تحلیل مخاطب یا آنالیز مخاطب از اصول اولیه و مقدماتی هر کسب و کار محسوب میشود. این موضوع چیزی نیست که با یک بار انجام به پایان برسد و به عبارتی باید در انجام آن مداومت و استمرار داشت. بسیاری از افراد علت اصلی شکست استارتاپها و حتی کسب و کارهای بالغ را مواردی نظیر عدم تامین مالی، مدیریت اشتباه، تیمسازی غیر اصولی و بازاریابی ضعیف تلقی میکنند. در صورتی که از همه این موارد مهمتر عدم شناخت دقیق مخاطب و یا نداشتن مهارت تحلیل مخاطب است. این موضوع به قدری جدی است که تاثیر مستقیمی بر شکست بسیاری از کسب و کارها در ایالات متحده امریکا دارد. به نحوی که ۲۳.۲ درصد کسب و کارها در سال اول، ۴۸ درصد آنها در پنج سال اول و ۶۵.۳ درصد آنها در ده سال اول شکست میخورند. پس با این مقدمه، بهتر جمله پایین را درک میکنیم که :
” بیش از ۹۰ درصد استارتاپهای ایرانی، در سال اول شروع به کار، شکست میخورند. همچنین ۴۲ درصد شکست استارتاپها، عدم توجه به نیار بازار و بیتوجهی به تحلیل مخاطب است.”
به این مثال در خصوص عدم توجه به نیاز مخاطب توجه کنید !
این عدم توجه به مخاطب فقط برای کسب و کارهای ایرانی نیست و برندهای بزرگ دنیا نیز دچار این خطای استراتژیک میشوند. از جمله کوکاکولا که در دهه ۱۹۸۰ به منظور رقابت با برندهایی مثل پپسی، نوشابههایی با فرمولی متفاوت از فرمول اصلی خود تولید کرد. با اینکه نوشابههای جدید بسیار خوش طعمتر از نوشابههای کلاسیک بودند اما بازار تمایلی به این نوع مدل از نوشابهها نشان نداد و به کمپانی کوکاکولا میلیونها دلار خسارت وارد شد. به نحوی که روزانه بیش از ۱۵۰۰ تماس تلفنی شکایات در این شرکت ثبت شد.
پس میتوان نتیجه گرفت یک شرکت به بزرگی و عظمت کوکاکولا و با سرمایه هنگفت و قیمتگذاری مناسب و حتی محصول مرغوب نیز با شکست در استراتژیهای خود مواجه خواهد شد اگر مخاطب را به خوبی نشناسد. اینجاست که مجداد به این نکته بسیار مهم خواهیم رسید که تحقیقات بازار و تحلیل مخاطب از رکنهای اساسی کسب و کارها محسوب میشوند. مشکلی که بارها و بارها استارتاپهای مختلف و شرکتهای بالغ نیز با آن رو به رو شدهاند. چرا که به این نکته توجه نکردهاند که یک محصول یا خدمت میتواند از نظر صاحبان کسب و کار و مدیران آن، عالی و بی نقص به نظر برسد اما در عین حال میتواند مورد پسند و مطابق با سلیقه مخاطب نباشد.
چگونه تحلیل آنالیز مخاطب انجام دهیم؟
اما راهکار این موضوع چیست و چگونه میتوانیم جلوی شکست کسب و کارمان را بگیریم؟
چه راه و روشهایی وجود دارد که با استفاده از آن، مخاطب و به تبع آن بازارمان را بهتر بشناسیم؟
با توجه به تغییرات سریع و ناگهانی برخی نیاز مخاطبان، چگونه محصولات و خدماتمان را با این تغییرات به روز نگه داریم؟
یکی از روشهای کارآمد و مورد تایید بسیاری از آکادمیهای دنیا از جمله کمپانی معروف و بزرگ هاب اسپات، استفاده از مدلها و تمپلیتها برای آنالیز محیط کسب و کاری است. چرا که استفاده از تمپلیت و مدلها اولا کار را به صورت اصولی پیش میبرد و درصد خطاهای انسانی را کاهش میدهد. ثانیا در صرفهجویی زمان بسیار کارآمد است.
اما مشکل اصلی که همه ما در هنگام آشنایی با این مدلها و مطالعه این روشها برخوردهایم، عدم تطابق ارائه این راهکارها با مسائل و مشکلات کسب و کارهای ایرانی است. چرا که فضای بیزنسی کشورهای پیشرفته مثل امریکا با فضای کسب و کاری داخلی متفاوت است و بسیاری از این راهکارها قابلیت پیادهسازی و اجرا برای کسب و کارهای داخلی را ندارند. اما طی چند ساله گذشته گروه مشاوران سندلوس با خلق روشهای جدید و بومی سازی بسیاری از متدهای روز دنیا، توانسته با زبانی ساده و در عین حال بسیار کاربردی گره بزرگی از مسائل کسب و کارهای ایرانی را باز کند و راهکارهای نوینی در این خصوص به آنها ارائه دهند.
روشهایی که در این گروه به صورت دورههای آموزشی در آمده است و شما میتوانید در قالب تمپلیت و ویدیوهای آموزشی و به همراه منتور کسب و کار، آنها را آموزش ببینید.
یکی از این دورهها، دوره آموزشی تحلیل مخاطب است که در دوازده گام یکپارچه به صورت آموزش ویدیویی در سایت گروه مشاوران سندلوس ارائه شده است. این دوازده گام شامل موارد زیر است:
گام یک: بوم پرسونای مخاطب+تمپلیت
گام دو: پروفایل کوتاه مشتری (مخصوص کسب و کارهای B2C)+تمپلیت
گام سه: پروفایل بلند مشتری (مخصوص کسب و کارهای B2B)+تمپلیت
گام چهار: بایر پرسونا (پرسونای خریدار)+تمپلیت
گام پنج: بوم نیروی مشتری+تمپلیت
گام شش: بوم ارزش پیشنهادی+تمپلیت
گام هفت: نقشه همدلی+تمپلیت
گام هشت: بازاریابی درونگرا+تمپلیت
گام نه: سفر مشتری+تمپلیت
گام ده: نقشه سفر مشتری+تمپلیت
گام یازده: مدل بلوغ تجربه مشتری+تمپلیت
گام دوازده: سفر مشتری مدرن+تمپلیت
شما میتوانید به جهت آشنایی بیشتر با این دوره و دریافت مدلها و تمپلیتها تحلیل مخاطب از طریق این لینک گروه مشاوران سندلوس اقدام نمایید.