اخبار استارتاپی

ایجاد مرکز هم آفرینی داروهای زیستی و نوترکیب

توافق‌نامه همکاری مشترک، مابین معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی و مجموعه‌ای از سرمایه گذاران با هدف ایجاد مرکز هم آفرینی داروهای زیستی و نوترکیب امضا شد.

به گزارش اکوموتیو، به منظور پاسخگویی اثربخش به نیازهای فناورانه در زیست بوم فناوری و نوآوری صنایع بیوتکنولوژی دارویی و افزایش عمق بومی سازی زیست فناوری دارویی و نیز رونق کسب و کارهای مرتبط در سطح ملی، ضروری است ایجاد مرکز هم آفرینی داروهای زیستی و نوترکیب مورد توجه ویژه قرار گیرد.

با توجه به این ضرورت، توافق‌نامه مذکور در ۱۵ مردادماه بین روح‌الله دهقانی، نماینده معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، حسن مسلمی نائینی، نماینده پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی، و غلامرضا اخوان فرید، نماینده سرمایه‌گذاران، به امضا رسید. طبق این توافق‌نامه، جهاد دانشگاهی و سرمایه‌گذاران با نسبت ۷۰ به ۳۰ در ایجاد مرکز هم آفرینی داروهای زیستی و نوترکیب مشارکت خواهند کرد.

حمایت از شرکت‌های فناور در حوزه بیوتکنولوژی با ایجاد مرکز هم آفرینی داروهای زیستی و نوترکیب

موضوع این توافق‌نامه شامل تسهیل و حمایت از ایجاد و توسعه زیست‌بوم نوآوری و افزایش عمق بومی‌سازی فناوری در صنعت کشور است. این هدف از طریق ایجاد یک مرکز هم‌آفرینی برای داروهای زیستی و نوترکیب در ساختمانی با عرصه‌ای حدود ۷۳۵۰ متر مربع و مجموع اعیان تقریبی ۱۸۰۰۰ متر مربع که مجوزهای لازم برای توسعه آن از شهرداری اخذ شده و متعلق به پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی است، دنبال می‌شود.

از جمله اهداف این توافق‌نامه می‌توان به حمایت از شرکت‌های فناور در حوزه بیوتکنولوژی دارویی، ارتقاء هم‌افزایی و تولید با عمق فناوری بالا، ایجاد تأسیسات بزرگ تولیدی مرتبط با صنایع زیست‌فناوری پزشکی و دارویی، شناسایی و رفع نیازهای اساسی و نقاط گلوگاهی فناورانه در صنایع داروهای نوترکیب، و برنامه‌ریزی برای حل این نیازها در مرکز هم‌آفرینی اشاره کرد. همچنین، همکاری و هم‌افزایی در تولید با مقیاس شرکت‌های دانش‌بنیان و تأثیرگذار در صنعت نیز از اهداف این توافق‌نامه است.

ایجاد فضایی حرفه‌ای برای تبدیل ایده‌ها به محصولات و کسب‌وکارهای فناورانه در محیطی تخصصی، پویا، خلاق و نوآور با رعایت استانداردهای بین‌المللی، همچنین ایجاد ظرفیت صادرات محصولات و خدمات فنی و مهندسی با کمک کارگزاران تخصصی مستقر در مرکز هم‌آفرینی و فراهم‌سازی شرایط لازم برای همکاری مشترک بین واحدهای فناور داخلی و خارجی و ایجاد کنسرسیوم‌ها و پروژه‌های فناورانه و پژوهشی کاربردی در صنعت داروهای زیستی نیز از دیگر اهداف این توافق‌نامه است.

همچنین، تکمیل زنجیره ارزش توسعه محصولات جدید، افزایش مقیاس تولید محصولات فناورانه با محوریت ایجاد زیست‌بومی پویا و متعامل و ارائه خدمات تجاری‌سازی و توسعه کسب‌وکار به واحدهای مستقر در مرکز هم‌آفرینی نیز از اهداف مهم این توافق‌نامه به شمار می‌رود.

حمایت پنج هزار میلیارد ریالی معاونت علمی برای ایجاد زیرساخت‌ها و تجهیز کارگاه‌ها

معاونت علمی و فناوری در چارچوب توافق‌نامه مرکز هم آفرینی داروهای زیستی و نوترکیب موظف است شرکت‌های دانش‌بنیان مرتبط با موضوع قرارداد را به همکاری و استقرار در مرکز هم‌آفرینی تشویق کند. همچنین، این معاونت باید منابع مالی لازم برای ایجاد زیرساخت‌های فیزیکی و تجهیز کارگاه‌ها تا سقف پنج هزار میلیارد ریال را از محل اعتبار مالیاتی فراهم کند و پس از طی مراحل قانونی، از سرمایه‌گذاران حمایت و کمک کند.

علاوه بر این، معرفی مجموعه‌های توانمند و دارای صلاحیت برای بهره‌برداری از بخش‌های مختلف مرکز هم‌آفرینی به سرمایه‌گذار و ارائه تسهیلات و امتیازات تشویقی برای ترغیب شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور به استقرار و سرمایه‌گذاری در مرکز هم‌آفرینی داروهای زیستی و نوترکیب از دیگر تعهدات معاونت است.

همچنین، معاونت علمی از اعتبار حمایتی دو هزار میلیارد ریالی برای توسعه فعالیت‌های فناورانه در این مجموعه استفاده خواهد کرد.

اختصاص ساختمان پژوهشگاه رویان به مرکز هم‌آفرینی داروهای زیستی

جهاد دانشگاهی تعهد کرده است که در چارچوب این توافق‌نامه، ساختمان پژوهشکده زیست‌فناوری پژوهشگاه رویان واقع در اصفهان، منطقه ۱۷ شهرک نرگس را برای ایجاد شرکت و مرکز هم‌آفرینی داروهای زیستی و نوترکیب در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهد.

برنامه زمان‌بندی و توجیهات فنی اقتصادی برای تکمیل و آغاز بهره‌برداری از مرکز، پس از تأسیس شرکتی که توسط سرمایه‌گذار و جهاد دانشگاهی در راستای ایجاد مرکز هم‌آفرینی راه‌اندازی می‌شود، توسط مدیرعامل شرکت اعلام خواهد شد.

 

 

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *