اخبار استارتاپی

رویکرد حسابداری اسنپ؛ بر پایه استانداردهای بین‌المللی

اسنپخودرو هزینههای مرتبط با تخفیفهای کاربران مسافر و طرحهایتشویقی کاربران راننده را بهطور مستقیم در صورتهای مالی به عنوان هزینهعملیاتی شناسایی میکند. در صورتهای مالی این شرکت تخفیفها ومشوقهای مربوط به عملیات جاری، بهجای طبقهبندی به عنوان «داراییهاینامشهود»، در همان دوره وقوع یا هزینهکرد ثبت میشوند. اگرچه اسنپ دربازار سرمایه حضور ندارد، اما صورتهای مالی آن بر مبنای استانداردهایبینالمللی گزارشگری مالی (IFRS) تهیه و تحلیل میشود. این رویکرد کمکمیکند تا از ایجاد تصویری غیرواقعی و غیرشفاف در گزارشهای مالیجلوگیری شود. به این ترتیب، اسنپ تلاش میکند تصویری دقیقو قابل اتکااز واقعیت هزینههای عملیاتی یک تاکسی اینترنتی ارائه دهد.

جلال قارایی، معاون مالی گروه اسنپ، درباره شیوه شناسایی و گزارشهزینههای مرتبط با کاربران مسافر و راننده در گزارشهای مالی این شرکتتوضیح میدهد: «بر اساس اصول مطرحشده در استاندارد بینالمللیحسابداری در خصوص داراییهای نامشهود، تنها مخارجی که منافعاقتصادی آتی آنها با قطعیت قابل اندازهگیری باشد مجاز به شناسایی بهعنوان دارایی هستند. از این رو اسنپ طرحهای تشویقی مربوط به حفظ ونگهداشت کاربران راننده و تخفیفهای کاربران مسافر را به شکل مستقیم درصورت سود و زیان خود ثبت میکند و به عنوان سرمایهگذاری یا دارایینامشهود گزارش نمیکند. طرحهای تشویقی عمدتاً در قالب تخفیفهای موقتیا پاداشهای نقدی با هدف تحریک رفتار مصرفی کوتاهمدت کاربران طراحیشدهاند. از آنجا که منافع احتمالی این اقدامات در دورههای آتی با قطعیتو دقت کافی قابل اندازهگیری نیست، قابلیت ثبت آنها به عنوان دارایینامشهود وجود ندارد

او ادامه میدهد: «وقتی هزینههایی مانند معافیت از کمیسیون، پاداش بهکاربران راننده یا تخفیف به کاربران مسافر بهجای شناسایی فوری، در قالبداراییهای نامشهود ثبت شوند، این هزینهها به دورههای آینده منتقل و طیچند سال مستهلک میشوند. در نتیجه، زیان ناشی از این هزینهها درکوتاهمدت پنهان میماند و صورتهای مالی ظاهری سودده پیدا میکنند. اینروش اگرچه ممکن است از منظر مدیریت داخلی توجیهپذیر به نظر برسد، امابرای تحلیلگران و سرمایهگذاران گمراهکننده است

صورتهای مالی اوبر و لیفت چگونه تنظیم میشود؟

معاون مالی گروه اسنپ ضمن اشاره به اینکه در صنعت تاکسی اینترنتیرویکرد متعارف جهانی بر این است که تخفیفها، بهویژه در بازارهای بالغ، ماهیت جاری و مصرفی دارند و بهعنوان سرمایهگذاریهای بلندمدتشناسایی نمیشوند اضافه میکند: «صورتهای مالی باید بازتابدهندهیواقعیت جاری باشند، نه تصویری خوشبینانه یا غیرواقعگرایانه ازسناریوهای احتمالی آینده. بر همین اساس، استانداردهای بینالمللیگزارشگری مالی نیز تأکید دارند که هزینههای جاری، تا جای ممکن، در هماندورهوقوع شناسایی شوند. این رویکرد در بسیاری از شرکتهای بینالمللیفعال در صنعت تاکسی اینترنتی نیز مشاهده میشود. برای نمونه، اوبر ولیفت (بزرگترین شرکتهای تاکسی اینترنتی در آمریکا) هزینههای مربوط بهطرحهای تشویقی و تخفیفها را در صورتهای مالی بهعنوان هزینههایجاری شناسایی میکنند؛ در مقابل، هزینههای مربوط به توسعه نرمافزار(شامل نیروی انسانی بخشهای فناوری و محصول که انتظار میرود منافعاقتصادی مشخص و قابلاندازهگیری در آینده ایجاد کنند) را در قالبداراییهای نامشهود ثبت میکنند. این تمایز دقیق میان انواع هزینهها ازتحریف واقعیت مالی جلوگیری میکند و راه را بر تفسیرهای سلیقهای ازاستانداردهای حسابداری میبندد

معاون مالی گروه اسنپ ادامه میدهد: «در اسنپ این هزینهها ماهیت جاریدارند و به همین دلیل مستقیماً در دوره وقوع شناسایی میشوند. این انتخابباعث میشود صورتهای مالی عملکرد شرکت را بهطور دقیقتر بازتاب دهندو ارزیابی آن برای ذینفعان روشنتر شود

با وجود این سطح از شفافیت در ارائه گزارشهای مالی و شناسایی تمامیهزینههای مربوط به کاربران راننده و مسافر، اسنپ یک شرکت سودده باجریان نقد عملیاتی مثبت است. قارایی در این باره میگوید: «تصمیم اسنپبه شناسایی مستقیم هزینهها معنایی فراتر از انضباط مالی دارد. اینرویکرد به ما کمک کرده تا با تصویر واقعیتری از وضعیت مالی مواجه شویمو تصمیمهای دقیقتری بگیریم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *