علیرضا قلینژاد پیربازاری، معاون فناوری و کاربردسازی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: «در یک سالی که از ایجاد این معاونت گذشته، ۳۴ استارتاپ های گردشگری و حوزه میراث فرهنگی فعال شده اند که حوزههای گردشگری، صنایع دستی و گردشگری را متحول خواهند کرد.»
استارتاپ ها، میراث و گردشگری کشور را متحول خواهند کرد
استارتاپ ها تجارت های مقیاسپذیر و تکرارپذیر هستند؛ تکرارپذیر یعنی قابل ارائه به بازارهای مختلف هدف، افراد و مدلهای متفاوت مقیاسپذیر به این معنا که قابل ارائه در سطوح مختلف شهر، شهرستان و کشور باشند.
قلینژاد پیربازاری بیان کرد: «فعالیتهای حوزه معاونت ما به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم به حوزه کسب و کار مربوط میشود. ما تلاش میکنیم «خانه سرهنگ ایرج» که کمتر از یک سال است اولین مرکز استارتاپ را آنجا راهاندازی کرده ایم، با مجموعهی معاونت فناوری نهاد ریاست جمهوری و سایر دستگاههای مرتبط وارد همکاری شویم.»
تدوین دستورالعمل مجوز استارتاپ های گردشگری
قلینژاد ادامه داد: «در این حد فاصل، رویدادهایی برگزار کردیم و چهار استارتاپ از میان متقاضیان، برگزیده شدند که در هر سه حوزه صنایع دستی و هنرهای ملی، بومگردی و میراث فرهنگی کار میکنند.»
او توضیح داد: «این چهار استارتاپ در این مرکز استقرار دارند و حدود ۳۰ استارتاپ دیگر برگزیده تحت حمایت ما هستند ولی آنجا مستقر نیستند و فقط از ما خدمات میگیرند.»
معاون فناوری پژوهشگاه میراث فرهنگی تاکید کرد: «بزرگترین مشکل اینگونه استارتاپ ها اخذ مجوز بوده است و با پیگیری مجدانه، در شرف تدوین اولین دستورالعمل صدور مجوز برای استارتاپ های حوزه گردشگری هستیم.»
فعالیت استارتاپ های برگزیده
قلینژاد پیربازاری اضافه کرد: «مثلا یکی از این استارتاپ ها آموزشی – ترویجی است یعنی گردشگران را برای دیدن صنایع دستی بومی میبرد تا نحوه تولید آنها را بیاموزند. یک گروه دیگر، گردشگران را به مناطق بکر میبرد و با روستاییها و محلیها آشنا میکند.»
او ادامه داد: «یکی از این استارتاپ ها ابزارهای دقیق مستندسازی در میراث فرهنگی را تولید میکند که برای نمونه، تور مجازی موزه فرش راه انداخته اند، یا گروه دیگری از موتیفهای ایرانی برای ساختن صنایع دستی کاربردی منزل و برای ترویج سبک زندگی ایرانی استفاده میکنند.»
معاون فناوری و کاربردسازی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: «گروه دیگری از استارتاپ ها محصولشان تولید یک نوع ایزولاسیون است که ضمن اینکه رطوبت و آب از آن عبور نمیکند اما اجازه تنفس به بنا میدهد و تولید این محصول برای حفظ و مرمت بناهای تاریخی بسیار مهم است.»
دادن سفارش کار مانند وامهای زودبازده برای بنگاههای کوچک است
او با اشاره به اینکه در این واحد افراد خلاق را در معرض دستاوردهای پژوهشی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری قرار میگیرند و بهرههای لازم را میگیرند، گفت: «ما سفارش نمیدهیم چون سفارش دادن کار به صورت فرمایشی و دستوری، مثل ماجرای وامهای زودبازده برای بنگاههای کوچک به شکست میانجامد.»
قلینژاد با تاکید بر اینکه محدودیتی برای حمایت از افراد و تیمهای خلاق در این زمینه وجود ندارد، روال کار را به این صورت بیان کرد: «ما طی مصاحبهای ایده استارتاپ ها را برای امکان تحقق و میزان مفید بودن میسنجیم و اگر ایده، مفید و اقتصادی بود زمینه حمایت پژوهشی و حمایت قانونی را انجام میدهیم.»
معاون فناوری و کاربردسازی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در پایان یادآور شدکه همهی افراد حاضر در استارتاپ ها زیر ۳۰ سال هستند و این امیدواری را بیشتر میکند.