway گروه‌های واتساپ برای مشتریان ایجاد می‌کند تا راهی آسان برای ارتباط با آن‌ها در طول سفر فراهم کند تا آن‌ها هرگز احساس نکنند که باید مشکلات را به تنهایی حل کنند.

او می‌افزاید:« ما یک تعطیلات کامل را می‌فروشیم، به این معنی که وقتی مشتری از ما خرید می‌کند، اگر اختلالی رخ دهد، بر عهده ما است. ما آن را رفع می‌کنیم و مرتب می‌کنیم – که این امر تصمیم‌گیری برای مشتری را برای خرید سفر آسان می‌کند. اگر چیزی اشتباه پیش برود، استارتاپ Byway فقط به من پیام می‌دهد و می‌گوید: خب، اختلال خورده و ما مشکلش را حل می کنیم. بروید و یک بستنی از فلان جا بخرید تا زمانی که منتظر هستید.»

او می‌گوید که برای رزرو بلیط‌های حمل‌ونقل، عموماً با API‌های ارائه شده توسط تجمیع‌کنندگان شخص ثالث مانند استارت‌آپ سوئدی All Aboard یکپارچه می‌شوند. رزرو محل اقامت نیز یک جزء مهم دیگر است. ابزار برنامه‌ریز سفر، هسته اصلی مالکیت معنوی آن‌ها است.

او تأکید می‌کند:« ما یک اجرا کننده تور هستیم نه یک آژانس مسافرتی. این به ما اجازه می‌دهد تا به عنوان یک اپراتور تور با نرخ‌های تجاری از محل اقامت و حمل‌ونقل خرید کنیم. به این معنی که ما به دنبال کمیسیون بسیار کم نیستیم که هر پنی اهمیت داشته باشد و شما باید در هر مورد مستقیماً عمل کنید… [این] به این معنی است که تمرکز فناوری ما می‌تواند روی همان JourneyAI هوشمند باشد. جایی که می‌توانیم بیشتر وقت خود را صرف انجام کاری کنیم که هیچ‌کس تا به حال انجام نداده است.»

تخصص انسانی در حلقه تصمیم گیری

در حالی که اکثر مشتریان استارتاپ Byway از ابزار فناوری این شرکت برای طراحی و رزرو سفرهای خود استفاده می‌کنند، بخش بزرگی هنوز هم نیاز دارند که یک عامل انسانی به آن‌ها در برنامه‌ریزی تعطیلات کمک کند. مسافرانی که نیازهای خاصی دارند ممکن است پیشنهادات خودکار را کافی ندانند، در حالی که دیگران ممکن است ترجیح دهند با یک شخص صحبت کنند که در فرایند برنامه‌ریزی مشارکت داشته باشد.

با این حال، جونز به بهبود پاسخگویی هوش مصنوعی و افزایش تعداد سفرهایی که از طریق ابزار فناوری رزرو می‌شوند، خوش‌بین است. او با اشتیاق معتقد است که این کار می‌تواند به حد اعلایی رشد کند! وقتی از او پرسیده می‌شود که پیشنهادات هوش مصنوعی چقدر می‌تواند بهبود یابد، پاسخ می دهد:«این همان چیزی است که ما روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنیم و به همین دلیل است که پول جمع‌آوری می‌کنیم.»

او با لحنی جدی‌تر ادامه می‌دهد:« در بسیاری از موارد، فناوری کار فوق‌العاده‌ای انجام می‌دهد. در واقع در اکثر موارد، فناوری کار بسیار عالی انجام می‌دهد. اما این ۴۰ درصد وجود دارد که ما هنوز نیاز داریم مردم آن را انجام دهند چون نمی‌توانیم هنوز آن را مدیریت کنیم.»

او می گوید:« شما می‌توانید یک مدل کلی داشته باشید که شامل نکات محلی خاص باشد، اما با افزایش تعداد مناطقی که وارد آن‌ها می‌شویم، فناوری JourneyAI باید نکات محلی بیشتری را در خود داشته باشد. اما ما در حال حاضر در جایی هستیم که می‌گوییم، وای، ما آن را درک می‌کنیم؛ اکنون می‌دانیم که به این نیاز دارد، به این نیاز دارد، و به این نیاز دارد. و در واقع بزرگترین مشکل ما این است که توسعه‌دهندگان زیادی نداریم… ما یک نقشه راه برای JourneyAI داریم اما به اندازه کافی افراد فنی در بخش پشتیبانی نداریم که به سرعت مورد نظر ما پیش بروند، و همین وضعیت در رابط کاربری هم وجود دارد … به همین دلیل است که این سرمایه‌گذاری را انجام می‌دهیم.»

او همچنین تأیید می‌کند که نقش کلیدی برای انسان‌ها در یافتن محتوای باکیفیت برای تغذیه پیشنهادات هوش مصنوعی وجود دارد. به این منظور، تیم ارتباطات محصول استارتاپ Byway با «سازمان‌های مدیریت مقصد» در محل کار می‌کند. در مناطقی که آشنایی کمتری با آن‌ها دارد، از روزنامه‌نگاران محلی کمک می‌گیرد تا یک لایه کیفیت داده واقعی بسازد.

او اضافه می‌کند:« شما نمی‌توانید به همه جاهایی که با استارتاپ Byway آرزو دارید بروید، اما جاهایی که می‌توانید بروید – ما آن مکان‌ها را به دلیل خاصی انتخاب کرده‌ایم.»

در جای دیگر، با آماده شدن Byway برای گسترش منطقه‌ای، تیم آن مشغول انجام وظایف نسبتاً پیش‌پاافتاده‌ای مانند حل مسائل مربوط به مقررات مرتبط با برگزیت است.

او توضیح می‌دهد:« ما در حال حاضر در یک مسیر حل مشکلات قانونی هستیم»

او توضیح می‌دهد که پس از رأی بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا، ضمانتی که دارد دیگر در سراسر اروپا اعمال نمی‌شود – به همین دلیل Byway به تازگی پایگاهی در هلند ایجاد کرده است.

وی می گوید:« ما باید یک شرکت اروپایی داشته باشیم تا بتوانیم یک ضمانت اروپایی دریافت کنیم که مشتریان اروپایی ما را محافظت کند. بنابراین اساساً، این گام بعدی است … به محض این که این را داشته باشیم، می‌توانیم به طور واقعی بازاریابی به اروپا را آغاز کنیم.»

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *