ایده های استارتاپیمعرفی استارتاپ

معرفی استارتاپ Tingit : بازار تعمیرات بدون دردسر صنعت مد

آیا کت مورد علاقه‌تان پاره شده یا کفش‌های کثیفی دارید که در انتهای کمدتان خاک می‌خورند؟ استارتاپ Tingit می‌خواهد با راه‌اندازی یک بازار تعمیرات بدون دردسر به شما کمک کند تا لباس‌های استفاده‌شده‌تان را به شکوه گذشته‌شان بازگردانید.

این پلتفرم به کاربران این امکان را می‌دهد که با گوشی خود، ویدیویی کوتاه از وسایل خراب خود گرفته و برای دریافت هزینه تعمیر یا بازسازی، آن را بارگذاری کنند. اگر از قیمت راضی بودند، می‌توانند از طریق اپلیکیشن «Tingit» هزینه تعمیرات را پرداخت کنند و سپس وسایل را به تعمیرگاه موردنظر ارسال کنند. سپس کافیست فقط چند روز یا چند هفته منتظر بمانند.

نیازی به جستجوی تعمیرکاران متخصص در کوچه‌پس‌کوچه‌ها یا مواجهه با زمان‌بندی‌های نامناسب فروشگاه‌ها و تعمیرکاران نیست؛ این پلتفرم تمام این کارها را برای کاربرانش انجام می‌دهد.

اما فعلاً یک محدودیت خیلی بزرگ وجود دارد: Tingit فقط در لیتوانی در دسترس است، جایی که این استارتاپ مستقر در ویلنیوس،  چند ماه پیش راه‌اندازی شده است. با این حال، این استارتاپ به تازگی یک سرمایه‌گذاری ۵۰۰ هزار یورویی در مرحله پیش‌بذری جذب کرده تا به گسترش کسب‌وکار خود ادامه دهد. مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار، «Indrė Viltrakytė» می‌گوید که این شرکت قصد دارد در آینده وارد بازارهای دیگر اروپا شود. احتمالاً این اتفاق در سال آینده و همزمان با جذب سرمایه مرحله بذری رخ خواهد داد.

لیتوانی، که میزبان بازار بزرگ خرید و فروش مجدد پوشاک Vinted است، در این زمینه پیشینه‌ای قوی دارد. Tingit نیز یک بازار تعمیرات بدون دردسر است، اما با این هدف که افرادی که لباس‌های آسیب‌دیده دارند را با کسب‌وکارهایی که می‌توانند این لباس‌ها را تعمیر کنند، متصل کند.

ویلترایت گفت: «من با افرادی که Vinted را راه‌اندازی کردند، بزرگ شدم. دیدن اینکه این شرکت از یک فروشگاه کوچک محلی به یک بازار جهانی عظیم تبدیل شد، واقعاً الهام‌بخش بود. امیدوارم بتوانیم با تمرکز بر تعمیرات به چیزی مشابه دست یابیم و با شرکت‌هایی که در زمینه پایداری فعالیت می‌کنند، هم‌افزایی پیدا کنیم.»

ایده «Tingit» از دید ویلترایت، سال‌ها فعالیت در صنعت مد و ناراحتی از مشکلات مرتبط با محیط زیست و مصرف بی‌رویه در این صنعت بوده است. این اولین تجربه او به عنوان یک کارآفرین در حوزه فناوری نیست؛ او سه سال با Justas Janauskas، هم‌بنیان‌گذار Vinted، روی یک استارتاپ شبکه اجتماعی برای نوجوانان کار کرد که در سطح محلی موفقیت‌هایی داشت اما در نهایت تعطیل شد. او همچنین در حوزه مد دیجیتال و ارزهای دیجیتال/وب ۳ نیز فعالیت‌هایی داشته است.

با این حال، راه‌اندازی یک پلتفرم تعمیرات فیزیکی با هدف تبدیل شدن به بازار تعمیرات بدون دردسر، انواع دیگری از چالش را به همراه دارد.

چالش های ایجاد بازار تعمیرات بدون دردسر

او گفت: «من مشکلات را حل می‌کنم. وقتی به چیزی فکر می‌کنم که خراب شده، میل شدیدی به تعمیر آن پیدا می‌کنم. شخصاً سعی کردم بسیاری از وسایلم را تعمیر کنم. همیشه هم این کار یک دردسر بزرگ بود. من یک سشوار Dyson داشتم. تعمیر آن به دلایل مختلف شش هفته طول کشید. به خودم گفتم، می‌دانی، سال ۲۰۲۳ است، باید راه بهتری وجود داشته باشد. و وقتی اطرافم را نگاه کردم، دیدم راه بهتری وجود ندارد. بنابراین تصمیم گرفتم که خودم راه بهتر را بسازم و ببینم ته تهش چه می‌شود.»

