اخبار استارتاپی

ایجاد مراکز نوآوری در دانشگاه ها

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از برنامه‌های این ستاد را ایجاد مراکز نوآوری و رواج فضای ترویجی و گفتمانی در دانشگاه ها عنوان کرد و گفت: حوزه خبر ظرفیت زیادی در این زمینه دارد و دانشکده خبر می‌تواند به این معاونت در ریاست جمهوری کمک کند.

«سید محمد حسین سجادی نیری» اظهار داشت: به دنبال این هستیم تا فضای گفتمانی و ترویجی را ایجاد کنیم. دانشگاه ها باید فضای فیزیکی را به این موضوع اختصاص دهند. وی افزود: ایجاد مراکز نوآوری در دل دانشگاه ها و اینکه دانشجو را قدم به قدم پیش نبریم بلکه در فضای کلی به آنها ایده داده و چارچوب اصلی را به آنها نشان دهیم از برنامه های این معاونت است.

دبیر ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز ریاست جمهوری راه اندازی شبکه اساتید و باشگاه فارغ التحصیلان را از دیگر برنامه های ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ذکر کرد و یادآور شد: بعضی شرکت ها به واسطه مسئولیت هایی که دارند کارهایی را در دانشگاه ها رقم زده و نوآوری هایی را به ارمغان آورده اند. سجادی نیری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: عادت کرده ایم تمام کارها را دولت و حاکمیت حل کند، طبیعی است دولت نمی تواند پاسخگوی این حجم از نیازها باشد.

وی افزود: حل مسائل نیازمند بودجه و بزرگ تر شدن دولت است، ما نباید ناتوانی حل این مسائل را به ناتوانی دولت تسری دهیم. دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: علت ورود ما به بحث استارت آپ ها این است که یکی از پایه های شکل گیری آنها حول رفع مشکل و معضل شکل گرفته و به واسطه رفع معضل اقتصاد خود را شکل می دهند.

سجادی نیری ادامه داد: استارت آپ ها برای رفع مشکلات اجتماعی شکل می گیرند اما اولویت اول آنها مسائل اقتصادی نیست. استارت آپ ها از بحث های سودآور می گذرند تا بتوانند اتفاق های خوب را رقم بزنند. وی افزود: هر سازمانی با توجه به عرضه جدید و نوآورانه اگر بخواهند روابط عمومی های خود را باز طراحی کنند، مستلزم نیروی انسانی و هزینه زیادی است که نیروهای قدیمی از انجام این کار بر نیامده و مستلزم جذب نیروی جدید است، این اتفاق به دلیل هزینه بالای آن نشدنی و غیر ممکن است.

دبیر ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز ریاست جمهوری همچنین اظهار داشت: استارت آپ های خوبی داریم که از جشنواره فجر تا رویدادهای تخصصی سازمانی را در بر می گیرند و چون جوان بوده و فضای جدید را به خوبی می شناسند کسب و کارهای خوبی نیز راه می اندازند. سجادی نیری افزود: افراد باید در منطقه خود استارت آپ ایجاد کرده و در آنجا نقش ایفا کنند. همچنین باید در بازارها و کشورهای همسایه به دلیل حوزه های تمدنی نزدیک به ایران فعالیت داشته باشند.

وی تصریح کرد: این اتفاقات را دولت به دلیل درگیری های متعدد خود نمی تواند، رقم بزند و استارت آپ ها باید سیل فارغ التحصیلان دانشگاهی را به این راه آورده و از این فرصت استفاده کنند. دبیر ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز ریاست جمهوری ادامه داد: حوزه خبر ظرفیت زیادی داشته و بسیاری از رسانه های قدیمی در قبال رسانه های جدید رنگ باخته اند. همچنین بعضی کانال های تصویری از بعضی رسانه های تصویری در این عرصه مخاطب بیشتری داشته اند. رویدادهای فرهنگی، تئاترهای جدید و شبکه خانگی در محتواهای ارائه شده نسبت به رسانه های سنتی پر مخاطب تر بوده اند و آینده در اختیار آنها است.

سجادی نیری با یادآوری ظرفیت مناطق آزاد و دانشکده خبر از رئیس این دانشکده خبر خواست تا با توجه به توانمندی استادان و دانشجویان این دانشکده که به زبان خارجی مسلط هستند به تأسیس پردیس دانشکده خبر در مناطق آزاد کمک کند. وی به برنامه‌ شرکت‌های خلّاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اشاره کرد و افزود: حمایت‌های ما از شرکت‌های خلاق در دو حوزه‌ صنایع و فرهنگ، این بار با رویکرد تمرکز بر رسانه‌های دیداری و شنیداری، در دل مرکز نوآوری دانشکده خبر می‌تواند افزون بر ایجاد اشتغال برای جوانان، حوزه‌ رسانه را به ساحت جدیدتری وارد کند.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین گفت: خودگردانی هر دانشکده ابزار مهمی است که با استارتاپ ها ممکن می‌شود. وی در ادامه از باشگاه دانشجویی دانشکده خبر بازدید کرد.

سجادی نیری در این بازدید نیز گفت: ظرفیت دانشکده خبر در حوزه‌ رسانه بسیار خوب بوده و می‌تواند نخستین استارتاپ‌های رسانه را در حوزه‌های گوناگون علمی و فن‌آوری رقم بزند.
وی در ادامه‌ بازدید از استودیوی ضبط صدا، پلاتوی نمایش، استودیوی ترجمه هم‌زمان و سالن اجتماعات دانشکده و بخش اجرای برنامه‌های مرکز نوآوری مناسب بازدید کرد.

سرپرست دانشکده خبر نیز در این بازدید از تفاوت این دانشکده با دیگر دانشکده‌های حوزه‌ ارتباطات سخن گفت و افزود: این دانشکده بیش از ۲۰ سال است که در تربیت نیروی حرفه‌ ای توانسته در جایگاه نخست باشد به طوری که دانشجویان از ترم‌های نخستین، وارد بازار کار رسانه و روابط عمومی می‌شوند.

محمدعلی زکریایی با بیان این که دانشکده خبر می‌تواند بازوی رسانه‌پرور مهمی برای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری باشد، تصریح کرد: مسأله کردن هر سوژه‌ اجتماعی و فرهنگی، کار ما است. دانشکده این توان بالقوه و تا حدودی بالفعل را دارد که جریان‌سازی جدیدی را در تغییر رسانه‌ها به شکل مدنی‌تری ایجاد کند. مشابه آن‌چه در ابررسانه‌های جهان رخ می‌دهد.

سرپرست دانشکده خبر با بیان این واقعیت که در معماری اطلاعات، تعداد کارشناسان حرفه‌ ای بسیار محدود است و این دانشکده تمام قد می‌تواند در این امر مهم همراهی کند، افزود: در تعامل میان دانشکده و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نقطه‌های ضعف و قدرت شناسایی می شود، تا برنامه‌ چشم‌انداز درست و منطقی در حوزه‌ رسانه و روابط عمومی شکل گیرد. زکریایی گفت: دانشکده خبر بر آن است با تبدیل کردن سوژه به مسأله، برای رفع مشکلات اجتماعی جریان‌سازی انجام دهد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
منبع
ایرنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *