اخبار استارتاپیمتفرقه

اوبر با خرید ۸۵ درصد سهام Trendyol Go وارد بازار ترکیه می‌شود

شرکت اوبر (Uber) با خرید ۸۵ درصد سهام کنترلی پلتفرم تحویل آنلاین غذا و مواد غذایی Trendyol Go، به ارزش تقریبی ۷۰۰ میلیون دلار نقدی، گامی بزرگ در جهت گسترش حضور خود در بازار ترکیه برداشته است.

شرکت اوبر (Uber) با خرید ۸۵ درصد از سهام شرکت Trendyol Go، پلتفرم تحویل آنلاین غذا و مواد غذایی مستقر در استانبول، به ارزش تقریبی ۷۰۰ میلیون دلار، حضور خود را در بازار ترکیه گسترش می‌دهد.

این معامله به Uber Eats فرصت می‌دهد تا بلافاصله سهم قابل توجهی از بازار ترکیه را در اختیار گیرد؛ بازاری که پیش از این، اوبر تنها از طریق سرویس تاکسی آنلاین خود در آن فعالیت داشته است. این خبر یک روز پیش از اعلام گزارش مالی سه ماهه اول ۲۰۲۵ اوبر منتشر شده و در حالی که پیش‌بینی می‌شود هزینه‌های مصرف‌کنندگان در سال ۲۰۲۵ به دلیل تعرفه‌های ترامپ کاهش یابد، سرمایه‌گذاران به دنبال اطمینان از تداوم رشد اوبر هستند.

Trendyol Go، که بخش تحویل غذای Trendyol Group است، یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌های تجارت الکترونیک در ترکیه به حساب می‌آید. اکثریت سهام این گروه متعلق به علی‌بابای چین است. در سال ۲۰۲۴، Trendyol Go بیش از ۲۰۰ میلیون سفارش تحویل داده و ارزش ناخالص رزرو آن به ۲ میلیارد دلار رسید که نشان‌دهنده رشدی ۵۰ درصدی نسبت به سال گذشته است. این پلتفرم هم‌اکنون بیش از ۹۰ هزار رستوران و ۱۹ هزار پیک را در خود جای داده است.

انتظار می‌رود این خرید در نیمه دوم سال ۲۰۲۵ به‌طور کامل نهایی شود. پس از نهایی شدن معامله، کاربران قادر خواهند بود همچنان از اپلیکیشن Trendyol Go استفاده کنند و اوبر نیز اعلام کرده که قابلیت‌های کلیدی Uber Eats را طی سال‌های آینده به این پلتفرم اضافه خواهد کرد.

این خرید در شرایطی انجام می‌شود که اوبر در بازار داخلی ایالات متحده با رقابت شدید DoorDash برای کسب سهم بیشتر از بازار تحویل غذا مواجه است. در ماه فوریه، اوبر علیه DoorDash به دلیل رفتار ضد رقابتی شکایت کرد، در حالی که DoorDash از دادگاه‌ها خواسته است که پرونده را مختومه اعلام کنند.

همزمان با این تحولات، DoorDash نیز از خرید دو شرکت بزرگ برای گسترش فعالیت‌های خود در اروپا خبر داد؛ خرید Deliveroo در بریتانیا به مبلغ ۳.۹ میلیارد دلار و خرید SevenRooms به مبلغ ۱.۲ میلیارد دلار. خرید SevenRooms به DoorDash این امکان را می‌دهد تا توانمندی‌های جدیدی در حوزه مدیریت تجربه مهمان برای رستوران‌ها و مراکز خدماتی به پلتفرم خود اضافه کند و دامنه خدمات خود را فراتر از تحویل غذا گسترش دهد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *