رپرتاژ

تخریب برندهای اصیل ایرانی در شبکه‌های ماهواره‌ای

تبلیغ در سالم‌ترین، طبیعی‌ترین و اصولی‌ترین شکل، نوعی فعالیت آموزشی است که برای نشر دانش، آگاهی سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و نشر ارزش‌های اخلاقی صورت می‌گیرد. در دنیای کسب‌وکار تبلیغات نوعی برقراری ارتباط است که معمولاً به منظور ترغیب مشتریان برای خرید یا مصرف بیشتر از محصول یا سرویس خاص صورت می‌گیرد.

تبلیغات برای انتقال پیام خود نیاز به رسانه دارد و در این میان تلویزیون به عنوان یکی از قوی‌ترین رسانه‌ها همیشه مورد توجه مالکان کسب‌­وکار­ها و اقبال مصرف‌­کنندگان بوده به نحوی که به حق جعبه جادویی و پادشاه تبلیغات لقب گرفته است. این جذابیت موجب رشد روز افزون شبکه‌های تلویزیونی داخلی و ماهواره‌ای شده است که علاوه بر مزایای قابل توجه، مخاطراتی نیز به همراه دارند.

در این زمینه می توان به فعالیت‌های اخیر شبکه ماهواره‌ای جم اشاره کرد که این روزها تبلیغاتی از شرکت‌های ایرانی فعال و معتبر بازار در آن پخش می‌شود. این شبکه، در اقدامی غیراخلاقی برای برخی برندهایی که سابقه تبلیغات در این شبکه را داشتند، بدون در نظر گرفتن اصول همکاری حرفه‌ای و تنها به خاطر مشکلات ارزی پیش آمده، تبلیغاتی در راستای تخریب آنها پخش کرده است.

از جمله برندهایی که قربانی این کار غیراخلاقی شبکه جم شده‌، برند سمیه است. شبکه جم، در قالب آگهی‌ای از مضرات محصول کشک بخصوص کشک مایع به مخاطبان اطلاعاتی را ارائه می‌دهد که به صورت همزمان با تصویری از برند سمیه همراه است و علامت خطر به طور عجیبی در آن بزرگ‌نمایی شده است که با در نظر گرفتن سطح بالای هوش و سواد مخاطبان همخوانی ندارد. سمیه برندی است که مدت‌ها در بازار ایران فعالیت داشته و بسیاری از مخاطبان با آن خاطره دارند و به عنوان یکی از برند های اصیل ایرانی محسوب می شود.

تاکید آگهی تخریبی شبکه جم بر وجود نمک زیاد و باکتری کلستریدیوم بوتولینوم در کشک است. دو عنصری که در آگهی تلاش می‌شود نظر مخاطبان به آنها جلب شود، اما مخاطبان باهوش‌تر از شبکه جم هستند و متوجه محتوای عجیب آگهی تخریبی این شبکه خواهند شد. علاوه بر این بر اساس نظر متخصصین ادعاهای مطرح شده در مورد دو عنصر نمک زیاد و باکتری کلستریدیوم بوتولینوم که در آگهی به آنها اشاره می شود فاقد شواهد علمی می باشد. دارا بودن تمامی استانداردها و مجوزهای بهداشتی و PH پایین کشک تولیدی برندهای معتبر، امکان به وجود آمدن باکتری فوق را غیر ممکن می کند.

شایان ذکر است دامنه فعالیت غیر حرفه‌ای جم به برند سمیه محدود نشده و برند نوشیدنی انرژی‌زای بیگ بیر نیز در آگهی‌های شبکه جم مورد حمله قرار گرفته است. در آگهی بیگ بیر نیز از مضرات نوشیدنی‌های انرژی‌زا گفته می‌شود و در انتها با نشان دادن تصویر محصول بیگ بیر به همراه آرم خطر به مخاطبان اخطار داده می‌شود که در انتخاب نوشیدنی خود دقت کنند!

با مشاهده فعالیت های ضد تبلیغاتی شبکه جم، امروزه دیگر تقریبا تمامی برندها از عواقب همکاری تبلیغاتی با این شبکه آگاهی پیدا کرده اند و به همین دلیل بعد از مدتی همکاری تمامی آنها با این شبکه قطع شده است. همکاری که به گفته اکثر برندها مستقیم صورت نگرفته و شبکه جم خودسرانه آگهی تبلیغاتی از برندها را ساخته و منتشر کرده است. با توجه به موارد ذکر شده، توصیه می‌شود شرکت‌ها، تولیدکنندگان کالا، اجناس و خدمات پیش از استفاده از این شبکه‌های ماهواره‌ای به مسائل گفته شده دقت داشته باشند.

در انتها باید اشاره شود که یکی از مواردی که منجر به افزایش حضور برندها در شبکه‌های ماهواره‌ای شده است، نبود حمایت شبکه‌های داخلی و دولت از برندها است. متاسفانه تبلیغات در شبکه‌های تلویزیون داخلی نیازمند تخصیص بودجه های کلان می باشد و این امر منجر به کاهش تمایل حضور کسب‌وکارها در این شبکه‌ها و حضور بیشتر در شبکه‌های ماهواره‌ای شده است. از طرفی شرایط اقتصادی این روزها نیز، تولید را برای خیل عظیمی از صنعتگران سخت کرده است و حمایت دولت از تولیدکننده ایرانی بیش از پیش اثربخش خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *