اخبار استارتاپی

افزایش قیمت حامل‌های انرژی، تهدید یا فرصت؟

اولین گزارش سال دیجی‌اکسپرس رونمایی شد.

اولین گزارش سال دیجی‌اکسپرس ۸ام مهرماه در محل همایش‌های بین‌المللی رایزن رونمایی شد.

مدیران ارشد دیجی‌اکسپرس معتقد هستند تنها شانس کشور برای بقا و عبور از چالش افزایش قیمت عامل‌های انرژی، توجه شایسته به صنعت لجستیک است و باید برای احقاق جایگاه حقیقی آن برنامه‌ریزی انجام شود.

سعید محمدی هم بنیان گذار دیجی کالا. 

نخستین سخنران سعید محمدی،‌هم‌بنیان‌گذار دیجی‌کالا از ماجرای شکل‌گیری دیجی‌اکسپرس بیان کرد: با توسعه دیجی‌کالا ما با چالش‌های جدیدی در لجستیک روبه‌رو شدیم.با اضافه شدن کالاهای سوپرمارکتی و سنگین به سبد دیجی‌کالا باید برای موضوع لجستیک هم فکر تازه‌ای انجام میشد و به خاطر همین بود که دیجی‌اکسپرس از دل این چالش‌ها و به عنوان بازوی لجستیکی دیجی کالا متولد شد.

محمدی با تاکید بر نیازمندی صنعت لجستیک به یک تحویل اساسی توضیح‌ داد: هیچ راه حلی جز یک تحویل اساسی در صنعت لجستیک وجود ندارد و این امر جز با بهره‌گیری از فناوری و استفاده حداکثری از امکانات در اختیارمان محقق نمیشود.

دومین سخنران علیشاد اعتضادی، مدیرعامل دیجی‌اکسپرس با ارائه گزارش سال دیجی‌اکسپرس از چالش‌های تغییر استراتژی دیجی‌کالا گفت: در تغییر استراتژی بر آن شدیم تا سیستمی که دیجی‌کالا در ۱۰ سال گذشته از آن استفاده میکرد را علاوه بر تغییر، توسعه دهیم و اهداف جدیدی برای آن ترسیم کنیم. 

اعتضادی با بیان یکی از این اهداف محقق شده ادامه داد: درحال حاضر روزانه حدود ۵ هزار سفارش از طریق سرویس «ارسال امروز» در تهران و کرج توزیع می‌شود که این میزان حدود ۱۰ درصد سفارشات تهران و کرج را شامل می‌شوند.

علی مرزبان مدیر عملیات دیجی کالا

سخنران بعدی، علی مرزبان، معاون عملیات دیجی‌کالا، یکی از اصلی‌ترین موانع توسعه لجستیک در ایران را قیمت انرژی دانست و گفت: در کشورهای توسعه یافته بین ۸ تا ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی صرف هزینه‌های لجستیکی می‌شود و این در حالیست که این عدد در کشورهای در حال توسعه چیزی بین ۱۲ تا ۲۰ درصد است که حاکی از آن است که بخش زیادی از درآمد این کشورها به صنعت لجستیک اختصاص می‌یابد و بر قیمت‌گذاری خدمات آن نیز تاثیر میگذارد.

مرزبان با مقایسه قیمت‌های حامل انرژی در ایران و جهان توضیح داد: قیمت حامل‌های انرژی در ایران درست نیست و اگر تغییر کند ایران جایگاه خوبی در صنعت لجستیک نخواهد داشت.

معاون عملیات دیجی‌کالا از فرسودگی ناوگان و زیرساخت‌ها انتقاد کرد وگفت: درحالیکه تمام دنیا دارند برای خودروهای هوشمند برنامه‌ریزی میکنند دغدغه ما همچنان استفاده از ناوگان فرسوده است.

مرزبان توضیح داد: صنعت لجستیک حدود ۳۰ درصد از جی‌دی‌پی کشور را به خود اختصاص میدهد به همین خاطر نیازمند یک متولی واحد برای قانون گذاری است. 

نهادی که با قانون‌گذاری و شناخت دغدغه‌ها و چالش‌های این صنعت به بهبود اوضاع آن کمک کند و نه خود اینکه خود سد بر سر راه بازیگران صنعت لجستیک شود.

افزایش قیمت حامل‌های انرژی

دربخش دیگری از این رویداد پنلی با حضور محمدجواد اتابکی، مدیرعامل آپ‌تایم، احمد نپی‌پور، مدیرعامل گنجه، امیررضا نجفی مدیرعامل کارپو و بابک عقیلی ‌نسب، مدیرعامل پستکس با محوریت تجربه همکاری این شرکت‌ها با دیجی‌اکسپرس برگزار شد.

احمدنپی‌پور، مدیرعامل گنجه هدف اصلی این شرکت را کم‌ کردن هزینه‌ها دانست و گفت: اصلی‌ترین هدف گنجه ازبین بردن دغدغه تحویل حضوری و تعامل هوشمند با مرسوله‌ها است. 

نپی پور درخصوص نگرانی افزایش‌ها هزینه با افزایش قیمت حامل‌های انرژی توضیح داد: برخلاف سایر کسب‌وکارها افزایش قیمت حامل ‌های انرژی به نفع کار ماست چراکه در این موقعیت است که تازه بقیه متوجه ردپای پاک گنجه در محیط‌زیست میشوند. 

محمدجواد اتابکی، مدیرعامل آپ تایم، آینده لجستیک را وابسته به تکنولوژی تعریف کرد و توضیح داد: درحال حاضر آینده لجستیک در کشورهای توسعه یافته قابل مشاهده است. 

والمارت و پپسی با قرارداد‌های که با شرکت گاتیک و تسلا امضا کردند دیگر در ناوگان خود از هیچی فردی استفاده نمیکنند و این خودروهای خودران هستند که بازیگران اصلی این صنعت خواهند شد‌.

هوش مصنوعی به قدری پیشرفته میشود که دیگر هیچ انسانی در این صنعت حضور نداشته باشد ولی در ایران علیرغم وجود سرمایه‌های انسانی و دانش کافی این اتفاق رخ نخواهد داد؛چراکه زیرساخت‌های آن فراهم نیست و تحریم‌ها از فراهم شدن آن جلوگیری میکنند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *