اخبار استارتاپی

اختتامیه دهمین جشنواره بازی‌های ویدئویی فجر

دهمین دوره جشنواره بازی‌های ویدئویی فجر با حضور فعالان صنعت بازی‌سازی کشور به پایان رسید.

دهمین دوره جشنواره بازی‌های ویدئویی فجر با حضور فعالان صنعت بازی‌سازی کشور به پایان رسید. این رویداد که به عنوان یکی از مهم‌ترین گردهمایی‌های سالانه بازی‌سازان شناخته می‌شود، امسال با هدف احیای تعاملات تجاری و توسعه صنعت بازی‌های دیجیتال برگزار شد.

بازگشت رویدادهای کسب‌وکار به جشنواره

در مراسم اختتامیه، محمدامین حاجی هاشمی، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، به نقش این جشنواره در ایجاد هم‌افزایی میان بازی‌سازان اشاره کرد و گفت:با توجه به وقفه‌ای که در برگزاری رویدادهای کسب‌وکاری صنعت بازی پس از سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ ایجاد شده بود،تصمیم گرفتیم امسال این بخش را مجدداً احیا کنیم. هدف ما این است که شرکت‌کنندگان تنها یک بار در سال در چنینرویدادی حضور یابند، اما در مقابل، خروجی ارزشمندی برایشان رقم بخورد.


وی افزود: در جشنواره امسال، بخش‌های متنوعی از جمله
رقابتی، نمایشگاهی و سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شد که در آن ۲۲۸ اثر از بازی‌سازان دریافت شده است. در بخش نمایشگاهی، بیش از ۵۰ تیم و شرکت بازی‌سازی حضور داشتند و تاکنون بیش از ۳۰۰ تیم و شرکت بازی‌ساز در این رویداد ثبت‌نام کرده‌اند.

اختتامیه

یکی از نکات مهم جشنواره امسال، راه‌اندازی یک پلتفرم داخلی برای تنظیم جلسات حرفه‌ای میان بازی‌سازان و سرمایه‌گذاران بود. حاجی هاشمی در این باره گفت:در سال‌های گذشته این خدمات از یک مجموعه خارجی اجاره می‌شد، اما امسال تصمیم گرفتیم زیرساختی داخلی ایجادکنیم تا این روند به‌صورت پایدار ادامه یابد. این پلتفرم به بازی‌سازان کمک می‌کند تا تیم خود را معرفی کرده و جلساتتخصصی تنظیم کنند.

حمایت از توسعه صنعت بازی‌سازی و تعاملات بین‌المللی

محمدمهدی احمدی، مشاور عالی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیز در مراسم اختتامیه، پیام سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را قرائت کرد. در این پیام، به اهمیت بازی‌های ویدئویی در دو حوزه فرهنگی و اقتصادی اشاره شد: بازی‌های ویدئویی دیگر تنها یک سرگرمی نیستند، بلکه بازتابی از نگرش فرهنگی و اجتماعی جوامع محسوب می‌شوند. اینرسانه، آینده را شکل می‌دهد و می‌تواند هویت ملی را تقویت کند.”

در ادامه این پیام، به نقش بازی‌های رایانه‌ای در دیپلماسی فرهنگی و رقابت جهانی اشاره شد و ضرورت حمایت از تولیدات داخلی و تقویت زیست‌بوم اقتصاد فرهنگی به‌عنوان اولویت‌های دولت چهاردهم معرفی شد.

با توجه به اهمیت تعاملات بین‌المللی، پنج استاد خارجی به‌صورت آنلاین در جشنواره حضور یافتند و جلساتی آزمایشی با آن‌ها برگزار شد. برگزاری این جلسات با استقبال بالای بازی‌سازان مواجه شد و برنامه‌ریزی برای اجرای این مدل در مقیاس گسترده‌تر در آینده انجام خواهد شد.

اختتامیه

سرمایه‌گذاری ۵ میلیارد تومانی روی پروژه‌های جدید

یکی از مهم‌ترین خروجی‌های جشنواره امسال، سکوی پرش غزال با سرمایه‌گذاری مستقیم بر روی بازی‌های منتخب بود. در این راستا، مبلغ ۵ میلیارد تومان به سه بازی «حفره‌ای در اتاق من»، «تیم باباردو» و «دیاکو» اختصاص یافت. علاوه بر این، هفت پروژه دیگر نیز به مرحله بررسی موشکافانه رفتند.

سرمایه‌گذاران حاضر در این دوره شامل مجموعه‌های صداستارتاپ، بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و صندوق گیلان بودند که نقش مهمی در حمایت از تیم‌های بازی‌ساز داخلی ایفا کردند.

دهمین جشنواره بازی‌های ویدئویی فجر نشان داد که صنعت بازی‌سازی ایران، علی‌رغم چالش‌های اقتصادی و اجرایی، همچنان پتانسیل بالایی برای رشد دارد. از یک سو، احیای رویدادهای تجاری و راه‌اندازی زیرساخت‌های داخلی برای تعاملات حرفه‌ای، می‌تواند به پایداری بیشتر این صنعت کمک کند. از سوی دیگر، سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده، نویدبخش حمایت‌های بیشتر از بازی‌سازان خلاق و مستعد کشور است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *