سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران و شرکت ملی پست از طریق ویدئو کنفرانس و با حضور رسانه ها تفاهم نامه ای برای الکترونیکی شدن کدپستی های املاک نوساز شهر تهران با یکدیگر امضا کردند.
مهدی محبوبی، معاون اطلاعات مکانی سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران درباره جزئیات این تفاهمنامه و شیوه اجرایی آن گفت: «کدپستی مکانهای موجود شهر در سایت شرکت ملی پست موجود است و ما در شهرداری طی همکاری با پست از کدپستیهای موجود استفاده میکردیم؛ اما این ارتباط در برخی قسمتها کامل نبود. به عنوان مثال این امکان وجود دارد که کدشناسای ملک برای یک ساختمان در دادههای ما و پست متفاوت باشد و هنوز یکسانسازی نشده باشد، به مرور در حال رفع این خطا هستیم.»
به گفته او تفاهمنامه جدید برای اماکن نوسازی است که میخواهند احداث شوند. او در توضیح بیشتر این موضوع اعلام کرد: «پیش از این، زمانی که شهروندان برای ساخت یک ملک درخواست مجوز میدادند و آن را پیشفروش میکردند مالکان را برای دریافت کدپستی به اداره پست میفرستادند. اما در حال حاضر این الزام قانونی از سوی شهرداری تهران به وجود آمده و براساس آن زمانی که شهرداری تهران پروانه ساخت صادر میکند، برای هر واحدی که میخواهد دارای مجوز ساخت شود یک شناسنامه فنی صادر میکند و اگر سازنده ملک قصد پیشفروش واحدی را دارد با شناسنامه فنی شهرداری میتواند این کار را انجام دهد.»
محبوبی اعلام کرد شهرداری برای واحدهای ساخته نشده از پست کدپستی دریافت میکند و سازندگان و مالکان با این کدپستی در سامانه رهگیری معاملات شهرداری تهران ملک را ثبت میکنند و به همین دلیل امکان فروش مجدد آن را ندارند و این مساله از بروز برخی فسادها در زمینه خرید و فروش املاک نیز جلوگیری خواهد کرد.
این در حالی است که شرکت پست تاکنون امکان صدور کدپستی برای واحدهای ساخته نشده را نداشته و حالا براساس توافق انجام شده با شهرداری شرکت ملی پست براساس اعلام شهرداری تهران درباره واحدهایی که میخواهد به آنها پروانه ساخت بدهد در مدت ۲۴ ساعت به مکانهایی که هنوز وجود ندارند کدپستی اختصاص میدهد. این کدپستیها درشناسنامه فنی که به مالکان ارائه میشود نیز درج شده است و این مساله باعث کاهش تردد شهروندان و ماموران پستی که میشود که قرار بود پس از ساخت ملک را شناسایی کنند.
محمد فرجود، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران نیز در پاسخ به این سوال که فرآیند الکترونیکی شدن کدپستیها با چه سرعتی پیش میرود و چه تخمین زمانی برای محقق شدن کامل این طرح دارند، گفت: «کدپستی آنلاین روی تمام پروندههای جدید شهرداری اعمال میشود و از سه هفته پیش این طرح به صورت آزمایشی اجرایی شده است. به طور متوسط سالانه ۱۱ هزار پروانه و ماهی کمتر از هزار پروانه ساخت صادر میشود و تعداد هزار و ۱۱۰ پروانهای که گفته شد متعلق به اسفند ماه است. البته به طور معمول تعداد پروانه در ماه آخر سال بیشتر است.» او در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر این که آیا چنین تفاهمنامههایی با دیگر نهادهای مرتبط با شهر نیز امضا خوهد شد اعلام کرد: «در حال حاضر ما بیش از ۵۰ API شهری را روی سامانه شهرداری که مخصوص همین کار است قرار دادیم و مجموعههای ذینفع میتوانند از این دادهها استفاده کنند.»
همچنین در مراسم امضای این تفاهمنامه، محمدرضا قادری، عضو هیات مدیره شرکت ملی پست اعلام کرد در۲۰ روز گذشته هزار و ۱۱۰ ملک نوساز ساخته شده در تهران کدپستی آنلاین دریافت کردند.
قادری در مورد جزییات این روند گفت: «تاکنون بیش از هزار و ۱۰۰ کدپستی آنلاین از زمان راهاندازی این طرح به املاک اختصاص یافته و این در حالی است که بیش از ۷ هزار واحد ساختمانی وجود دارد و در سال بیش از ۱۰۰ هزار تغییر در کدهای پستی اعمال میشود و این مساله باعث شده ما مجبور به مراجعه دورهای باشیم و با اجرای این تفاهمنامه این موارد از بین خواهد رفت.»
راهی برای کاهش فساد
از سوی دیگر در مراسم امضای تفاهمنامه بین شهرداری و شرکت ملی پست، حسین نعمتی، مدیرعامل این شرکت هم اعلام کرد که تفاهمنامه دوجانبه با شهرداری باعث میشود از ترددهای بیمورد جلوگیری شود و خدمات به شکلی راحتتر و سریعتر در اختیار مردم قرار گیرند.
همچنین حامد مظاهریان، معاون برنامهریزی شهری شهرداری تهران هم با اشاره به سیاستگذاریهای شهرداری برای یکپارچهسازی خدمات گفت: «شهرداری تهران در دو سال آینده با برنامهریزیهای انجام شده به سمت یکپارچگی فرآیندها حرکت خواهد کرد و در حال حاضر با اجرای مفاد این تفاهمنامه پاسخگویی الکترونیکی به استعلامات میسر میشود و با ارسال یکسان یک کد برای فروشنده و خریداران املاک از بروز فساد در پیشفروش املاک جلوگیری میشود.»
به گفته او پیشفروش املاک یکی از مبادیهای فساد در کشور بودند که با این تبادل اطلاعات از بروز آن جلوگیری میشود و در نهایت سرنخ اصلی به مردم خواهد رسید. مظاهریان در این مورد گفت: «پیشفروش ساختمان باعث بروز فساد شده بود و اجرای طرح کدپستی آنلاین از فروش یک ملک به چندین خریدار جلوگیری میکند و از بهمن ماه به بعد تمام املاکی که مجوز ساخت دریافت کردند کدپستی آنلاین نیز گرفتند. در حال حاضر قانونی حاکم است که قدرت اجرایی ندارد و با تبادل اطلاعات میان پست و شهرداری تهران زمینه اجرای صحیح قانون پیشفروش ساختمانها فراهم شده است.»
محمد فرجود، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات شهردرای تهران نیز در این جلسه ویدئو کنفرانس حضور داشت و درباره این تفاهمنامه گفت: «این تفاهمنامه جلوی عدم انطباق داده را میگیرد و یک آغاز جدی برای یکپارچهسازی مدیریت شهری است.» به گفته او استفاده از سرویسهای پست و تبادل داده این دو نهاد خدمترسانی شهری با یکدیگر با در شرایط کنونی جامعه که تحت تاثیر گسترش ویروس کرونا قرا گرفته باعث افزایش خدمات غیرحضوری مردم میشود.
در ادامه این ویدئو کنفرانس محمدرضا قادری، عضو هیات مدیره شرکت ملی پست اعلام کرد طرح مساله برای امضای این تفاهمنامه از یکسال پیش در پست و شهرداری تهران مطرح شده و در حال حاضر پایگاه داده پست و شهرداری به یکدیگر متصل شدند. به گفته او این طرح از این نظر دارای اهمیت است که دادههای بخش عمومی و دولتی دو نهاد در اختیار یکدیگر قرار خواهد گرفت و تحولی دیجیتال رخ داده است. او بر این باور است که این طرح به دلیل ظرفیتهای دو نهاد سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران و شرکت ملی پست به ثمر رسیده است.
پس از او فرجود در پاسخ به این سوال خبرنگاران که این تفاهمنامه تا چه میزان باعث کاهش ترددها شده است اعلام کرد: «در تهران بین ۶ تا ۷ هزار پلاک وجود دارد . در حال حاضر هزار و ۱۱۰ پلاک کدپستی آنلاین دریافت کردند و میتوان گفت به همین میزان از ترددها کاسته شده است. از سوی دیگر این تفاهمنامه از بروز تخلفات و مغایرتها جلوگیری میکند»
کاوه دولتی، مدیر کل جغرافیایی و اطلاعات مکانی کشور هم در این مراسم اعلام کرد اجرای این تفاهمنامه باعث کاهش تردد همکاران آنها هم میشود و در ادامه گفت: «مراجعه مکانی برای اختصاص کدپستی با اجرای این تفاهمنامه کاسته شده است و شهروندان از طریق جستجوی موقعیت مکانی خود در این سامانه میتوانند کدپستی محل موردنظرشان را دریافت کنند.»
در پایان این مراسم محمد فرجود و حسین نعمتی به صورت نمادین تفاهم نامهها را امضا و تصویر آن را در ویدیوکنفرانس به خبرنگاران حاضر در جلسه نشان دادند.