زمانی که الکس هاوکینسون مدیرعامل شرکت SmartThings بود، همواره به این فکر میکرد که فناوری اینترنت اشیا (IoT) میتواند مشکلات بزرگتری را حل کند و به تحول کسب و کارهای سنتی منجر شود. این شرکت که در حوزه دستگاههای متصل برای مصرفکنندگان فعالیت میکرد، توسط هاوکینسون تأسیس و در نهایت با مبلغی حدود ۲۰۰ میلیون دلار به سامسونگ فروخته شد.
هاوکینسون در سال ۲۰۱۸ از SmartThings جدا شد تا ببیند دستگاهها و تجهیزات مجهز به فناوریهای اینترنت اشیا کجا میتوانند بیشترین تأثیر را برای تحول کسب و کارهای سنتی داشته باشند. او در سال ۲۰۱۹ به همراه نیتان هنکس، داگلاس بورمن و رابرت پارکر شرکت BrightAI را تأسیس کرد.
وقتی در سال ۲۰۲۰ پاندمی کرونا رخ داد، هاوکینسون که حالا مدیرعامل BrightAI بود، به این نتیجه رسید که تمرکز این شرکت باید روی زیرساختها باشد. او در گفتگو با TechCrunch گفت: «در دوران پاندمی و آن دوران رکود، واقعاً فرصتی پیش آمد تا به این فکر کنیم که چه خدماتی برای زندگی مدرن ضروری هستند. وقتی به این خدمات نگاه میکنید، متوجه میشوید که در بسیاری موارد چقدر قدیمی و ناکارآمد هستند.»
تحول کسب و کارهای سنتی با اینترنت اشیا
استفاده از دستگاهها و تجهیزات مجهز به فناوریهای اینترنت اشیا برای رفع مشکلات زیرساختهای حیاتی، به اساس فعالیت شرکت BrightAI تبدیل شد. هاوکینسون این شرکت را بهعنوان یک شرکت «هوش مصنوعی فیزیکی» توصیف میکند. BrightAI یک پلتفرم فناوری جامع ارائه میدهد که با استفاده از حسگرها به شرکتها کمک میکند تا داراییهای فیزیکی خود را نظارت کنند. این حسگرها بهطور مداوم دادههایی را به الگوریتم هوش مصنوعی ارسال میکنند که این دادهها را پردازش کرده و میتواند مشکلات احتمالی را قبل از وقوع شناسایی و پیشبینی کند.
برای مثال، شرکت Pelsis، که در زمینه کنترل آفات فعالیت میکند، از حسگرهای BrightAI برای نظارت از راه دور بر تلههای نوری خود استفاده میکند. این تلهها در تأسیسات تولید مواد غذایی و دارویی نصب شدهاند. حسگرهای BrightAI میتوانند گونههای جدید آفات را که بین بازرسیهای دستی به دام افتادهاند، شناسایی کرده و به Pelsis هشدار دهند. این موضوع به Pelsis امکان میدهد اقدامات لازم را زودتر انجام دهد.
هاوکینسون دراینباره گفت: «چنین قابلیتی مثل این است که بازرس شما همیشه در محل حاضر باشد، حتی وقتی انسانها حضور ندارند. این فناوری به شما امکان میدهد بهصورت لحظهای اطلاعات مربوط به سایتها و داراییها را دریافت کنید. شما دادههایی را جمعآوری میکنید که قبلاً انسانها نمیتوانستند، زیرا همیشه در محل هستید. سپس با استفاده از هوش مصنوعی، الگوهای موجود را شناسایی کرده و از واکنش به رویدادها به پیشبینی و پیشگیری از آنها حرکت میکنید.»
BrightAI در سال ۲۰۲۳ بهصورت پنهانی پلتفرم خود را راهاندازی کرد. این شرکت در حال حاضر با هفت مشتری بزرگ در شش صنعت مختلف از جمله تهویه مطبوع (HVAC)، مدیریت پسماند و انرژی همکاری دارد. تاکنون بیش از ۲۵۰ هزار حسگر مستقر کرده و در همین حالت پنهان توانسته است به درآمد ۸۰ میلیون دلاری دست یابد، بدون اینکه هیچ سرمایهگذاری خارجی جذب کند.
امروز BrightAI از حالت پنهان خارج شده و دور نخست سرمایهگذاری خود را با جمعآوری ۱۵ میلیون دلار از Upfront Ventures به پایان رسانده است. هاوکینسون گفت که تصمیم به جذب سرمایه گرفتند زیرا برای رسیدن به سطح بعدی رشد خود به منابع مالی نیاز دارند. او افزود که BrightAI در حال حاضر بیش از حد انتظار مشتری دارد و نمیتواند به همه تقاضاها پاسخ دهد.
سرمایه جذبشده در مرحله اولیه توسط BrightAI برای گسترش قابلیتهای فناوری این شرکت استفاده خواهد شد. هاوکینسون اعلام کرد که قصد دارند فناوری BrightAI را بهگونهای توسعه دهند که بتواند از دادههای جمعآوریشده توسط حسگرهایش استفاده کند و اطلاعات بیشتری در اختیار کارکنان میدانی قرار دهد تا آنها بهتر بتوانند مشکلات را رفع کنند.
شرکتهای استارتاپی متعددی وجود دارند که رویکرد مشابهی در زمینه فناوری حسگرها و هوش مصنوعی با هدف تحول کسب و کارهای سنتی اتخاذ کردهاند، اما بهصورت تخصصیتر از BrightAI عمل میکنند. برای مثال، Sensorita، یک استارتاپ نروژی است که از حسگرها و هوش مصنوعی برای نظارت و مدیریت پسماندهای ساختمانی استفاده میکند. شرکت دیگری به نام WaveLogix نیز حسگرهایی برای ارزیابی استحکام و سلامت بتن طراحی کرده است. هاوکینسون اذعان داشت که تمرکز بر یک حوزه خاص احتمالاً سرعت پیشرفت آنها را افزایش میدهد، اما اضافه کرد که نمیخواهند بازار قابلدسترس خود را محدود کنند.
او توضیح داد: «احساس میکنم اگر خودمان را به یک حوزه محدود کنیم، پتانسیل زیادی بدون استفاده باقی میماند. بنابراین برای من، ساختن یک کسبوکار عالی مهمتر از حرکت سریع است. هدف این است که بیشترین تأثیر ممکن را در جهان بگذاریم.»
هاوکینسون همچنین افزود که فناوری BrightAI میتواند به شرکتها کمک کند تا دقت بیشتری در عملیات خود داشته باشند. بهعنوان مثال، شرکتهای کنترل آفات نیازی به اسپری کردن مواد در همهجا ندارند؛ آنها میتوانند از دادههای حسگرهای BrightAI برای هدفگیری دقیقتر استفاده کنند. شرکتهای آب نیز نیازی به اعزام تعداد زیادی از کامیونها و کارکنان برای نظارت بر لولهها ندارند، زیرا میتوانند از پیش بدانند کدام لولهها نیاز به تعمیر دارند.
او در ادامه گفت: «این موضوع واقعاً فوقالعاده است، زیرا وقتی بهرهوری و کارایی مالی را افزایش میدهید، هر دو باعث میشوند خدماتی که به آنها وابستهایم بسیار بهتر شوند. همچنین، جالب است که این کار به روشی انجام میشود که اتلاف منابع را به میزان زیادی کاهش میدهد.»