Tingit در حال حاضر کاربران را به کسب و کارهای تعمیر و بازسازی برای لباس‌ها، کفش‌ها و اکسسوری‌ها متصل می‌کند. این خدمات شامل بازسازی‌های تخصصی مانند ترمیم کفش‌های کتانی و کیف‌های دستی، همچنین خدمات معمول‌تری مانند خشک‌شویی است.

به گفته ویلترایت، تصمیم برای تمرکز بر صنعت مد عمدتاً به این دلیل بود که چهار بنیان‌گذار این استارتاپ از قبل تخصص لازم در این زمینه را داشتند. اما او می‌گوید اگر بتوانند کار را گسترش دهند، دلیلی برای متوقف شدن در این حوزه وجود ندارد. تعمیرات وسایل ورزشی، اسباب‌بازی‌ها و لوازم الکترونیکی مصرفی می‌تواند مسیرهای احتمالی آینده بازار تعمیرات بدون دردسر باشد؛ به شرطی که تقاضای کافی برای آن وجود داشته باشد و کسب‌وکارهایی برای ارائه این خدمات فعال باشند.

مقررات اتحادیه اروپا نیز یکی از نیروهای محرک در این زمینه است؛ قوانینی که به حقوق تعمیر و قواعد گسترده‌تر طراحی دوست دار محیط زیست مرتبط هستند و شامل طرح‌هایی برای پاسپورت‌های دیجیتال محصولات می‌شوند. همه این اقدامات با هدف گذار به یک حلقه بزرگ اقتصادی طراحی شده‌اند تا اتحادیه اروپا بتواند به هدف خود برای کاهش خالص انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۵۰ دست یابد.

شرایط اقتصادی کلان نیز ممکن است به تمایل به تعمیر و بازسازی کمک کند. ویلترایت می‌گوید یکی از سرمایه‌گذاران استارتاپ معتقد است که رکود بزرگی در راه است. او گفت: «به همین دلیل او فکر می‌کند که تعمیرات می‌تواند موج بزرگ بعدی باشد، زیرا موج قبلی لباس‌های دست دوم بود.»

تا به امروز، بازار تعمیرات بدون دردسر Tingit بیش از ۶۵۰ تعمیر کامل را انجام داده و بیش از ۲۵۰۰ درخواست تعمیر از کاربران دریافت کرده است. به گفته ویلترایت این شرکت با سه کسب‌وکار محلی همکاری می‌کند. یکی از آنها تعمیرات لباس، دیگری تعمیرات کفش و کیف و سومی خدمات خشک‌شویی را انجام می‌دهد.

Tingit در برنامه‌های آینده خود، به ارتقای کیفی و اصلاحات در محصولات و همچنین ارائه خدمات بازیافت نیز فکر می‌کند. با این حال، ویلترایت می‌گوید که تغییرات خاص مانند خیاطی و دوخت دقیق برای یک پلتفرم با رویکرد غیرمستقیم چندان مناسب نیستند. زیرا اندازه‌گیری‌های مرتبط با تک دوزی لباس باید به صورت حضوری انجام شوند.

تعمیر کفش در بازار تعمیرات بدون دردسر

آمار مصرف بازار تعمیرات بدون دردسر Tingit

در حال حاضر، تعمیرات کفش ۷۰ درصد سفارش‌های پلتفرم را تشکیل می‌دهند و مشتری معمولی بازار تعمیرات بدون دردسر یک مادر شاغل و پرمشغله است که به دنبال راه‌های کارآمدتر برای انجام کارهای خود می‌گردد.

ویلترایت اذعان می‌کند که با توجه به اینکه بسیاری از علاقه‌مندان به کفش‌های کتانی مرد هستند، کمی متعجب است که مردان کمتر از این پلتفرم استفاده می‌کنند. اما او معتقد است که این موضوع تا حدی به عدم آگاهی از نوع خدمات بازسازی موجود مربوط باشد.

او گفت: «من واقعاً دوست دارم این مفهوم نگهداری فصلی را ایجاد کنم.»

یک جفت کفش جدید می‌تواند با مراقبت مناسب عمر بسیار طولانی‌تری داشته باشد. او پیشنهاد می‌دهد که یک سرویس تعمیر دوبار در سال می‌تواند به عنوان یک عادت جدید برای سرمایه‌گذاری در جهت افزایش طول عمر البسه و کالاها مطرح شود.

