امیرعباس امامی، بنیانگذار و مدیر اجرایی استارتاپ کارچین با اعلام این خبر گفت: «کارچین با جذب سرمایه اولیه در مرحله پیشابذری طی شش ماه گذشته طراحی معماری خود را به پایان رسانده است و بهزودی با جذب راند اول سرمایهگذاری، مقدمات برگزاری ICO (عرضه اولیه توکن) خود را فراهم خواهد کرد تا با به کارگیری تکنولوژی بلاک چین خدمات حمل و نقل آنلاین را در بستری متفاوت ارائه کند.»
امامی درباره نحوه کار سامانههای حمل و نقل مبتنی بر بلاک چین گفت: «برخلاف مدلهای سنتی مانند اوبر و یا اسنپ و تپسی که در آن سامانهای متمرکز، واسطه اتصال رانندگان و مسافران است، در پلتفرمهای بلاک چینی، این اتصال بدون هیچ واسطه متمرکزی صورت میگیرد. این مساله باعث میشود کارمزدهای سفر که در نمونههای خارجی گاه به %۳۰ هزینه سفر هم میرسد به کمتر از پنج درصد کاهش یابد.»
او ادامه داد: «همچنین در این پلتفرمها امکان تعریف مکانیزمهای قیمتگذاری مبتنی بر عرضه و تقاضا، بدون دخالت یک نهاد قیمتگذاری متمرکز وجود دارد. به علاوه فناوری غیرمتمرکز بلاک چین به رانندگان و مسافران این اطمینان را میدهد که بابت نقض حریم شخصی و سوءاستفاده از اطلاعاتشان هیچگونه نگرانی نداشته باشند.»
به گفته مدیر اجرایی کارچین، مدیریت تیم فنی این استارتاپ برعهده دکتر مداحعلی، عضو هیات علمی و مدیر آزمایشگاه بلاک چین دانشگاه صنعتی شریف است. امامی با اشاره به اینکه امروز بلاک چین لبه فناوری محسوب میشود ابراز امیدواری کرد تیم کارچین، با توان علمی و فنی خود و اقدامات قابل توجهی که تاکنون به انجام رسانده است، بتواند جذابیتهای لازم برای موفقیت در ICO بینالمللی را هم فراهم کند.
امامی با اشاره به اعتراضی که به تازگی توسط برخی سامانههای اینترنتی حمل و نقل نسبت به شکلگیری انحصارگرایی در این حوزه شده، گفت: «فناوری بلاک چین ماهیتاً ضدانحصار است و به هیچ استارتاپ ، نهاد، فرد و یا حتی جریان اقتصادی اجازه و امکان انحصارگرایی را نمیدهد. در دنیا هم برای معرفی و تاکید بر مزیتهای بلاکچین معمولاً، بیشتر بر همین جنبه ضدانحصاری آن تاکید میشود. چیزی که برخی آن را مهمترین ارزش پیشنهادی این فناوری میدانند.»