تاکنون بسیاری از استارتاپ ها از فناوری یادگیری ماشین در کار خود بهره برده اند اما تعداد کمی از آنها برای پیشرفت این تکنولوژی تلاش کردهاند. چنین راهبردی نه تنها نیازمند این است که بنیانگذاران، از دانش فنی عمیقی برخوردار باشند، بلکه بایستی بتوانند ذهنیت تجاری خود را هنگام دستیابی به اهداف تحقیقاتی نیز حفظ کنند.
رسیدن به این تعادل میتواند کاری دشوار باشد، خصوصا برای بنیانگذارانی که وابسته به تحقیقات آزمایشگاهی هستند. اما افرادی که موفق به انجام این کار میشوند، میتوانند از مزیت های متمایز آن، با عرضه محصولاتی که از فناوریهای نوین و اختصاصی بهره میبرند، استفاده کنند.
بنیانگذاران استارتاپ هوش مصنوعی Neurala درصدد هستند تا به این استاندارد دست یابند. اگرچه آنها تحقیق و توسعه را به عنوان یک وجه تمایز اصلی برای پیشروی شرکت میدانند، اما قبلاً اثبات کرده اند که یک کاربرد تجاری برای ایده هایشان وجود دارد.
سیستم یادگیری عمیق شرکت، یعنی هوش Neurala ، در حال حاضر در پهبادها، اسباببازیها، دوربینها و… برای هوشمندسازی ابزار پیرامون ما به کار گرفته میشود.
درواقع چیزی که باعث تمایز این سیستم میشود یک تکنیک منحصر بهفرد است که به آن اجازه میدهد تا پس از آموزش اولیه، چیزهای جدیدی یاد بگیرد و توانایی این سیستم در اجرا با پردازندههایی با هزینه کم و بدون نیاز به فضای ابری یا دسترسی به اینترنت، آن را در موقعیت بسیار خوبی برای فراگیر کردن هوش مصنوعی قرار میدهد.
در حال حاضر تیم بنیانگذار با گذشت تقریبا یک سال پس از دریافت دور اول بودجه ۱۴ میلیون دلاری، سرنوشت Neurala را رقم خواهد زد.
روند شکل گیری Neurala
بنیانگذاران این شرکت، هدر ایمز، ماسیمیلیانو “مکس” ورساچی و آناتولی گورشنیکوف، در اوایل دهه ۲۰۰۰ در دانشگاه بوستون در حال گذراندن دکترای خود در سیستمهای شناختی و عصبی با هم آشنا شدند.
این سه بنیانگذار در آن زمان فضای سروری را برای اجرای مدلهای مغزی با یکدیگر به اشتراک میگذاشتند. با تغییر حتی یک پارامتر کوچک، آنها میبایست بحث مدلگذاری و سایر مسائل را از نو شروع میکردند.
روزی در کافی شاپ، ورساچی به گورشنیکوف گفت: روزی خواهیم توانست این مدل ها را روی تلفنهای همراه اجرا کنیم. گورشچنیکوف به یکباره قهوه خود را از روی تعجب به بیرون ریخت.
به مرور مکالمه هایی از این دست درباره اجرای مدلهای خود بر روی انواع مختلف سختافزار آغاز شد و به این نتیجه رسیدند که واحدهای پردازش گرافیکی (GPU) و دیگر انواع سختافزارهای سفارشی، راهی بسیار کارآمد و مؤثرتر برای اجرای شبکه های عصبی مصنوعی خواهند بود.
آنها در سال ۲۰۰۶ Neurala را بنیان نهادند و پردازش شبکه های عصبی مصنوعی در GPU را ثبت اختراع کردند.
آنها با ادامه تحقیقات در چندین پروژه جاهطلبانه دولتی که شرکت کنندگان را مجبور به کنار زدن محدودیتها درسیستمهای هوش مصنوعی و تجدید نظر در روشهای محاسباتی سنتی میکردند نیز شرکت کردند.
هنگامی که مقامات ناسا در سال ۲۰۱۰ با این بنیانگذاران آشنا شدند، می خواستند از هوش مصنوعی در رباتی بنام مریخنورد استفاده کنند تا با کمک آن ربات بتوانند سیاره سرخ را به طور مستقل مورد کاوش قرار دهند.
هدف غایی ناسا این بود که چگونه سیستمهای مستقل میتوانند برای جستجو و کاوش در مناطقی که در آن GPS کار نمیکند به کار گرفته شوند. برای انجام این کار، سیستم باید بتواند هنگامی که چیز جالبی را مشاهده میکند، اطلاعات بیشتری را جمع آوری کند؛ اما از آنجا که راجعبه مریخ و مکانی با دسترسی محدود صحبت میکنیم، لاجرم میبایست این تصمیمات به صورت مستقل گرفته شود. هر یک از این پروژه ها به بنیانگذاران کمک کردند تا سیستم یادگیری عمیق خود را به عملی شدن در محیط های تجاری نزدیک کنند. سرانجام در سال ۲۰۱۳، Neuralaبه برنامه Techstars پیوست تا با کمک آن سیستم هوش مصنوعی خود را از مریخ به زمین بیاورد. چهار سال بعد Neurala تبدیل به شرکتی شد که هوش مصنوعی را به وسایل متنوع مانند روباتها، اتومبیلها، هواپیماهای بدون سرنشین و اسباب بازیهای کودکان آورد.
روش Neurala
Neurala Brain یک سیستم کارآمد میباشد که میتواند به صورت محلی بر روی انواع پردازندهها، از NVIDIA، ARM و Intel گرفته تا کامپیوترهای ارزانتر و تک بردی اجرا شود.
پس از آموزش کیت توسعه نرمافزاری Neurala یعنی “مغز رباتی” و نشان دادن چند نمونه به آن، سیستم به هر دستگاهی که متصل به دوربین باشد، این قابلیت را میدهد تا اشیا را از روی تصاویر شناسایی و ردیابی کند. این بدان معناست که برای مثال پهبادها میتوانند وسط پرواز صاحبانشان را شناسایی کرده و آنان را دنبال کنند، دوربین های مدار بسته میتوانند اسلحه را در صورت ظاهر شدن در تصاویر ویدیویی پیدا کنند و اتومبیلها میتوانند با شناختن دوچرخه سواران و عابران پیاده درک بهتری از محیط اطراف خود نسبت به زمانی که فقط اشیا را شناسایی میکردند به دست آورند.
مشتریانی که کیت توسعه نرمافزاری Neurala را خریداری میکنند، بدون دانش قبلی در مورد ساخت سیستم های یادگیری، میتوانند نسبت به آموزش آن اقدام کنند. این کمپانی همچنین برای آموزش سیستم با جمع آوری مجموعهای از داده های دسته بندی شده و شخصی سازی سیستم تحت برنامه “Brain Builder” خود یا با اسکن مستقیم داده های آنان، با مشتریان خود همکاری میکند.
توانایی Neurala Brain در اجرا بهصورت Local یا محلی بدان معناست که این ماشینها نیازی به اتصال به اینترنت ندارند. این ویژگی هنگامی که شما دوربین را در اسباب بازی کودکان قرار میدهید از اهمیت ویژه ای برخوردار میشود.
توانایی یادگیری سریع چیزهای جدید نیز بسیار مهم است، همانطور که گورشنیکوف به تازگی در جمعی از دانشمندان هوش مصنوعی اذعان کرد: آیا تا به حال کسی کودکی را دیده که بیش از پنج دقیقه به یک اسباب بازی زل بزند؟
یک مشکل اساسی در یادگیری عمیق، این بوده که سیستم پس از آموزش دیدن، پروسه یادگیری چیزهای جدید غیرمرتبط را متوقف میکند. هرگونه تعلیم به سیستم پس از آموزش اولیه به آن، مستلزم آن بوده که کاربران سیستم را مجددا راهاندازی نمایند؛ محققان این مشکل را فراموشی فاجعه بار میخوانند. Neurala روشی را برای غلبه بر این مشکل در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۷ اتخاذ کرد. این روش که هنوز در صف ثبت اختراع قرار دارد از روشی که کمپانی، آن را (Lifelong-DNNs) یعنی شبکه عصبی عمیق مادامالعمر میخواند بهره میبرد که به کاربران این امکان را میدهد تا اشیاء را فقط با استفاده از تلفن های همراه خود و بدون آموزش مجدد کل شبکه، در عرض چند ثانیه به پایگاه دانش سیستم (پایگاه دادهای که سیستم از آن بهره میبرد) اضافه کنند.
ورساچی که به عنوان مدیرعامل Neurala فعالیت میکند، در بیانیه مطبوعاتی با اعلام این موفقیت اذعان کرد: روش شبکه عصبی عمیق مادامالعمر، شرکتهای خودروسازی و لوازم الکترونیکی را قادر خواهد ساخت تا روش یادگیری عمیق را برای مشتریانشان قابل استفاده کنند. توانایی یادگیری در آن واحد بدان معنی است که رویکرد Neurala یادگیری مستقیم بر روی دستگاه را ممکن میسازد، و از همه مهمتر این که امکان توسعه نرمافزارها را بدون نیاز به فضای ابری و به صورت آفلاین بهوجود میآورد.
بنیانگذاران Lifelong-DNNs در مورد تکنولوژیِ پشت آن سکوت کردهاند، اما مهمترین فاکتور آن، این است که سیستم از متدِ پسانتشار، یک روش محبوب برای آموزش شبکه های عصبی مصنوعی که از مکانیزمهای یادگیری سیستمهای بیولوژیکی متفاوت است استفاده نمیکند. درعوض گورشنیکوف با اشاره به نظریه علوم عصبی هِب (دونالد او. هِب) که توصیف می کند مغز بیولوژیکی چگونه چیزها را یاد می گیرد، گفته است که این سیستم تا حدودی از روش “یادگیری شبه هِب” استفاده میکند.
این شرکت اکنون جنبههای مختلفی از پردازش غشایی و زیرغشایی مغز را در نرم افزار شبیهسازی میکند. جزئیات کامل این فناوری در حال ثبت اختراع است و اکنون نمیتوان در مورد آن بحث کرد، اما مدیران شرکت بر این باورند که به اندازه ثبت اختراع اصلی خود با محوریت استفاده از GPU برای هوش مصنوعی قدرتمند خواهد بود.
مسیر پیش روی Neurala
مردم اغلب میگویند سیستمهای یادگیری عمیق، ساختار مغز بیولوژیکی را با لایه هایی از نورونهای مصنوعی متصل، تقلید میکنند. اما حقیقت امر این است که هیچ سیستمی به پای تعاملات پیچیده بین میلیاردها نورون موجود در مغز انسان نمیرسد.
با این حال، به نظر میرسد بنیانگذاران Neurala با در نظر گرفتن طرحهای مدلهای مغزی، قدمی جدید در توسعه شبیه سازی بیولوژیکی برداشتهاند.
اِیمز میگوید: پیش زمینههای علوم عصبی ما به هدایت مسیر تفکرمان کمک شایانی کرده است. وقتی با مشکلی مواجه میشویم با خودمان میگوییم، خوب، انسانها یا موشها چگونه این کار را انجام میدهند؟ ما دائماً اینگونه سؤالات را بخصوص در گروه تحقیق و توسعه خود می پرسیم. بجای گشتن دنبال راه حلی ساده، آنان دائما میپرسند که کدام روش به راهکار بیولوژیکی نزدیک تر است؟ و اینکه چگونه میتوانیم که بدنبال بهترین راهکار برای مشتریانمان باشیم؟
با شنیدن صحبتهای بنیانگذاران در مورد استراتژی تحقیقاتی Neurala در میابیم که آنها روزهای تحصیل خود را در دانشگاه، جایی که هرگونه مسائل جالب توجه را مورد مطالعه قرار میدادند، پشت سر گذاشته و به سمت بنیان شرکتی موفق خیز برداشته اند.
اِیمز میگوید: بسیاری از شرکتهای همتای ما که از دپارتمانهای تحقیقاتی، کار خود را آغاز میکنند، چشماندازی برای تولید و به کارگیری این فناوری ندارند. خواسته ما فقط این نیست که تعدادی دانشجوی دکتری با ایدههای بزرگ داشته باشیم. بنیانگذاران ما دائماً از منظر بیولوژیکی به چیزها می نگرند، اما استراتژی ما اولویت بندی تحقیقاتی است که به نیازهای مشتری نزدیکتر هستند.
Neurala مشتریان بزرگی همچون Motorola و Parrot Drones را به عنوان شرکای خود در نظر گرفته و شرکتهای ساخت پهباد در واقع از اصلیترین مشتریهای ثابت آنها محسوب میشوند.
البته، با وجود توانایی Neurala Brain در اجرا بر روی بسیاری از سختافزارهای مختلف، این شرکت همچنین در تلاش است تا هوش مصنوعی خود را به خط تولید اسباببازی های الکترونیکی در سراسر دنیا بیاورد.
امروزه طبیعت پیشرفت های هوش مصنوعی بدین صورت میباشد. تکنولوژی که دیروز در رباتهای مریخنورد مورد استفاده قرار میگرفت، فردا قرار است سر از باربیها و اِلموها(نوعی عروسک شبیه جنابخان!) درآورد.