اخبار استارتاپی

گزارش سال ۱۴۰۲ غول خرده فروشی آنلاین: از صدرنشینی فروش آیفون تا رشد ۴۷۲ درصدی خرید اقساطی

دیجی‌کالا گزارش سالانه خود را در سال ۱۴۰۲ منتشر کرد.

به گزارش اکوموتیو، در سال ۱۴۰۲ متوسط بازدیدهای روزانه دیجی کالا به ۵.۵ میلیون رسیده‌است و این مارکت پلیس به متوسط جستجوی روزانه کالا   ۳/۵ میلیونی در روز دست یافته است و تنوع کالایی آن از ۱۲.۵ میلیون گذشته‌است.

دیجی کالا در یک نگاه

به گزارش دیجی‌کالا خرید اقساطی و اعتباری نسبت به سال ۱۴۰۱، ۴۷۲ درصد رشد کرده‌است و بیش از ۱۸۲ هزار کاربر از دیجی‌کالا با بهره‌گیری از خدمات دیجی‌پی قسطی خرید کرده‌‌اند.

گوشی آیفون ۱۵ پرومکس، کنسول بازی پلی‌استیشن ۵ و لپ‌تاپ MacBook Pro MRX 43 2023-M3 Pro گران‌ترین کالاهایی هستند که کاربران به‌صورت اقساطی خریده‌اند.

۶۲ درصد از کاربران دیجی‌کالا  تمایل دارند به صورت اینترنتی پرداخت کنند و تنها ۲۴ درصد از آنها دستگاه POS یا تسویه درب منزل را انتخاب کردند که خبر از افزایش اعتماد کاربران به خرید اینترنتی میدهد.

براساس گزارش دیجی‌کالا متوسط فروش فروشندگان فعال این مارکت پلیس نسبت به سال ۱۴۰۱، ۶۳ درصد رشد داشته‌است و به رقم ۵۸۸ میلیون تومان رسیده‌است.

پراکندگی کابران دیجی کالا

طبق آمار پراکندگی ارائه در ایران گزارش دیجی کالا حالا دیگر یک مارکت پلیس کشوری محسوب میشود و در ۲ هزار و ۲۶۵ شهر و روستا مشتری  و در ۱ هزار و ۶۱۴ شهر و روستا فروشنده دارد.

حالا دیجی کالا ۵.۱ میلیون مشتری در شهرهایی غیر از تهران دارند و  در سال گذشته ۱۶.۴ میلیون سفارش به شهرهای دیگر ایران ارسال شده است.

براساس این گزارش در سال گذشته پرفروش روز هفته یکشنبه‌ها بوده است و ساعت ۲۳ بیشترین تعداد سفارش ثبت شده‌است. گران‌قیمت ترین سفارش جمعا ۱.۳۵ میلیارد تومان بوده است و کابران ساکن استان‌های تهران، البرز و اصفهان بیشترین خرید را انجام داده‌اند.

از نظر تعداد فروش، پرفروش‌ترین کالاها پنیر فتا دوشه هزار، خودکار پنتر، اسپاگتی زر ماکارون، نوار بهداشتی پنبه‌ریز و هدفون بلوتوثی مدل inPods 12 هستند.

سامسونگ، اپل، شیائومی، ایسوس و لنوو به‌ترتیب پنج برندی هستند که بیشترین فروش از نظر ارزش ریالی را در دیجی‌کالا داشته‌اند. از نظر فروش تعدادی هم کاله، یوروویتال، سامسونگ، اکتیو و مهیا پروتئین بیشترین فروش را داشته‌اند.

گوشی موبایل، ساعت هوشمند، ایرپاد، ساعت، اسپیکر، هندزفری، لپ‌تاپ، تلویزیون، اسباب‌بازی و ابزار جلوگیری از بارداری ۱۰ کالایی هستند که بیشترین جست‌وجو را در سال ۱۴۰۲ داشته‌اند.

کالاهای ممنوعه دیجی کالا

در میان همه‌ی جست‌وجوهایی که در دیجی‌کالا انجام شده، ۷۱۷ هزار و ۳۷ مورد جست‌وجوی کالاهایی بوده است که اجازه واردات‌ به ایران را ندارند. در میان این کالاها آیفون ۱۴ پرجست‌وجوترین کالای ممنوعه بوده و پس از آن آیفون ۱۵؛ لوازم خانگی برقی سامسونگ، بوش و ال‌جی؛ کفش‌های آدیداس، نایک و پوما و لباس‌های مانگو، زارا و لیوایز بیشتر از همه جست‌وجو شده‌اند.

در ادامه گزارش ذکر شده است که حالا شاخص NPS دیجی کالا به عدد ۴۶ رسیده‌است و  ۶۳درصد مشتریان دیجی‌کالا آن را به دیگران پیشنهاد کرده‌اند. و اصلی ترین علت رضایت کاربران تنوع این پلتفرم و مهم‌ترین دلیل خرید نکردن از دیجی‌کالا بحث هزینه سفارش بوده است.

دیجی‌کالا و نسل زد

یکی از بخش‌های اضافه‌شده به گزارش سال دیجی‌کالا، فصل «نسل Z» است. دیجی‌کالا در این فصل، به بررسی رفتارهای نسل زد مانند آمارهای اجناس خریداری شده و جستجو شده، علاقه‌مندی‌ها  و تفاوت الگوی خریدی آنها نسبت به نسل‌های دیگر پرداخته است.

براساس داده‌های این گزارش، بیشترین کالایی که نسل Z (بر اساس ارزش ریالی کالاها) خریداری شده است به ترتیب: لوازم الکترونیک مصرفی، خانه و آشپزخانه و محصولات زیبایی و سلامت بوده است. بر اساس تعداد فروش کالا هم وسایل خانه و آشپزخانه، محصولات زیبایی و سلامت و کالاهای سوپرمارکتی پرفروش‌تر از سایر گروه‌های کالایی بوده‌اند و بیش از هر چیز  موبایل، ایربادز، ساعت، اسپیکر و ساعت هوشمند جستجو کرده‌اند.

پرنده های مهاجر دیجی کالا

داستان غم‌انگیز مهاجرت حالا در دیجی‌کالا

طبق گزارش دیجی‌‌کالا در سال گذشته ۷۵ نفر به دلیل مهاجرت دیجی‌کالا را ترک کرده‌اند و مهاجرت سهم ۱۷ درصدی از خروج از دیجی‌کالا را به خود اختصاص داده است. لازم به ذکر است ۳۲ نفر از از این ۷۵ نفر در تیم های فناوری این شرکت فعالیت داشته‌اند.

نسخه کامل گزارش سال ۱۴۰۲ دیجی کالا

 

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *