اخبار استارتاپی

کمیسیون بالای پلتفرم‌های تحویل غذای آنلاین؛ صدای اعتراض اتحادیه غذاهای سنتی بلند شد

رئیس اتحادیه کباب و غذاهای سنتی از نرخ ۲۰ درصدی کمیسیون پلتفرم‌های تحویل غذای آنلاین انتقاد کرد.

رییس اتحادیه کباب و غذاهای سنتی با انتقاد از کمیسیون‌های دریافتی پلتفرم‌های آنلاین ارسال غذا، به‌ویژه اسنپ، خواستار ورود نهادهای نظارتی و تصمیم‌گیر به این موضوع شد.

حسین محمدی، رییس این اتحادیه، در اظهاراتی اعلام کرد که اسنپ و دیگر پلتفرم‌های مشابه، در حال حاضر بین ۱۵ تا ۲۰ درصد از مبلغ سفارش غذا را به‌عنوان کمیسیون از رستوران‌ها کسر می‌کنند؛ رقمی که به گفته او، با توجه به هزینه واقعی ارسال غذا، غیرمنطقی و سنگین است.

محمدی با بیان اینکه گرایش بازار غذا به سمت فروش آنلاین باعث شده بسیاری از واحدهای صنفی ناچار به همکاری با این پلتفرم‌ها شوند، گفت: «وقتی برای غذای ۳۰۰ هزار تومانی حدود ۶۰ هزار تومان تنها بابت ارسال کسر می‌شود، این فشار مستقیم به مشتری و فروشنده وارد می‌شود. این در حالی است که در حوزه کالاهای سنگین‌تر و گران‌قیمت‌تری مانند لوازم خانگی، کمیسیون ارسال معمولا کمتر از این میزان است.»

وی همچنین از انحصار ایجادشده توسط برخی پلتفرم‌ها در بازار تهران انتقاد کرد و گفت که برخی قراردادها حتی بیش از ۲۰ درصد کمیسیون را شامل می‌شوند.

رییس اتحادیه کباب و غذاهای سنتی، یکی دیگر از نگرانی‌های واحدهای صنفی را تأخیر در پرداخت مطالبات توسط پلتفرم‌ها دانست و افزود: «براساس گزارش‌های دریافتی، برخی قراردادهای اسنپ با رستوران‌ها تا ۱۵ یا ۲۰ روز زمان برای تسویه دارند. در این مدت، مبالغ بزرگی در حساب پلتفرم‌ها باقی می‌ماند و می‌تواند منبع سودآوری از محل رسوب وجوه باشد.»

در پایان، محمدی خواستار بازنگری در نرخ کمیسیون پلتفرم‌ها و کاهش آن به سطحی بین ۳ تا ۵ درصد شد. به گفته وی، این اقدام می‌تواند به شفاف‌تر شدن چرخه اقتصادی غذا و کاهش فشار قیمتی بر مصرف‌کننده منجر شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *