بیش از ۱۰۰ کالج و دبیرستان به استفاده از ابزار جدیدی به نام نکتیر، برای شخصی سازی هوش مصنوعی آموزشی معلمان روی آوردهاند. این ابزار به معلمان اجازه میدهد یک همکار آموزشی شخصیسازیشده ایجاد کنند که بر اساس برنامه درسی، کتابهای درسی و تکالیف آموزشی طراحی شده و میتواند در زمینههایی مانند پاسخ به سوالات درسی، کمک به نگارش مقالات و حتی ارائه راهنمایی در مورد مسیرهای شغلی آینده به دانشآموزان کمک کند.
با توجه به کمبود معلمان در سراسر جهان، ارائه بازخورد شخصی و یکبهیک به همه دانشآموزان برای معلمان دشوارتر شده است. کاویتا قایی، خالق نکتیر، این مشکل را در دوران تحصیل خود در دانشگاه کالیفرنیا، سانتا باربارا (UCSB) از نزدیک مشاهده کرده بود.
قایی در گفتوگو با TechCrunch گفت: «افرادی که با آنها صحبت میکردم دیگر ارزش آموزش دانشگاهی را درک نمیکردند. همین وضعیت را اکنون در سراسر کشور مشاهده میکنیم. آموزشی که ارائه میدهیم ارزشمند نیست، بهروز نیست و دانشجویان را برای موفقیت شغلی آماده نمیکند.»
علاوه بر این، قایی با چالشهای یادگیری شخصی نیز روبهرو است. او میگوید: «من اوتیسم دارم و مبتلا به بیشفعالی هم (ADHD) هستم. بنابراین هیچ کلاسی تا کنون برای من یا ذهنم احساس راحتی یا امنیت ایجاد نکرده است.»
قایی به همراه جردن لانگ، همبنیانگذار و مدیر فناوری (CTO) شرکت، تصمیم به ایجاد نکتیر را برای شخصی سازی هوش مصنوعی آموزشی معلمان گرفتند. این ابزار یک ربات چت ۲۴ ساعته است که در هر زمانی پشتیبانی و کمک مستمر به دانشآموزان ارائه میدهد.
ابزار ساده برای شخصی سازی هوش مصنوعی آموزشی معلمان
با استفاده از نکتیر، امکان شخصی سازی هوش مصنوعی آموزشی معلمان، چه برای یک کلاس، یک بخش آموزشی یا حتی برای کل پردیس دانشگاه فراهم میشود. این ابزار گزینههای شخصیسازی متنوعی ارائه میدهد و به معلمان اجازه میدهد مرزهای مشخصی برای تعاملات هوش مصنوعی تعیین کنند؛ مثلاً دستیار را به کمک در موضوعات خاص محدود کنند یا پاسخهایی را برنامهریزی کنند که با سبک تدریس آنها همخوانی داشته باشد.
در یک نمایش آزمایشی با TechCrunch، قایی نمونهای از یک دستیار آموزشی برای دوره حساب دیفرانسیل و انتگرال را نشان داد که به دانشآموزان در ارائه نکات مطالعه، انجام تکالیف و پاسخ به سوالات مرتبط با دوره کمک میکرد. هوش مصنوعی بهطور خاص طوری آموزش داده شده بود که بهجای انجام تکالیف، دانشجویان را در حل تمرین راهنمایی و حمایت کند. همچنین به این هوش مصنوعی دستور داده شده بود که از روش سقراطی استفاده کند؛ روشی که با طرح مجموعهای از سوالات، دانشآموزان را به سمت یافتن پاسخ نهایی بهصورت مستقل هدایت میکند.
یکی از ویژگیهای قابل توجه نکتیر، توانایی محدود کردن منابع اطلاعاتی است که هوش مصنوعی از آنها استفاده میکند. کاربران میتوانند سطح دسترسی دستیار به مدل زبان (LLM) را تعیین کنند که در این مورد، مدل GPT-4 از OpenAI است.
قابلیت «دانش عمومی» در نکتیر به دستیار اجازه میدهد بهطور کامل به ChatGPT دسترسی داشته باشد و اطلاعات گستردهای را استفاده کند. از سوی دیگر، گزینه «دانش موضوعی» دسترسی هوش مصنوعی را به اطلاعات مرتبط با موضوعات خاصی که کاربران آپلود کردهاند، محدود میکند.
گزینه «فقط اسناد» دسترسی هوش مصنوعی را به اطلاعات ارائهشده توسط کاربران محدود میکند و هیچ دادهای از ChatGPT دریافت نمیکند. این ویژگی بهویژه برای معلمانی که دستیارهایی مانند یک راهنمای مالی طراحی میکنند مفید است، زیرا این رویکرد میتواند دقت و مرتبط بودن اطلاعات را افزایش دهد؛ چرا که ChatGPT و تمام مدلهای زبانی، گاهی دچار توهم شده و پاسخهای نادرستی ارائه میدهد.
قایی توضیح داد: «سیستم اختصاصی ما که در پسزمینه طراحی کردهایم، تنها از تولید مبتنی بر بازیابی (RAG) استفاده نمیکند. ابتدا اطلاعات را از اسناد بارگذاریشده توسط معلمان دریافت میکند و سپس در صورت نیاز از مدل زبان (LLM) استفاده میکند. این روش باعث شده است که خطاهای هوش مصنوعی کاهش یابد، چرا که به جای دسترسی مستقیم به کل مدل زبانی، ابتدا به مجموعهای کوچکتر از دادههای معلم دسترسی پیدا میکند. بر اساس ادعای ما، دقت نکتیر بیش از ۹۵ درصد است.»
در پایین پنجره چت نکتیر، توضیحاتی درج شده که هشدار میدهد هوش مصنوعی ممکن است اشتباه کند. همچنین کاربران میتوانند پاسخها را ارزیابی کنند تا به پلتفرم اطلاع دهند که آیا سوالات به درستی پاسخ داده شدهاند یا خیر.
استفاده از فناوری هوش مصنوعی تولیدی در محیطهای آموزشی نگرانیهایی ایجاد کرده است. بهویژه با توجه به استفاده گسترده از ابزارهایی مانند ChatGPT برای تقلب، این نگرانیها گستردهتر نیز شدهاند. اما معلمان بیش از پیش به اهمیت درک چگونگی پیشرفت این فناوری پی بردهاند.
یکی از ویژگیهای برجسته ابزار شخصی سازی هوش مصنوعی آموزشی معلمان، این است که به معلمان امکان میدهد تعاملات دانشآموزان با ابزار را نظارت کنند تا مطمئن شوند هوش مصنوعی تنها نقش حمایتی دارد و پاسخها را مستقیم در اختیار آنها نمیگذارد. علاوه بر این، یک داشبورد تحلیلی به معلمان اجازه میدهد تا دادههایی مانند تعداد دانشآموزانی که از ابزار استفاده میکنند، زمانهای استفاده و موارد مشابه را مشاهده کنند.
علاوه بر نگرانیهای مرتبط با تقلب، بسیاری از ابزارهای هوش مصنوعی موجود برای مدارس مناسب نیستند، زیرا با قوانین حفظ حریم خصوصی، از جمله قانون حقوق آموزشی و حفظ حریم خصوصی خانوادهها (FERPA)، که از اطلاعات شخصی در سوابق آموزشی محافظت میکند، سازگاری ندارند. نکتیر ادعا میکند که هوش مصنوعی آن استانداردهای FERPA را رعایت کرده و حریم خصوصی دانشآموزان را محافظت میکند.
قایی توضیح داد: «هیچ ابزاری وجود نداشت که به مؤسسات آموزشی اجازه دهد از مدلهای زبان بزرگ (LLM) به شکلی مطابق با استانداردهای FERPA استفاده کنند… با نکتیر، هیچیک از اطلاعات دانشآموزان به مدل زبان بزرگ ارسال نمیشود. ما از یک نقطه پایانی خصوصی با استفاده از Azure بهره میگیریم و این سیستم را به طور خاص برای استفاده در مؤسسات آموزشی طراحی کردهایم.»
این شرکت قصد دارد با استفاده از سرمایهی ۳.۲ میلیون دلاری که اخیرا جمع آوری کرده، نسخه دوم محصول شخصی سازی هوش مصنوعی آموزشی معلمان را توسعه دهد که شامل یک قابلیت جدید به نام «تحلیل احساسات» خواهد بود. این ابزار مکالمات دانشآموزان را تحلیل کرده و اطلاعاتی درباره نقاط قوت، ضعف و زمینههای نیاز به بهبود آنها ارائه میدهد. علاوه بر این، کلاسهایی را که دانشآموزان میتوانند در ترم بعدی انتخاب کنند پیشنهاد میکند و مسیرهای شغلی بالقوه را مشخص میکند. این ویژگی در حال حاضر در چند مدرسه به صورت آزمایشی اجرا شده و طی ماههای آینده بهطور گسترده ارائه خواهد شد.
قایی در اینباره گفت: «این ویژگی واقعاً به یک همکار یادگیری شخصیسازیشده تبدیل خواهد شد. هر مکالمهای که یک دانشآموز با هرکدام از دستیارهای خود دارد، در پروفایل دانشآموز ثبت میشود تا بر اساس تحلیلهای هوش مصنوعی، مشخص شود که مرحله بعدی او در مسیر آموزشی و همچنین مسیر شغلی چیست.»
ابزار شخصی سازی هوش مصنوعی آموزشی معلمان نکتیر که فعالیت خود را از ماه مه آغاز کرده، در حال حاضر در بیش از ۱۰۰ مدرسه و با بیش از ۸۰,۰۰۰ دانشآموز فعال است. این مدارس شامل دانشگاه بوستون، دانشگاه لسآنجلس پسیفیک، مدرسه کسبوکار Questrom، مدرسه کسبوکار استنفورد و دانشگاه کالیفرنیا، سانتا باربارا (UCSB) هستند.