بسیاری از وبسایتها در سال ۲۰۲۴ با کاهش ترافیک ارگانیک مواجه شدند که دلیل عمده آن افزایش محتوای تولیدشده توسط هوش مصنوعی و خلاصه های هوش مصنوعی از سوی موتورهای جستجو بود. بسیاری از جستجوها دیگر منجر به کلیک نمیشوند و حتی زمانی که کاربران کلیک میکنند، شرکتها به سختی میتوانند اطلاعات بیشتری در مورد جستجوهایی که در برنامههایی مانند ChatGPT یا Perplexity انجام میشود به دست آورند.
پاسخ به این مشکل چیزی است که گاهی به آن “بهینهسازی موتورهای تولیدگر” (Generative Engine Optimization یا GEO) گفته میشود، که به نوعی نسخه جدید از SEO است. توماس پهام، مدیرعامل Otterly.AI، میگوید: «برخی آن را بهینهسازی دیدهشدن در جستجوی هوش مصنوعی مینامند که کمی طولانیتر است، اما به نظر من دقیقتر است.»
این استارتاپ اتریشی، مانند رقیب خود Profound که در نیویورک مستقر است، داشبوردهایی را برای کمک به شرکتها و آژانسهای تبلیغاتی در نظارت و بهینهسازی حضورشان در نتایج هوش مصنوعی ارائه میدهد. اما در حالی که Profound هنوز در مرحله آزمایش بسته است، Otterly پس از عبور از مرز ۱۰۰۰ کاربر، از حالت مخفیکاری خارج شده است.
پاسخ Otterly به کاهش ترافیک سایت ها
ممکن است قبلاً نام Otterly را شنیده باشید: این شرکت اوایل امسال در وبسایت Product Hunt راهاندازی شد و موفقیتهایی نیز کسب کرد. اما گوگل همه چیز را تغییر داد.
پهام گفت: «صادقانه بگویم، واقعیت این است که ما پس از معرفی ویژگی AI Overviews توسط گوگل در ماه مه، محصول خود را از ابتدا بازطراحی کردیم.»
AI Overviews ویژگی جدید گوگل برای ارائه نتایج مبتنی بر هوش مصنوعی است که اغلب منجر به جستجوهایی بدون کلیک میشود، یعنی کاربران بدون اینکه از صفحه جستجو فراتر بروند، پاسخ خود را دریافت میکنند. این برای سایت ها به معنای کاهش ترافیک ارگانیکی است که پیشتر مستقیما به سایت هایشان ختم می شد.
با گسترش جهانی AI Overviews، شرکتهایی که به ترافیک ارگانیک موتورهای جستجو وابسته بودند، فشار این کاهش ترافیک را حس میکنند. پهام به عنوان مثال به یک شرکت SaaS اشاره کرد که حضور ارگانیک خود را در جستجوهای ایالات متحده از دست داده بود، و تنها از طریق Otterly متوجه شد که گوگل برای نیمی از کلمات کلیدی SEO آن شرکت، نتایج AI Overviews ارائه کرده است.
سؤال بعدی این است که چگونه میتوان از این اطلاعات بهصورت عملی استفاده کرد، بهویژه زمانی که مدلهای زبانی بزرگ (LLM) اغلب بهعنوان یک جعبه سیاه توصیف میشوند. به همین دلیل است که Otterly برنامه دارد یک موتور پیشنهاددهنده به مدلها اضافه کند و در این میان، بهجای ردیابی ماهانه، به ردیابی هفتگی روی آورده است تا تیمهای بازاریابی بتوانند آزمایشهایی برای بهینهسازی محتوای خود انجام دهند و سریعاً بفهمند چه چیزی مؤثر است و چه چیزی نیست.
اگرچه این فرآیند تا حدودی شبیه SEO است، اما تمرکز اصلی دیگر بر روی کلیکها نیست. پهام گفت: «من فکر میکنم اصطلاح بهینهسازی دیدهشدن در جستجوی هوش مصنوعی واقعاً جنبهای را برجسته میکند که ما بهعنوان تیمهای بازاریابی باید به موقعیت برند و دیدهشدن برند خود نیز فکر کنیم.»
پهام بیشتر دوران حرفهای خود را در حوزه بازاریابی گذرانده است. او که پیش از این معاون بازاریابی شرکت CMS استوریبلوک بود، Otterly را با هدف رفع نیازهای شخصی خود و درک تأثیر ChatGPT بر جستجو از منظر برند تأسیس کرد.
در ادامه، او با دو همبنیانگذار، یوزف ترونر و کلاوس ام. شرمسر همکاری کرد. ترونر و شرمسر به ترتیب مدیرعامل و رئیس بخش رشد در Usersnap بودند، پلتفرمی برای دریافت بازخورد کاربران که در سال ۲۰۲۳ آن را به saas.group واگذار کردند.
حضور دو همبنیانگذار به آنها کمک کرده تا وظایف را تقسیم کنند؛ شرمسر بر عملیات و محصول متمرکز است و ترونر بر جنبههای فنی کار نظارت دارد. تجربه فروش مشترک آنها نیز به این همکاری ارزش افزوده داده است. علاوه بر این، انکوباتور شرمسر با نام GroWTF نیز از Otterly حمایت کرده است، هرچند پهام اعلام کرده که این استارتآپ به دنبال جذب سرمایه خارجی نخواهد بود.
او گفت Otterly قصد دارد با همراه با گسترش پایگاه مشتریان خود پیشرفت کند و هدفش این است که در فضای جستجوی هوش مصنوعی به چیزی تبدیل شود که Semrush یا Ahrefs برای سئو هستند.
هرچند همیشه این خطر وجود دارد که این شرکتهای بزرگ بخواهند دامنه فعالیت خود را گسترش دهند و به رقبای مستقیم Otterly تبدیل شوند، پهام ابراز امیدواری کرد که بتوانند با یکدیگر همکاری کنند. او همچنین اعلام کرد که Otterly ماه آینده جزئیات یک همکاری با Semrush را اعلام خواهد کرد.