او اضافه می‌کند: «هدف شخصی من این است که ، تعمیرات را بیشتر به یک عادت تبدیل کنم.»

قیمت‌های خدمات تعمیر و بازسازی در بازار تعمیرات بدون دردسر بسته به پیچیدگی کار متفاوت است از ۹ یورو برای یک پوشش محافظ برای کفش‌ها تا ۲۵ یورو یا بیشتر برای تعویض زیپ لباس‌ها و حتی ۱۳۹ یورو یا بیشتر برای بازسازی کیف دستی‌های لوکس.

ویلترایت اشاره کرد که این استارتاپ تاکنون برخی از اقلام بسیار لوکس را برای تعمیر و بازسازی دریافت کرده است، مانند یک کیف هرمس با ارزش ۱۰ هزار یورو. با توجه به افزایش محبوبیت لباس‌های قدیمی و لوکس و پلتفرم‌های فروش مد و بازارگاه‌های دست دوم، راه‌های جالبی وجود دارد که یک بازار تعمیرات بدون دردسر می‌تواند با این روند گسترده‌تر همگرا شود.

او می‌گوید که شرکت هم‌اکنون درخواست‌های زیادی از افراد دریافت می‌کند که تصاویری از اقلامی که در بازارهای دست دوم مانند Vinted دیده‌اند را ارسال کرده و از هزینه تعمیر آن‌ها پرس‌وجو می‌کنند.

او گفت: «فکر می‌کنم می‌توانیم ارزش اقلام دست دوم را افزایش دهیم، زیرا مردم نمی‌دانند چه کارهایی می‌توان با کالاهای مرتبط با مد و پوشاک انجام داد. اگر یک کیف خیلی فرسوده را بردارید، اگر یک کیف لوکس و باکیفیت باشد، می‌توانید آن را به حالتی نزدیک به ۸۵ درصد یک کالای نو بازسازی کنید.»

آینده یک بازار تعمیرات بدون دردسر

Tingit به عنوان یک بازار تعمیرات بدون دردسر «B2C» شروع به کار کرده، اما ویلترایت معتقد است که فرصت‌هایی برای گسترش به «B2B2C» (کسب‌وکار به کسب‌وکار به مصرف‌کننده) نیز وجود دارد.

او گفت: «ما می‌توانیم نماینده رسمی برندها باشیم این مدل کسب‌وکار از پیش ثابت شده است. همچنین، برنامه‌ریزی کرده‌ایم که ادغام‌های API را برای خرده‌فروشان یا دیگر بازارگاه‌ها مانند Vinted یا Vestiaire Collective انجام دهیم.»

این استارتاپ در حال بررسی راه‌های گسترش استفاده از فناوری برای کاهش پیچیدگی فرآیند تعمیرات برای کاربران است. ویلترایت گفت که شرکت قصد دارد روی استفاده از هوش مصنوعی کار کند تا تحلیل آسیب‌دیدگی و ایجاد پیش‌فاکتور را که در حال حاضر به صورت دستی انجام می‌شود، خودکارسازی کند. بنابراین، کاربران حتی نیازی به گرفتن ویدیو و بارگذاری آن از آیتم خود نخواهند داشت و می‌توانند آن را فقط به دوربین نشان دهند.

هوش مصنوعی همچنین می‌تواند برای خودکارسازی ارزیابی پوشاک برای فروش مجدد و تولید داده‌هایی در مورد گردش اقلام در اقتصاد دایره‌ای استفاده شود، که می‌تواند برای کسب‌وکارهای مختلف جالب باشد. اعتبارسنجی مد و ردیابی چرخه عمر محصولات نیز از دیگر حوزه‌هایی است که Tingit علاقه‌مند به بررسی آنهاست.

مرحله جذب سرمایه پیش‌بذری بازار تعمیرات بدون دردسر Tingit از سوی Firstpick، یک صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر و شتاب‌دهنده در لیتوانی برای استارتاپ‌های فناوری در منطقه بالتیک، رهبری شد. BADideas.fund از لتونی، PurposeTech از جمهوری چک و Heartfelt Capital از آلمان نیز در این سرمایه‌گذاری مشارکت داشتند.

جونه وایتولوویچیوت، شریک مدیریتی در Firstpick، در بیانیه‌ای گفت: «هنوز کمبود دانش در استفاده از فناوری برای بهبود پایداری زیست محیطی وجود دارد. به همین دلیل، ما بسیار هیجان‌زده‌ایم که ببینیم چگونه بازار تعمیرات بدون دردسر Tingit مصرف کنندگان را آموزش داده و به آنها کمک می‌کند تا عادات پایدارتری ایجاد کنند.»

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *