انواع مدل های کسب و کار – بدون زوائد
مدل بدن زوائد کاهش ویژگیهای ارزشآفرین متداول تا حد امکان است.
هنری فورد به عنوان یکی از پیشگامان مدل کسب و کار بدون زوائد در سال ۱۹۰۸ به ارائهی خودرو مدل T با امکانات ساده و قیمتی حدود نصف قیمت معمول وسایل نقلیه آن زمان پرداخت که ارائهی این قیمت پایین به کمک ایجاد شیوههای جدید برای تولید و مونتاژ در مقیاس زیاد ممکن شد و از این طریق به موفقیت چشمگیر و در دست گرفتن سهم ۵۰ درصدی از اتومبیلهای آمریکا تا سال ۱۹۱۸ نایل شد.
این مدل کسب و کار تحت شرایطی مثل: وجود مشتریان حساس به قیمت و وجود بازارهای نوظهور و محصولات باصرفه مورد استفاده قرار میگیرد.
در استفاده از این مدل نیاز به کاهش هزینهها به کمک استانداردسازی محصولات، فرآیندها و خدمات میباشد و امکان استفاده از صرفهجویی به مقیاس و استفاده از مدل سلف سرویس را فراهم میآورد.
شرکتهای بهرهمند از این مدل
SOUTHWEST از بزرگترین شرکتهای هواپیمایی آمریکایی است که سرویسهای ارزان و بدون تسهیلاتی مانند: غذا، رزرو پرواز از طریق آژانس، استفاده از فرودگاههای کوچک حومهی شهرها برخلاف شرکتهای هواپیمایی سنتی و پرداخت مالیات فرودگاهی کمتر را فراهم میکند و در حال حاضر نیمی از پروازهای اروپایی را به وسیلهی شرکتهای هواپیمایی ارزان قیمت ارائه میکند.
McDonald’s یک رستوران فست فود آمریکایی است که از این مدل در دههی ۱۹۴۰ پس از مواجه با مشکلات عظیم در رستورانهای فضای باز خود استفاده کرد و تغییراتی برای کاهش هزینه انجام داد؛ تغییراتی مانند: تقلیل منو به کمتر از ۱۰ آیتم، استفاده از ظروف کاغذی، تغییر در شیوهی آمادهسازی غذاها، استفاده از سلف سرویس که به کاهش چشمگیر قیمت غذاها منجر شد و توانست به کمک این مدل به مسیر موفقیت بازگردد.
ARAVIND مجموعه بیمارستانهای چشمپزشکی در هند و بزرگترین ارائهدهندهی جراحیهای چشم در جهان است که از این کسب و کار به صورت دریافت هزینهی بیشتر از ثروتمندان و کمکهای مالی از دولت هند و انجام عملهای رایگان برای مردم فقیر و استفادهی بهینه از پزشکان و منابع استفاده میکند؛ این مجموعه به دلیل کیفیت بالای خدمات، بیماران ثروتمندی از سراسر دنیا جذب کرده است.