ایده های استارتاپیایده های سفر و گردشگری

سری ماندیر: اپلیکیشن بازدید مجازی از اماکن مذهبی

سری ماندیر اپلیکیشن بازدید مجازی از اماکن مذهبی است. این اپلیکیشن با استفاده از تصاویر این امکان بازدید و تجربه زیارت از اماکن مذهبی را فراهم می کند.

خانواده تریودی که در ایالات متحده زندگی می‌کنند، به دنبال راه‌حلی بودند تا بتوانند مراسم عبادی خود را در یکی از «جیوترلینگاها»، نماینده خدای هندو، شیوا، در هند انجام دهند. در یکی از روزهای یکشنبه سال ۲۰۲۳، پس از جستجو در یوتیوب برای یافتن راه‌هایی جهت تقدیم گل و دیگر هدایای مذهبی به معبدی در هند، آن‌ها با ویدئویی درباره یک اپلیکیشن نوظهور به نام «سری ماندیر» آشنا شدند.

اپلیکیشن بازدید مجازی از اماکن مذهبی سری ماندیر امکان تماشای ویدئوهای اختصاصی از مراسم دعا در بیش از ۵۰ معبد هندو در هند را فراهم می‌کند و به کاربران این امکان را می‌دهد که از طریق گوشی‌های هوشمند خود در دعاها شرکت کنند، نذورات تقدیم کنند و به محتوای عبادی دسترسی داشته باشند. این دقیقاً همان چیزی بود که خانواده تریودی به دنبالش بودند.

حال یک سال از استفاده خانواده تریودی از این اپلیکیشن گذشته است. یکی از اعضای خانواده به وب‌سایت تک‌کرانچ گفت که این برنامه به کاربران کمک می‌کند تا حتی زمانی که از کشور خود دور هستند، در آخرین لحظات دعاهای خود را انجام داده و نذورات خود را به معبد دلخواهشان تقدیم کنند. اما استفاده از این برنامه هزینه بالایی دارد؛ متوسط هزینه ماهانه کاربران خارج از هند برای استفاده از اپلیکیشن بازدید مجازی از اماکن مذهبی سری ماندیر حدود ۱۰۰ دلار است.

یکی از کاربران گفت: «اپلیکیشن سری ماندیر، روپیه را به دلار تبدیل می‌کند و هزینه بسیار زیادی دارد، که باعث می‌شود این اپلیکیشن در دسته برنامه‌های بسیار گران قرار بگیرد و برای افرادی با بودجه محدود مناسب نباشد.»

این اپلیکیشن به یک نیاز در حال رشد پاسخ می‌دهد. به عنوان بخشی از آیین‌های چندین ساله خود، هندوها در سراسر جهان اغلب به معابد خدایان و الهه‌هایی که به آن‌ها اعتقاد دارند می‌روند، نذورات تقدیم می‌کنند و در دعاها شرکت می‌کنند تا به دنبال آرامش، سلامتی و یا زندگی بهتر باشند. با این حال، دسترسی به خدمات عبادی و اطلاعات مذهبی در هند عمدتاً به صورت آفلاین و غیرسازماندهی شده بوده است.

پراشانت ساچان، کارآفرین سریالی که اهل روستایی نزدیک شهر صنعتی کانپور در ایالت اوتار پرادش است و پیش‌تر استارتاپ تجارت اجتماعی «ترل» را تأسیس کرده بود، در نوامبر ۲۰۲۰ شرکت مادر سری ماندیر، «اپس‌فوربهارات» را راه‌اندازی کرد. بر اساس مشاهدات او، حتی مردم مناطق روستایی هند به تدریج به فضای آنلاین وارد می‌شدند، اما متوجه شد که آیین‌های مذهبی کشور همچنان به‌صورت آفلاین باقی مانده‌اند.

ساچان در مصاحبه‌ای گفت: «وقتی شروع به آزمایش کردم، یکی از رفتارهایی که به آن فکر کردم، عبادت بود، چون معتقد بودم که این موضوع شایسته توجه بیشتری است که تاکنون به آن نشده بود.»

این اپلیکیشن که سه سال از راه‌اندازی آن می‌گذرد، از سال ۲۰۲۰ تاکنون بیش از ۳۰ میلیون بار دانلود شده و در ژانویه امسال دسترسی خود را به بازارهای خارج از هند باز کرده است. ساچان به تک‌کرانچ گفت که از آن زمان تاکنون، این اپلیکیشن ماهانه ۲۵ تا ۳۰ درصد رشد داشته و در خارج از هند ۵۰۰ هزار کاربر ثبت‌نام‌شده و ۲.۵ میلیون نصب به دست آورده است. بیشتر کاربران جهانی آن از ایالات متحده هستند و پس از آن کانادا، بریتانیا و خاورمیانه قرار دارند.

ساچان گفت که کاربران اصلی سری ماندیر در خارج از هند، نسل اول و دوم هندی‌های آمریکایی هستند که اغلب به معابد در هند نمی‌روند، اما می‌خواهند با ریشه‌های خود ارتباط برقرار کنند.

این حضور جهانی به رشد درآمد سری ماندیر کمک کرده است. درآمد این اپلیکیشن از تراکنش‌های کوچک کاربران برای دعاها و نذورات حاصل می‌شود. در حال حاضر، ۲۵ درصد از کل درآمد سری ماندیر از خارج از هند به دست می‌آید.

علاوه بر این که سری ماندیر به کاربران کمک می‌کند تا با معابد مذهبی خود ارتباط برقرار کنند، به روحانیان این معابد نیز کمک می‌کند تا تعداد بیشتری از عبادت‌کنندگان را جذب کرده و در نتیجه درآمد بیشتری کسب کنند. یک معبد و روحانی با اختصاص پنج تا شش ساعت در هفته به این اپلیکیشن، معمولاً ۲۵ تا ۳۰ درصد بیشتر از درآمد روزانه خود از عملیات عادی درآمد کسب می‌کند.

مانوج، یکی از روحانیان معبد شیوا در تریمباکشوار، واقع در شهر تریمباک در ایالت مهاراشترا در غرب هند، به تک‌کرانچ گفت که اپلیکیشن سری ماندیر به عبادت‌کنندگانی که از نظر جسمانی قادر به حضور در معبد نیستند اما مشتاق به شرکت در دعاهای گاه‌به‌گاه هستند، کمک می‌کند.

این روحانی هر هفته از طریق اپلیکیشن سری ماندیر ۴۰ تا ۵۰ عبادت‌کننده جذب می‌کند. او اشاره کرد که این اپلیکیشن به روحانیان کمک می‌کند تا پرداخت‌های بیشتری از عبادت‌کنندگان دریافت کنند. زیرا این اپلیکیشن از کاربران فردی حتی برای دعاهای گروهی نیز هزینه دریافت می‌کند، در حالی که گروه‌هایی که به‌صورت حضوری به معبد می‌آیند، ممکن است همه به‌صورت فردی نذورات خود را تقدیم معبد نکنند.

با این حال، مانوج اذعان کرد که این اپلیکیشن فاقد آن حال و هوای معنوی است که افراد با حضور فیزیکی در معبد تجربه می‌کنند. او این تجربه را با تفاوت بین مصرف دارو در خانه و دریافت درمان کامل پس از بستری شدن در بیمارستان مقایسه کرد.

«اپس‌فوربهارات» اکنون امیدوار است که بتواند اپلیکیشن بازدید مجازی از اماکن مذهبی سری ماندیر را به کاربران بیشتری معرفی کند. این استارتاپ مستقر در بنگلور اخیراً ۱۸ میلیون دلار در دور سرمایه‌گذاری سری B جمع‌آوری کرده است که به رهبری ناندان نیلکانی، میلیاردر هندی و یکی از پیشکسوتان فناوری، از طریق شرکت «فاندامنتوم پارتنرشیپ» انجام شده است.

اپلیکیشن بازدید مجازی از اماکن مذهبی: پر دانلودترین اپلیکیشن برای هندوها

سری ماندیر تنها اپلیکیشن در حوزه اپلیکیشن‌های مذهبی در هند نیست؛ اپلیکیشن‌های دیگری مانند «دیو‌دهام»، «واما» و «اوتساو» نیز خدمات مشابهی ارائه می‌دهند.

رشد اپلیکیشن بازدید مجازی از اماکن مذهبی سری ماندیر

با این حال، اپلیکیشن بازدید مجازی از اماکن مذهبی سری ماندیر با ۳۰ میلیون دانلود از سال ۲۰۲۰، تنها اپلیکیشنی است که تمرکز آن بر هندوها است و در بین ۱۰۰ اپلیکیشن مذهبی پر دانلود جهان قرار دارد.  همچنین، اپلیکیشن «بهاگاواد گیتا» به زبان هندی (با ۲ میلیون دانلود) و «ساناتان» (با ۲ میلیون دانلود) از دیگر اپلیکیشن‌های مذهبی هندو هستند که از سال ۲۰۲۰ بیشترین تعداد دانلود را داشته‌اند.

با این حال، سری ماندیر از نظر تعداد دانلود در سطح جهانی بسیار عقب‌تر از اپلیکیشن‌های مذهبی دیگر قرار دارد. بر اساس داده‌های «سنسور تاور»، اپلیکیشن کتاب مقدس «یوورژن» (با ۲۷۴ میلیون دانلود)، «مسلم پرو» (با ۱۳۲ میلیون دانلود) و «کینگ جیمز بایبل» (با ۱۲۲ میلیون دانلود) به ترتیب سه اپلیکیشن مذهبی پر دانلود جهان از سال ۲۰۱۴ بوده‌اند.

در هند، اپلیکیشن «کتاب مقدس مسیحیت برای کودکان» با ۲۲ میلیون دانلود و «مسلم پرو» با ۱۰ میلیون دانلود از دیگر اپلیکیشن‌های مذهبی پر دانلود هستند که هر دو پس از اپلیکیشن بازدید مجازی از اماکن مذهبی سری ماندیر قرار دارند.

از نظر درآمد، اپلیکیشن «هالو پریر و مدیتیشن» از سال ۲۰۲۰ تاکنون پر درآمدترین اپلیکیشن مذهبی جهان بوده است، به طوری که کاربران بیش از ۸۴ میلیون دلار برای خریدهای درون‌برنامه‌ای آن هزینه کرده‌اند. از سوی دیگر، اپلیکیشن سری ماندیر از سال ۲۰۲۰ تاکنون کمتر از ۱۰۰ هزار دلار از خریدهای درون‌برنامه‌ای کسب کرده است.

این رقم کمتر از اپلیکیشن شماره یک مذهبی در هند از نظر هزینه‌های مصرف‌کنندگان یعنی اپلیکیشن «جوزف پرینس گاسپل پارتنر» است که از سال ۲۰۲۰ تاکنون بیش از ۳۰۰ هزار دلار از خریدهای درون‌برنامه‌ای در هند به دست آورده است.

گام بعدی: گردشگری مذهبی

با آخرین دور سرمایه‌گذاری، شرکت AppsForBharat قصد دارد ویژگی‌های جدیدی به اپلیکیشن بازدید مجازی از اماکن مذهبی سری ماندیر اضافه کند تا بتواند ۵ تا ۱۰ درصد از بازاری را که به اعتقاد آن‌ها ۵۰ میلیارد دلار پتانسیل دارد، تصاحب کند. یکی از این ویژگی‌ها، گردشگری مذهبی از طریق اپلیکیشن بازدید مجازی از اماکن مذهبی سری ماندیر است.

ساچان به «تک‌کرانچ» گفت که این استارتاپ قصد دارد به کاربران کمک کند تا از طریق پلتفرم خود برنامه‌ریزی برای بازدید از معابد و مکان‌های زیارتی را انجام دهند، که بخشی از این هدف از طریق همکاری با شرکت‌های خدمات مسافرتی محقق می‌شود. او اضافه کرد که آزمایش‌های اولیه گردشگری مذهبی با گروهی منتخب از عابدان آغاز شده است.

اپلیکیشن بازدید مجازی از اماکن مذهبی سری ماندیر همچنین امکان تهیه بلیت‌های ویژه برای بازدید از زیارتگاه‌های مقدس و ارسال «پراساد» (هدایای غذایی برای خدایان) و کالاهای مذهبی مرتبط را فراهم خواهد کرد.

علاوه بر این، این استارتاپ برنامه دارد تا یک «پشته فناوری پیچیده» ایجاد کند که تجربه‌ای مشابه CRM (مدیریت ارتباط با مشتری) برای معابد و اماکن تاریخی در هند فراهم کند. ساچان گفت که این خدمات در ابتدا به صورت رایگان در دسترس خواهند بود، اما در نهایت شرکت قصد دارد هزینه‌ای برای مدیریت این خدمات از معابد دریافت کند.

استارتاپ اپلیکیشن بازدید مجازی از اماکن مذهبی سری ماندیر همچنین قصد دارد در ۱۲ تا ۱۸ ماه آینده شبکه معابد خود را ۱۰ برابر کرده و به ۵۰۰ معبد برساند.

در دور سرمایه‌گذاری سری B که به طور کامل از سهام تشکیل شده بود، سرمایه‌گذاران دیگری مانند Susquehanna Asia VC و همچنین سرمایه‌گذاران فعلی AppsForBharat شامل Elevation Capital، Mirae Asset VC و Peak XV نیز شرکت داشتند.

 

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *