اخبار استارتاپیمتفرقه

هوش مصنوعی کلید حل بحران انرژی ایران

سند ملی هوش مصنوعی ابلاغ شد. هوشمندسازی خانه‌ها و استفاده از خودروهای بی‌سرنشین در اولویت های سند ملی هوش مصنوعی

به گزارش اکوموتیو؛ هفته گذشته سند ملی هوش مصنوعی توسط شورای عالی انقلاب ابلاغ شد و در آن جدول «اولویت‌های ملی» در ۱۰ محور اساسی در دو بخش اولویت‌های ملی «الف» و «ب» تقسیم‌بندی شده است. طبق این سند هدف‌گذاری‌هایی که هوش مصنوعی باید به آن بپردازد «استفاده از خودروهای بدون سرنشین» و « هوشمندسازی خانه‌ها» در حوزه صنایع و انرژی است.

بر اساس این سند تا پنج سال آینده خودروهای بدون سرنشین در کشور باید مورد استفاده قرار بگیرد اما در حال حاضر آماری از این خودروها و نحوه کارکرد آنها وجود ندارد و تنها در اولویت‌های «الف» این جدول جای گرفته است.

«خانه هوشمند» از اولویت‌های دیگر این سند در حوزه صنایع و انرژی است که مانند استفاده از «خودروهای بدون سرنشین» جز  اولویت‌های اول محسوب می‌شود اما درباره هوشمندسازی خانه‌ها استراتژی‌های در نظر گرفته شده با آمار و ارقام موثق در این سند قید نشده است.

حوزه فضای مجازی و رسانه یکی از حوزه‌های اساسی در این سند به حساب می‌آید.

بهره‌گیری از هوش مصنوعی در فضای مجازی به منظور «افکارسنجی عمومی هوشمند» و «کشف محتوای مغایر با قوانین رسانه‌های عمومی اعم از متن، صوت، عکس و ویدئو» جز اولویت های اساسی این سند است و اولویت دوم تشخیص اخبار جعلی و جعل عمیق برای رسانه و فضای مجازی تعیین شده است. همسان‌یاب‌های محتوایی برای مراقبت از حقوق مالکیت در آثار رسانه‌ای هم جزو اولویت‌های دوم سند ملی هوش مصنوعی در حوزه فضای مجازی است.

شورای عالی انقلاب در تمام حوزه‌های کلان مانند «آموزش و پرورش» «بهداشت و درمان» «رسانه و فضای مجازی» و شش حوزه دیگر را نیز در این سند ملی گنجانده‌اند.

در حوزه «زبان و ادبیات فارسی» به دو قسمت «مترجم هوشمند عمومی و تخصصی» و «ربات‌های گفتگوگر» تقسیم شده‌است و گمان می‌رود برای ورود هوش مصنوعی به حوزه زبان و ادبیات فارسی استفاده از «ChatGPT»، مد نظر گرفته شده است و درآموزش و پرورش هوش مصنوعی قرار است به منظور «سامانه آموزش هوشمند شخصی شده و معلم‌یار» در دسترس قرار بگیرد.

همچنین پیش‌بینی شده است هوش مصنوعی به محور «حکمرانی دولتی و خدمات عمومی» به منظور رعایت اخلاق اسلامی و ساده زیستی هم ورود کند. طبق این محور از سند هوش مصنوعی، قرار است با استفاده از قابلیت‌های هوش مصنوعی از «اصراف»، «کشف تخلفات قانونی» و «حسن ظن»جلوگیری شود.

بعد از ابلاغ این سند، تمام دستگاه‌ه موظف میشوند تا حداکثر شش ماه بعد از ابلاغ سند، با همکاری دستگاه‌های مرتبط برنامه ملی کاربست هوش مصنوعی در حوزه‌های کاربردی اولویت‌دار را تهیه و به اطلاع ستاد علم، فناوری و نوآوری شورای عالی انقلاب فرهنگی برسانند و در بازه سه ساله حوزه‌های اولویت‌دار توسط شورای ملی راهبردی هوش مصنوعی بررسی و اصلاح خواهد شد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۲ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *