روندهای جهانی سلامت از این حکایت دارد که آیندهی سلامت بیشتر از اینکه بر فرآیند درمان متمرکز باشد، بر سبک زندگی سالم متمرکز خواهد بود تا از نیاز افراد به فرآیند درمان پیشگیری کند. ورزش یکی از بخش های اساسی سبک زندگی سالم است و روز به روز شاهد جدی تر شدن فعالیت کسب و کارها در این حوزه هستیم. با افزایش توجه افراد خواهان سلامتی به ورزش، فرصت های ارزش آفرینی در این حوزه در حال گسترش است و نوآوری در در ارائه خدمات ورزشی رونق یافته است.
معرفی استارتاپ های حوزه سلامت جسمانی
در این مقاله با چند مورد از کسب و کارها و استارتاپ های فعال در حوزه ورزش و سلامت جسمانی آشنا می شویم.
استارتاپ Ofo
نام شرکت : ofo | گروه مخاطب: عمومی | ||
حوزه فعالیت: ترویج و توسعه ورزش | مدل درآمد: حق اشتراک | ||
محصول یا خدمت: اجاره دوچرخه در سطح شهر | موقعیت جغرافیایی: چین | ||
کل سرمایه تامین شده: ۲.۲ میلیارد دلار | سال تاسیس: ۲۰۱۵ | ||
آخرین نوع تامین سرمایه: Series F | فناوریهای کلیدی: پلتفرم نرمافزاری/ اپلیکیشن/ آنلاین، سنسور |
این شرکت به کاهش استفاده از خودروهای تک سرنشین از طریق اشتراک گذاری دوچرخه بدون ایستگاه در بیش از ۲۵۰ شهر مختلف جهان پرداخته است. پلتفرم طراحی شده، قابلیت دانلود رایگان و نصب بر روی تلفن همراه را داشته که برای استفاده، کاربران میتوانند با اسکن کد QR روی دوچرخه انتخابی، با دریافت رمز عبور و پرداخت هزینه، قفل دوچرخه را باز نموده و پس از استفاده و رسیدن به مقصد، در هر زمان و هر مکانی، آن را برای دسترسی کاربر بعدی (بدون نیاز به محل مشخص) پارک و قفل نمایند. اجرای این برنامه علاوه بر اثرات اقتصادی و زیست محیطی، ارزش افزوده فرهنگی نیز به دنبال خواهد داشت.
استارتاپ Aaptiv
نام شرکت : Aaptiv | گروه مخاطب: عمومی | ||
حوزه فعالیت: ترویج و توسعه ورزش | مدل درآمد: حق اشتراک | ||
محصول یا خدمت: گجتهای پوشیدنی، کلاس مجازی | موقعیت جغرافیایی: ایالات متحده آمریکا | ||
کل سرمایه تامین شده: ۳۰.۱ میلیون دلار | سال تاسیس: ۲۰۱۵ | ||
آخرین نوع تامین سرمایه: Series B | فناوریهای کلیدی: پلتفرم نرم افزاری/ اپلیکیشن /آنلاین |
این شرکت به طراحی اپلیکیشن کلاسهای ورزشی شنیداری با هدف تناسب اندام پرداخته است. فرد با استفاده از هدفون خود گویی یک مربی مجازی دارد که حرکات ورزشی را به وی توضیح میدهد. کاربر با ایجاد حساب کاربری و انتخاب ورزش، هدف و مکان مورد نظر خود میتواند برنامه مورد نظر خود را دریافت کند. از ویژگیهای این اپلیکیشن استفاده از مربیان باتجربه و موسیقیهای مناسب با ورزش مورد نظر است. این شرکت همچنین با کمک از تنظیم کنندگان آهنگ، برای برنامههای ورزشی ارائهشده خود یک پکیج صوتی هماهنگ با حرکات نیز ارائه میدهد.
استارتاپ Every move
نام شرکت : Every move | گروه مخاطب: عمومی | ||
حوزه فعالیت: ترویج و توسعه ورزش | مدل درآمد: حق اشتراک | ||
محصول یا خدمت: ورزش در منزل | موقعیت جغرافیایی: ایالات متحده آمریکا | ||
کل سرمایه تامین شده: ۶.۱ میلیون دلار | سال تاسیس: ۲۰۱۱ | ||
آخرین نوع تامین سرمایه: Series A | فناوریهای کلیدی: پلتفرم نرم افزاری/ اپلیکیشن /آنلاین |
این برنامه برای یافتن افراد نزدیک خود برای یک ورزش خاص طراحی شده است. کاربر باید ورزش خود را انتخاب کند و اگر کسی در نزدیکی وی نیز علاقهمند به انجام فعالیت ورزشی مشابه بود، با یکدیگر آشنا خواهند شد و برای فعالیت ورزشی خود برنامه ریزی خواهند کرد. این برنامه مبتنی بر وب برای افراد و شرکتها است تا توانایی، سرمایه گذاری بر روی زندگی و سبک زندگی متمرکز به تناسب اندام را دنبال کند. برنامه تلفن همراه EveryMove، ارتباطات متقابل پلتفرم را تسهیل میکند تا کاربران بتوانند در فرصتهای آمادگی جسمانی، شبکهای با سایر علاقهمندان به سلامت بسازند و اطلاعات مربوط به تناسب اندام خود را با یکدیگر، به اشتراک گذارند.
استارتاپ MyFitnessPal
نام شرکت : MyFitnessPal | گروه مخاطب: عمومی | ||
حوزه فعالیت: ترویج و توسعه ورزش | مدل درآمد: حق اشتراک | ||
محصول یا خدمت: ورزش در منزل | موقعیت جغرافیایی: ایالات متحده آمریکا | ||
تعداد مشتریان: ۱.۲ میلیون عضو | سال تاسیس: ۲۰۰۵ | ||
آخرین نوع تامین سرمایه: Series A | فناوریهای کلیدی: پلتفرم نرم افزاری/ اپلیکیشن /آنلاین |
این شرکت به طراحی پلتفرمی پرداخته است که متناسب با رژیم غذایی و هدفهای تعریف شده از سوی کاربر، برنامه ورزشی پیشنهاد میکند. این شرکت وب سایتی طراحی کرده است که در آن رژیم غذایی و ورزش را برای تعیین میزان مصرف کالری مطلوب و مواد مغذی برای اهداف کاربر تعیین میشود. کاربران میتوانند بارکدهای مواد غذایی مختلف را اسکن کنند یا به صورت دستی آنها را در پایگاه داده بیش از پنج میلیون غذای مختلف اضافه کنند.
این نرم افزار به شمارش میزان کالری غذاهای وارد شده و هماهنگی میزان کالری دریافتی در روز و اهداف سلامتی فرد میپردازد. کار با بیش از ۵۰ دستگاه ورزشی و هماهنگی آن با نرمافزارهای دیگر از جمله Fitbit و گجتهای پوشیدنی Garmin به کاربران این امکان را میدهد تا دادههای خود را در آن وارد نمایند. این اپلیکیشن توانایی اتصال به کفشهای هوشمند ورزشی آندرآرمور را داراست. هدف از گسترش این برنامه ایجاد انگیزه برای انجام حرکات ورزشی با هدف کاهش وزن است.
استارتاپ goallin
نام شرکت: goallin | گروه مخاطب: مدیران ورزشی | ||
حوزه فعالیت: تسهیل و بهبود فرآیندهای باشگاهداری و مدیریت ورزشی | مدل درآمد: حق اشتراک | ||
محصول یا خدمت: مدیریت باشگاه | موقعیت جغرافیایی: کانادا | ||
تعداد مشتریان: ۴ میلیون عضو | سال تاسیس: ۲۰۱۲ | ||
آخرین نوع تامین سرمایه: M&A | فناوریهای کلیدی: داده کاوی، پلتفرم آنلاین |
این شرکت به طراحی داشبوردی برای مدیریت باشگاههای ورزشی پرداخته است. مدیریت مالی، ساعات ورزشی و برنامهریزی مربیان از جمله فعالیتهایی است که توسط این نرم افزار قابل مدیریت است. همچنین این نرم افزار امکان ارائه آمارهای تخصصی را نیز دارد. کاربر میتواند برای عضویت در این پلتفرم با پرداخت حق عضویت بسته به ورزش مورد نظر خود از پلتفرم استفاده نماید.
استارتاپ StubHub
نام شرکت : StubHub | گروه مخاطب: عمومی | ||
حوزه فعالیت: تسهیل و بهبود فرآیندهای باشگاهداری و مدیریت ورزشی | مدل درآمد: فروش مستقیم و واسطه گری | ||
محصول یا خدمت: اپلیکیشن خرید و فروش بلیط | موقعیت جغرافیایی: ایالات متحده آمریکا | ||
کل سرمایه تامین شده: ۱۸.۶ میلیون دلار | سال تاسیس: ۲۰۰۰ | ||
آخرین نوع تامین سرمایه: Series E | فناوریهای کلیدی: پلتفرم نرم افزاری/ اپلیکیشن/ آنلاین |
این شرکت اقدام به ایجاد یک بازار خرید و فروش بلیط رویدادهای سرگرمی به خصوص در حوزه ورزش یا به قولی بازار سیاه بلیطها به صورت آنلاین کرده است. کاربر میتواند در سایت و یا اپلیکیشن این شرکت با جستجو تیم یا رویداد مورد نظر خود اقدام به خرید آن نماید. امکان فروش بلیط نیز برای کاربرانی که قصد آن را دارند فراهم شده است.
از ویژگیهای این سایت گستردگی جغرافیایی بالای آن است. از جمله رویدادهای تحت پوشش این سایت میتوان به بلیطهای کنسرتها، تئاترها و رویدادهای سرگرمی زنده اشاره کرد. قیمتگذاری بلیطها در این سایت به صورت رقابت آزاد صورت میگیرد و محدودیتی ندارد.
استارتاپ Beeline Bikes
نام شرکت : Beeline Bikes | گروه مخاطب: عمومی | ||
حوزه فعالیت: واسطه بین ورزشکاران و ارائهدهندگان خدمات ورزشی | مدل درآمد: فروش مستقیم | ||
محصول یا خدمت: نرم افزار تعمیر دوچرخه | موقعیت جغرافیایی: کانادا | ||
کل سرمایه تامین شده: ۲.۶ میلیون دلار | سال تاسیس: ۲۰۱۴ | ||
آخرین نوع تامین سرمایه: Venture | فناوریهای کلیدی: پلتفرم نرم افزاری/ اپلیکیشن /آنلاین |
این شرکت به منظور برطرف کردن خرابیهای دوچرخهها به راه اندازی یک تعمیرگاه و فروشگاه آنلاین پرداخته است در این فروشگاه که برای کاربر از طریق وبسایت و اپلیکیشن در دسترس است، کاربر میتواند زمان و مکان مورد نظر خود برای تعمیر و یا تجهیز دوچرخه را انتخاب کرده و حضور یک فرد در محل خود را با استفاده از سایت شرکت به صورت آنلاین برنامه ریزی کند، شرکت تمام وسایل لازم را در وبسایت ارائه میدهد و در سریعترین زمان تعمیرات را انجام میدهد.
هدف از راهاندازی این شرکت کمک به رفع مشکل دوچرخهسواران در جادهها و کمینه کردن حمل و نقل است.
استارتاپ Play sight
نام شرکت : Play sight | گروه مخاطب: ورزشکاران حرفهای، مربیان | ||
حوزه فعالیت: تحلیل، مشاوره و ارائه راهکارهای بهبود به ورزشکاران | مدل درآمد: حق اشتراک | ||
محصول یا خدمت: آموزش تخصصی | موقعیت جغرافیایی: رژیم اشغاگر قدس | ||
کل سرمایه تامین شده: ۲۶ میلیون دلار | سال تاسیس: ۲۰۱۳ | ||
آخرین نوع تامین سرمایه: Series C | فناوریهای کلیدی: پلتفرم نرم افزاری/ اپلیکیشن /آنلاین |
این شرکت با به کارگیری پلتفرم ویدئویی هوشمند که در زمینی مجهز به دوربینها و سنسورها ضبط شده است، اقدام به اصلاح حرکات ورزشی میکند. فرد میتواند با ایجاد یک حساب کاربری حرکات ورزشی خود را مشاهده کند. طریقهی ضبط این حرکات در زمینهای هوشمندی است که توسط شرکت تجهیز شده است.
این زمینهای ورزشی با استفاده از دوربین ها و سنسورهای متعدد به ضبط دقیق حرکات میپردازند. این نرم افزار امکان متصل کردن بازیکنان و مربیان را در رشتههای مختلف داراست، در صورت به اشتراک گذاشتن این حرکات افراد متعدد میتوانند آنها را بازدید کرده و بر روی آنها نظر بگذارند.
استارتاپ SPORTSY
نام شرکت : SPORTSY | گروه مخاطب: ورزشکاران حرفهای و آماتور | ||
حوزه فعالیت: آموزش و ارتقا سواد ورزشی | مدل درآمد: حق اشتراک | ||
محصول یا خدمت: آموزش مهارتهای ورزشی | موقعیت جغرافیایی: ایالات متحده آمریکا | ||
کل سرمایه تامین شده: ۱۲۸ هزار دلار | سال تاسیس: ۲۰۱۳ | ||
آخرین نوع تامین سرمایه: Debt financing | فناوریهای کلیدی: پلتفرم نرمافزاری/ اپلیکیشن/ اینترنت اشیا، داده کاوی و تحلیل داده |
این شرکت یک پلتفرم آموزشی مبتنی بر تلفن همراه را برای یادگیری، آموزش و بهبود مهارتهای کلیدی ورزشکاران تازه کار در زمینههای مختلف ورزشی با ارائه فیلم و توضیح دقیق حرکات، طراحی کرده است. کاربر میتواند با انتخاب ورزش و مهارت مورد نظر خود فیلم آموزشی ببیند.
در میان ویژگیهای این پلتفرم، رقابت با اعضای دیگر، آپلود فیلم از چالشهای خود و گرفتن بازخورد از مربیان ورزشی و راهنمایی از مربیان است. از جمله ورزشهایی که توسط این نرمافزار ارائه میشوند عبارتند از: فوتبال، بیسبال، بسکتبال، دوچرخه سواری، اسکیت، گلف، هاکی، تناسب اندام و …