اخبار هوش مصنوعی

بدون همنوایی و همگرایی در هوش مصنوعی زمان را از دست میدهیم

دومین گردهمایی فعالان هوش مصنوعی کشور چهارشنبه، ۲۱ تیر ۱۴۰۳، به میزبانی مرکز نوآوری نکسترا در محل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست‌جمهوری برگزار شد.

ابوالحسن فیروزآبادی، مدیرعامل گروه توسعه فناوری زعیم توجه به توسعه هوش مصنوعی را از ملزومات توسعه کشورهای جهان برشمرد و وضعیت عملکرد بازیگران اصلی این فناوری یعنی آمریکا، چین و اروپا در این عرصه را روایت کرد.

فیروزآبادی رویکرد آمریکا در این حوزه را، رویکرد رهبری و پیشرویی دانست: آن‌ها از طریق استراتژی‌هایی همچون انتشار نرم‌افزارهای متن‌باز، حرکت به سمت انحصار در سخت‌افزارهای GPU و همگرایی در حوزه تلکام و هوش مصنوعی، به دنبال ایجاد همنوایی بین غول‌های فناوری خود در این حوزه هستند.

هوش مصنوعی

مدیرعامل گروه زعیم سپس درباره عملکرد چینی ها توضیح داد: چینی ها درحال حاضر رکوردار بیشترین ثبت پتنت در این حوزه هستند و با آن برخوردی جدی مثل برخوردی که با حوزه ICT داشته‌اند، دارند و و با سرمایه گذاری های سنگین روی پروژه های امنیتی و اجرایی کردن نمونه های داخلی‌ای همچون سیستم Social Score (امتیاز اجتماعی)  به موفقیت هایی نیز رسیده‌اند.

فیروزآبادی رویکرد اروپایی‌ها در این حوزه را دفاعی دانست چراکه اروپا فاقد غول فناوری است به خاطر همین حمایت از استارتاپ‌ها و توجه به اخلاق هوش مصنوعی را در اولویت گذاشته است.

مدیرعامل گروه توسعه فناوری زعیم درباره وضعیت هوش مصنوعی ایران تاکید کرد: به‌رغم تلاش‌های پراکنده، ما هنوز هوش مصنوعی را شروع نکرده‌ایم.

همچنین وی با اشاره به سند هوش مصنوعی تهیه‌شده توسط شورای‌عالی انقلاب فرهنگی گفت: منابع تحقق این سند مشخص نیست و به‌رغم تلاش برای همه‌جانبه‌نگری، بیشتر نگاه آموزشی دارد و اولویت‌بندی‌ها در این سند بسیار عام است و جنبه اجرایی ندارد.

مدیرعامل گروه زعیم تهیه سندی درباره هوش مصنوعی را کار پیچیده ای دانست: تهیه سندی با سرعت پیشرفت هوش مصنوعی کار بسیار پیچیده و سختی است چرا که روز به روز تغییر میکند و این سرعت پیش بینی آینده آن را مشکل میکند.

فیروزآبادی در نهایت تنها راه پیشرفت هوش مصنوعی ایران را همنوایی و همگرایی تمام بازیگران اصلی این حوزه دانست و هشدار داد: بدون همگرایی و همنوایی زمان را از دست می‌دهیم و مبهوت تحولات این حوزه خواهیم شد و این مبهوت شدن ما را از یک فرصت تاریخی محروم خواهد کرد.

هوش مصنوعی

در ادامه رویداد پنل تخصصی کاربرد هوش مصنوعی در تلکام با حضور مهدی معظمی پیرو، مدیر شبکه و سرویس‌های همراه اول، صالح بنی اسد، مدیر ارشد بازاریابی رایتل و امیر صداقت نژاد، مدیرکل دیجیتال ایرانسل به بررسی کاربردهای هوش مصنوعی در اپراتورها و چالش‌های پیش روی آن پرداختند.

اولین سخنران این پنل، مهدی معظمی پیرو، مدیر شبکه و سرویس‌های همراه اول با تاکید بر اهمیت زیرساخت‌های پردازشی و داده‌محوری در توسعه هوش مصنوعی تشریح کرد: ما در همراه اول سال‌هاست که در زمینه زیرساخت‌های پردازشی و استفاده از داده‌های بزرگ سرمایه‌گذاری کرده‌ایم. استفاده از هوش مصنوعی در بهینه‌سازی شبکه، مدیریت منابع و ارائه خدمات مبتنی بر مشتری از اولویت‌های ماست.

وی در ادامه درباره چالش‌های پیاده‌سازی هوش مصنوعی در صنعت تلکام  توضیح داد: چالش اصلی در استفاده از هوش مصنوعی در اپراتورها، دسترسی به منابع داده‌ای گسترده و پردازش سریع آن‌هاست. ما باید بتوانیم این داده‌ها را به صورت بهینه مدیریت کنیم و به کمک هوش مصنوعی، تجربه کاربری بهتری برای مشتریان خود ایجاد کنیم.

صالح بنی اسد، مدیر ارشد بازاریابی رایتل، دومین سخنران به راهکارهایی که رایتل در زمینه بازاریابی به کار گرفته است اشاره کرد: هوش مصنوعی به ما کمک کرده تا بازار را بهتر تحلیل کنیم و نیازهای مشتریان را با دقت بیشتری تشخیص دهیم. ما از داده‌های جمع‌آوری‌شده از کاربران استفاده می‌کنیم تا خدمات و محصولات خود را به شکل هوشمندانه‌تر و هدفمندتر ارائه دهیم.

وی همچنین افزود:در رایتل، هوش مصنوعی نه‌تنها در تحلیل داده‌ها و بازاریابی مؤثر است، بلکه در بخش خدمات مشتریان نیز نقش بسزایی دارد. ما از هوش مصنوعی در پشتیبانی مشتریان و ارائه خدمات آنی بهره می‌گیریم، تا رضایت کاربران را افزایش دهیم.

سومین سخنران پنل، امیر صداقت نژاد، مدیرکل دیجیتال ایرانسل با اشاره به برنامه‌های گسترده ایرانسل در زمینه توسعه خدمات مبتنی بر هوش مصنوعی توضیح داد: ایرانسل در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری‌های بسیاری در حوزه هوش مصنوعی انجام داده است. ما در تلاش هستیم که با استفاده از این فناوری، سرویس‌های نوآورانه‌ای را به مشتریان ارائه کنیم که علاوه بر افزایش بهره‌وری، کیفیت خدمات را نیز ارتقا دهد.

صداقت نژاد همچنین به برخی پروژه‌های ایرانسل در حوزه هوش مصنوعی اشاره کرد و افزود: ما در حال توسعه سیستم‌های هوشمندی هستیم که از هوش مصنوعی برای تحلیل رفتار کاربران، مدیریت شبکه و حتی پیش‌بینی نیازهای آینده استفاده می‌کنند. این پروژه‌ها به ما کمک می‌کنند تا خدمات بیشتری را با دقت و کیفیت بالاتری به مشتریان خود ارائه دهیم.

هوش مصنوعی

یکی دیگر از پنل‌های برگزارشده در این گردهمایی، پنل کاربرد هوش مصنوعی در اکوسیستم نوآوری بود. این پنل با حضور بهاره شریفیون، مدیرعامل هلدینگ سپاس، محمد صبری، دبیر رویداد سالانه فیس‌کاپ و مهدی هاشمی، معاون توسعه کسب‌وکار سرآوا برگزار شد.

شریفیون با اشاره به قطع دسترسی بیمه های آنلاین به سرویس استعلام بیمه توسط بیمه مرکزی گفت: ما هنوز خود را به معنای واقعی اینشورتک نمی‌دانیم و دلیل آن هم این است که چالش‌های این صنعت بیشتر از حد انتظار ما بود و تا رفع آن‌ها فاصله داریم. ما همچنان مسئله رگولاتور را به صورت جدی داریم و تا این چالش‌ها هست، شاید نتوان حرف جدیدی زد.

مهدی هاشمی با تاکید بر سرمایه‌گذاری های هنگفت‌ کشورهای دیگر در زمینه هوش مصنوعی بیان کرد: در این فضا نمی‌توانیم با ۳.۵ همت  سازمان ملی هوش مصنوعی راه بیندازیم چراکه این مبلغ برای پیشرفت در این حوزه بسیار ناچیز است.

وی افزود: ما قرار است جزو ۱۰ کشور برتر جهان در حوزه هوش مصنوعی باشیم اما این اتفاق به همین راحتی رخ نمی‌دهد و به سه ابزار دانش قابل تبدیل به محصول، برنامه‌ریزی هدفمند و سرمایه‌گذاری منسجم نیاز داریم.

درآخر معاون توسعه کسب‌وکار سرآوا تأکید کرد: با توجه به کسری بودجه دولت نمیتوانیم سرمایه‌گذاری ای از سمت دولت توقع داشته باشیم و نیازمند سرمایه گذاری توسط سرمایه‌گذاران خصوصی داخلی و خارجی هستیم.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۱]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *