
مجلس شورای اسلامی امروز در دست بررسی قرار دادن لایحهای را در دستور کار دارد که در صورت تصویب نهایی، میتواند تحولاتی جدی در فعالیت تاکسیهای اینترنتی همچون اسنپ، تپسی و ماکسیم در شهرهای مختلف کشور به وجود آورد. این لایحه که با هدف «ساماندهی خدمات حملونقل هوشمند» تدوین شده، به باور فعالان صنعت حملونقل هوشمند، ممکن است باعث ایجاد محدودیتهای اجرایی سنگین برای این شرکتها شود.
طبق ماده الحاقی این لایحه، مسئولیت صدور مجوز فعالیت پلتفرمهای حملونقل هوشمند به شهرداریهای هر شهر واگذار خواهد شد. همچنین شهرداریها موظف به دریافت عوارض پلکانی از خدمات مختلف خواهند بود. به این ترتیب، سرویسهای دربستی با عوارض کامل، سرویسهای اشتراکی با عوارض کاهشی و سرویسهای عمومی یا پاک از عوارض معاف خواهند شد.
در واکنش به این لایحه، سه شرکت بزرگ اسنپ، تپسی و ماکسیم در نامهای رسمی به نمایندگان مجلس، نسبت به عواقب اجرای آن هشدار دادهاند. این شرکتها تأکید کردهاند که تصویب این لایحه میتواند به «تضعیف شدید خدمات حملونقل هوشمند» در کشور منجر شود و از نمایندگان مجلس خواستهاند تا در این لایحه بازنگری کنند و از مداخلههای موازی و متداخل شهرداریها جلوگیری شود.
مخالفان این لایحه معتقدند که اجرای آن بدون در نظر گرفتن ملاحظات لازم، بهجای ساماندهی، ممکن است به عقبگرد در توسعه خدمات حملونقل هوشمند کشور منتهی شود. بهویژه با توجه به اینکه پیش از این، در سال ۱۳۹۸، دستورالعمل نظارت شهرداریها بر تاکسیهای اینترنتی ابلاغ شده بود و معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری تهران، تاکسیهای اینترنتی را به رسمیت شناخته بود.
«نیما قاضی»، رئیس انجمن تجارت الکترونیک تهران، در این خصوص میگوید که واگذاری مجوز به شهرداریهای هر شهر بهطور جداگانه ممکن است به فساد گسترده منجر شود. همچنین «محمد خلج»، مدیرعامل گروه اسنپ، هشدار داده است که تصویب این لایحه به معنای بازگشت به دوران امضاهای طلایی و موازیکاریها خواهد بود و بهطور جدی ضربهای به نوآوری در صنعت حملونقل هوشمند وارد میکند.
این لایحه که بهنظر میرسد در شرایط کنونی چالشهای متعددی برای فعالان این صنعت به همراه خواهد داشت، بهطور قطع آینده خدمات حملونقل هوشمند در کشور را در هالهای از ابهام قرار خواهد داد.