اخبار حمل و نقل و لجستیک

به کارگیری فناوری تنها راه نجات صنعت لجستیک خواهد بود

رویدا‌د تحول در مسیر تحویل به همت آپتایم برگزار شد.

رویداد تحویل در مسیر تحویل روز یکشنبه ۱۵ام مهرماه با حضور فعالین صنعت لجستیک در هتل پارسیان اوین برگزار شد.

فعالین این حوزه معتقدند با افزایش قیمت‌ حامل‌های سوختی، صنعت لجستیک دچار یک شوک عظیم خواهد شد و تنها راه مقابله با این بحران به کارگیری تکنولوژی های روز خواهد بود.

سعید محمدی، هم‌بنیان‌گذار دیجی‌کالا  بر ضرورت ایجاد تحول در صنعت لجستیک تاکید کرد و‌ توضیح داد : برای به‌روز بودن در صنعت لجستیک باید به مصداق‌های تغییر بیزینس مدل توجه کرد و تکنولوژی دیگر موضوع خاص و محدود به برخی حوزه‌ها نیست.

لجستیک 

محمدی یکی از راه‌های رسیدن به حداکثر بهره‌وری را همکاری و ادغام شرکت‌ها با یکدیگر دانست ودرباره تاثیرگذاری نیروی جوان بر تغییرات روند کاری سازمان توضیح داد: تحول بدون جوان‌گرایی و فرصت دادن به نسل جوان به‌ویژه جوانانی که در برخی از حوزه‌ها ایده‌ها و تفکرات بهتر از ما دارند و همچنین می‌توانند ترندها را تشخیص دهند محقق نمی‌شود. باید به این نسل از نیروی جوان فرصت بروز و ظهور داد؛ این یکی از نشانه‌های فرهنگ تحول است.

او سرعت شتابان رشد و تغییرات تکنولوژیکی را عاملی دانست که سازمان‌ها و شرکت‌ها برای به‌روز بودن و عقب نماندن از مسیر توسعه باید بیزینس مدل خود را تغییر دهند.

لجستیک

در ادامه رویداد پنلی با عنوان ورشکستگی خاموش با حضور مسعود طباطبایی، مدیرعامل دیجی‌کالا، ارسلان محمدیان، قائم مقام اسنپ مارکت پرو، کاوه احسانی، معاون زنجیره ارزش گروه زرین رویا و حامد عربیان، مدیرعامل شرکت درمان پاپ و با راهبری محمدجواد اتابکی، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل آپتایم برگزار شد.

در ابتدا محمدجواداتابکی، هم‌بنیان‌گذار آپ‌تایم وضعیت لجستیک ایران بیان کرد: علیرغم فاصله وضعیت لجستیک ایران نسبت به وضعیت این صنعت در کشورهای پیشرفته اوضاع آنقدرها هم بد نیست ولی نکته قابل توجه این است که از تغییرات این حوزه در آینده نباید غافل باشیم و باید به دنبال چاره بود.

همچنین مسعود طباطبایی، مدیرعامل دیجی‌کالا درباره وضعیت این صنعت بیان کرد: شاید وضعیت به‌نظر مطلوب باشد اما در آینده ممکن است به سمتی برویم که مدیریت و کنترل موارد متعددی از دستمان خارج شود.

طباطبایی درباره استفاده از فناوری در یک سازمان توضیح داد: اثرات استفاده از فناوری آنی مشخص نمیشوند و در مواقع بحران و تغییرات مزایا استفاده از آن بر همگان روشن میشود.

ارسلان محمدیان، قائم مقام اسنپ پرو تصمیمات دولتی را یکی از عوامل کلیدی و موثر در این حوزه دانست و یکی از چالش‌برانگیزترین فاکتورهای لجستیک را تنوع جغرافیایی بیان کرد: قرارگیری برخی از شهرها در لبه مرزی استان‌ها و استفاده از خدمات دیگر استان‌ها یکی از اشتباهات ما در این صنعت است.

برای مثال به دو شهر اردیبل و زاهدان دقت کنید هر دو شهر منطقه جغرافیایی و آب و هوایی بسیار متفاوتی از هم دارند بنابراین تصمیم‌گیری و ارائه خدمات به این دو شهر باید متفاوت از یکدیگر باشد.

محمدیان با اشاره به افزایش ۳۵ برابری قیمت ناوگان و ۱۲ برابر شدن دستمزدها به نسبت به سال‌های ۹۰ بیان کرد: 

این صنعت درآمدزا هست ولی با ثابت نگه داشتن هزینه‌ خدمات سود نمیکند و تنها با تحول دیجیتال است که میشود این صنعت را متحول کرد.

حامد عربیان، مدیرعامل شرکت درمان‌یاب پخش مهرآریا با اشاره به قیمت های کم خدمات این صنعت در ایران توضیح داد: هزینه‌های لجستیک قابل توجه است و باید برای آن فکری کرد. از منظر ترمینولوژی لجستیک به فرآیندی اطلاق می‌شود که از ابتدای ورود تا حتی بعد از رسیدن محصول به دست مشتری را شامل می‌شود. لجستیک تنها به محصول منحصر نیست و شامل نقدینگی، جریان اطلاعات و مدیریت نیز می‌شود که در همه این بخش‌ها می‌توان تغییر ایجاد کرد.

لجستیک

در پنل بعدی مرزیان، معاون عملیات دیجی‌کالا بر ضرورت تحول نگرش به صنعت لجستیک تاکید کرد و گفت: مسئولیت‌ها و دغدغه‌های مدیران سازمان‌ها را درک می‌کنم اما اولین چیزی که باید در صنعت تغییر کند تغییر Mindset و پارادیم شیفت هم در سطح مدیریتی و هم در رگولاتوری است.

فرزین فردیس، مدیرعامل سرآوا مشکلات و دشواری‌های این مسیر و این صنعت را امری مشابه در همه اصناف و حوزه‌ها تلقی کرد و توضیح داد: از جایگاه خودم در اتاق بازرگانی تهران به عنوان نماینده بخش خصوصی باید بگویم که آسمان همه صنایع یک رنگ است. مشکلات وجود دارد و اغلبشان مشابه است.

فردیس درباره اهمیت آزمون و خطا گفت:  لزوما اولین و حتی دومین ایده، بهترین نخواهد بود باید بهترین ایده را متناسب با شرایط و شرکت خود انتخاب کرد.

پیام ابراهیمی، معاون دیجیتال زرین رویا به کاری فناوری را یک اصل دانست و بیان کرد: بنا بر تجربه باید بگویم اگر نجنبیم تا تحول ایجاد کنیم، دچار تحول خواهیم شد و این تحول است که سراغ ما می‌آید.

ابراهیمی با اشاره به اهمیت پرچمدار بودن گفت: باید خودمان به این سمت حرکت کنیم و این حرکت باعث می‌شود تا سراغ مسیرهای جدیدی برویم. اگر سازمان و شرکت‌ها دست به این اقدام نزنند سایر فعالان بی‌حرکت نخواهند ایستاد و خواهیم دید که شرکت‌های جدید وارد میدان رقابت می‌شوند و الفبا را عوض می‌کنند.

پوریا رستگار، مدیرعامل اسنپ گروسری Time To Market  را مهمترین اصل این سازمان برشمرد و تاکید کرد: حضور به موقع در بازار واجب‌تر از نان شب است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *