انواع مدل های کسب و کار – نرخ ثابت
نرخ ثابت نوعی استفادهی نامحدود یا بسیار زیاد از یک سرویس یا محصول با پرداخت یک مبلغ ثابت است.
مدل کسب و کار نرخ ثابت دارای سابقهی طولانی است که در معرفی بلیطهای سالانه برای استفادهی نامحدود از قطار در راهآهن ملی سوئیس در ۱۸۹۸ و همچنین استفاده از مفهوم «هرچی میتونی بخور» برای اولین بار در رستوران Buckaroo در دهه ۴۰ میلادی به کار گرفته شد. این مدل در صنعت گردشگری و ابداع عبارت «all-inclusive» (به معنی پکیجهایی که شامل تمامی وعدههای غذایی در طول یک سفر میشود) در دههی ۸۰ استفاده شد. تاسیس اولین هتل با این سبک توسط گوردون استوارت در جامائیکا در ۱۹۸۱صورت گرفت و ورود و توسعهی این مدل در بازار ارتباطات راهدور و تلفن همراه در دههی ۹۰ رخ داد.
مزایای نرخ ثابت
- سودآوری برای شرکت
- امکان مصرف نامحدود
- کنترل کامل روی هزینه
در این مدل هزینهها قابل مدیریت هستند و در آن شرایط کاهش مطلوبیت نهایی برای مشتریان وجود دارد و روشی مقرون به صرفه میباشد.
شرکتهای فعال در این مدل کسب و کار
NETFLIX اولین ارائهکنندهی محتوای رسانهای استریم اینترنتی است که بیش از ۸۳ میلیون مشترک در سراسر دنیا دارد و امکان دسترسی به بیش از ۱۰۰۰۰۰ فیلم و برنامهی تلویزیونی با هزینهی اندک ماهیانه ۷.۹۹ دلار را فراهم میسازد.
nextissue شرکت تازه تاسیس و شناخته شدهای است با عنوان نتفلیکس در زمینهی مجلات که امکان دسترسی به بیش از ۱۵۰ مجله تنها با هزینه ۹.۹۹ دلار را فراهم کرده است.
Spotify یک سرویس پخش آنلاین موسیقی دارای بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر فعال است. این سرویس ترکیبی از خدمات رایگان و پرمیوم را ارائه میدهد و دسترسی به بیش از ۳۰ میلیون موسیقی و امکانات مختلف سایت با هزینهی ۹.۹۹ دلار در ماه، پس از یک دورهی رایگان ۶ ماهه را ارائه میدهد.