بنیاد ملی بازیهای رایانهای اعلام کرد در جهت منسجم سازی حمایتها، واحد حمایت از بازیهای ویدیویی در این بنیاد با ساختاری جدید از سال ۹۶ شکل گرفته است و تحت واحدی با عنوان ساختار حمایتی همگرا تعریف شده است. بنابراین همگرا، مجموعهای متمرکز از شاخصها و روشهایی است که منتج به ارائهی حمایتهای مشخص به تولید کنندگان بازیهای رایانهای میشود. هدف اصلی همگرا شفاف و هدفمند کردن حمایتها است.
حمایتهای همگرا به تیمهای فعال (حتی با یک نفر عضو) و شرکتهای بازیسازی تعلق میگیرد که در چهار سال گذشته حداقل دو بازی (یا یک بازی و یک نمونهی اولیه از بازی) تولید کرده باشند. بازیسازان میتوانند در پورتال همگرا ثبتنام کنند و پس از ارزیابی بر اساس شاخصهای مختلف و دریافت رتبه بر مبنای این شاخصها حمایت دریافت کنند.
این شاخصها در چهار حوزهی توانمندی تیم/شرکت (۳۰ درصد کل امتیاز)، کیفیت و اثرگذاری بازی (۴۹ درصد کل امتیاز)، مولفههای فرهنگی بازی (۱۰ درصد کل امتیاز) و مولفههای تاثیرگذاری شرکت/تیم در صنعت بازی (همکاری با همگرا) (۱۱ درصد کل امتیاز) دستهبندی میشوند.
نهایتا پس از ارزیابی و رتبهبندی، بستههای حمایتی متنوع در اختیار تیمها و شرکتها قرار میگیرد که میتوانند از میان این بستهها حمایتهای موردنیاز خود را انتخاب کنند. بخش قابل توجهی از حمایتهای همگرا بدون بازپرداخت هستند. این حمایتها شامل تجهیزات، امکانات و محل استقرار، پشتیبانی و آزمون در تولید و نشر بازی، جذب تسهیلات مالی و سرمایهگذاری، مشاورهی تخصصی و توسعهی ساختاری، تبلیغات، بازاریابی و توسعهی بازار، آموزش و تسریع فرآیند رشد شرکت هستند. ساختار حمایتی همگرا از دیروز ۲۸ مرداد کار خود را آغاز کرده و تیمها و شرکتهای متقاضی تا ۱۷ شهریور فرصت دارند تا در پورتال همگرا ثبتنام کنند. پس از پایان مهلت ثبتنام، حداقل ۴۵ روز فرآیند ارزیابی طی خواهد شد و بعد از آن رتبهها اعلام شده و انتخاب و تخصیص حمایتها آغاز میشود. بدیهی است بازیسازانی که در اولین سال حمایتی همگرا ثبتنام نکنند، با توجه به محدود بودن زمان ثبتنام باید تا شروع سال حمایتی آتی و باز شدن فرآیند ثبتنام سال آینده منتظر بمانند.