رپرتاژ

۵ نکته برای برنامه‌نویسان تازه‌کار برای نوشتن یک رزومه تاثیرگذار

در این مقاله، ۵ نکته کلی معرفی می‌شوند که به شما کمک می‌کنند یک رزومه عالی برای کارفرمای خود ارسال کنید و بدین‌ترتیب اولین موقعیت کاری خود را به‌عنوان برنامه‌نویس تازه‌کار بدست آورید.

رزومه اولین تاثیری است که شما بر کارفرمای آتی خود می‌گذارید و این ابزار می‌تواند شما را از متقاضیان دیگر متمایز کند. با این‌حال زمانی‌که یک شغل جدید را شروع‌ می‌کنید، ممکن است احساس کنید هیچ تجربه مرتبطی با آن حرفه در اختیار ندارید. تغییر حرفه به یک حوزه کاری جدید می‌تواند چالش‌برانگیز باشد و ایجاد یک رزومه مربوط به آن حوزه می‌تواند چالش‌های بزرگتری را برای شما به‌همراه داشته باشد. به‌همین‌دلیل در این مقاله، ما نکاتی را برجسته کرده‌ایم که نوشتن رزومه‌های عالی برای بدست‌آوردن اولین شغل برنامه‌نویسی را امکان‌پذیر می‌کنند.

(جدیدترین آگهی های استخدامی در اینجا)

نکته ۱: طراحی اهمیت دارد

ساختارهای چینش متنی به‌شکل E و F، که شامل ستون‌های مختلفی در یک صفحه هستند، کارآمدی بیشتری نسبت به ساختارهای رایج دیگر دارند و اگر می‌خواهید رزومه‌ای تک‌صفحه‌ای داشته باشید، چشمان بیننده با راحتی بیشتری می‌تواند مطالب را مشاهده کند.

همچنین، به شما توصیه می‌شود، مهم‌ترین اطلاعات، نظیر عناوین شغلی را برجسته کنید. پیدا‌کردن راه‌هایی خلاقانه برای نمایش مهارت‌ها، نظیر استفاده از لوگوها برای فناوری‌هایی که با آنها کار کرده‌اید، راه دیگری است که به دیده‌شدن بهتر رزومه شما کمک می‌کند.

بعلاوه، تلاش کنید از سازگاری طراحی رزومه خود با سازمانی که برای آن اقدام کرده‌اید مطمئن شوید. آیا این سازمان به واسطه خلاقیت خود شناخته‌ می‌شود؟ دیوانه‌وار عمل کنید و چیزی طراحی کنید که نمایان‌گر خلاقیت شما باشد! اگر این سازمان به واسطه اعداد، معیارها، تمرکز بر موفقیت‌ها شناخته می‌شود، در سمت دیگر طیف باقی بمانید و موفقیت‌ها و معیارهای خود را به مدیران جذب نشان دهید.

(برای داشتن یک رزومه حرفه‌ای از رزومه کاربوم استفاده کنید)

نکته ۲:‌ به آنها فرصت دهید شما را بشناسند

به آنها فرصت دهید شما را بشناسند - رزومه برنامه نویس

به طور معمول، متخصصان جذب تنها ۷ ثانیه را صرف نگاه‌کردن به هر رزومه می‌کنند، بنابراین بهتر است از این فرصت حداکثر استفاده را ببرید. شما وظیفه دارید در این زمان کوتاه، حداکثر اطلاعات مرتبط ممکن را به آنها منتقل کنید.

استفاده از یک خلاصه حرفه‌ای پس از جزئیات شخصی و اطلاعات تماس می‌تواند فرصتی مناسب برای انجام این کار باشد. این خلاصه می‌تواند اطلاعاتی در مورد تغییر شغل فعلی، آرزوها و اهداف حرفه‌ای و نقشه‌های شما برای رشد شخصی را به خواننده منتقل کند. اگر می‌خواهید کارهای اضافی دیگری در این بخش انجام دهید، می‌توانید بعضی اطلاعات اضافی در مورد شخصیت خود را در این بخش بیان کنید. افراد تمایل دارند در مورد کسانی که قرار است با آنها همکاری کنند اطلاعات بیشتری بدست آورند.

نکته ۳: رزومه خود را به شکلی بنویسید که با آگهی استخدامی که برای آن اقدام کرده‌اید سازگار باشد

هر شرکتی تفاوت دارد و هر سازمانی که برای آن اقدام می‌کنید، به‌دنبال ویژگی‌ها و مهارت‌های متفاوتی در نیروهای تازه‌کار جذب‌شده است. در‌نظرداشتن این موضوع زمانی که برای یک موقعیت شغلی رزومه ارسال می‌کنید، اهمیت زیادی دارد. بهترین روش برای انجام این کار سازگارکردن رزومه با شرکتی است که رزومه را برای آن ارسال می‌کنید.

(آگهی استخدام برنامه نویس در: https://karboom.io/jobs/programming-and-software)

در بعضی موارد نوشتن در مورد فعالیت‌های داوطلبانه‌ای که پیش از این انجام داده‌اید یک امتیاز محسوب می‌شود،  حال‌ آن‌که در موارد دیگر، صرف فضای رزومه و زمان برای نمایش تجربه شما با تحلیل داده می‌تواند امتیازات بیشتری را برای شما ایجاد کند.

به‌همین‌جهت باید بررسی نسبتا کاملی در مورد شرکت انجام دهید، این اقدام به شما کمک می‌کند بفهمید کدام مهارت‌ها و تجارب کاری شما باید مورد تأکید قرار گیرند. حتی اگر در حال شروع کار در یک حوزه کاری جدید هستید، تجارب کاری پیشین می‌تواند به موقعیت شغلی جدید ربط داده شود. برای مثال تفکر تحلیلی یا کار تیمی یا توانایی کار در محیط‌های پر از استرس را در نظر بگیرید. تمامی این موارد به آگهی استخدام بستگی دارد که برای آن اقدام کرده‌اید.

نکته ۴:‌ از کلمات کلیدی استفاده کنید

با فهرست‌کردن فناوری‌هایی که با آنها آشنا هستید، توصیف مهارت‌های نرمی که در اختیار دارید و شرح اطلاعاتی از این‌ دست، به متخصصان جذب کمک می‌کنید تا رزومه شما را از میان چندین رزومه دیگر انتخاب کنند. فهرست دقیق از فناوری‌هایی که در آنها ماهر هستید (به همراه مقیاسی که میزان مهارت شما در این فناوری‌ها را نشان می‌دهد)، به‌علاوه مهارت‌های نرمی که در اختیار دارید، توازن درستی از چیزی ایجاد می‌کند که دیگران از شما در محیط کاری جدید انتظار دارند. به یاد داشته باشید که مهارت‌های فناوری شما، مسائلی هستند که شما را به جلسه مصاحبه وارد می‌کنند، با این حال مهارت‌های نرم شما به تصمیم‌گیران کمک می‌کنند که در نهایت این شغل را به شما پیشنهاد دهند.

نکته ۵: پروژه‌های خود را در رزومه ارائه کنید

حتی اگر در مراحل اولیه حرفه جدید خود باشید، احتمالا پیش از این پروژه‌هایی را انجام داده‌اید که به شغلی که برای آن اقدام کرده‌اید مرتبط هستند. تلاش کنید پروژه‌ها را در رزومه خود لحاظ کنید تا به متخصصان جذب نشان دهید با فناوری‌های جدیدی که آموخته‌اید تجربیاتی را کسب‌ کرده‌اید.

همچنین بهتر است نقش خود در این پروژه‌ها، خروجی نهایی و هر جزئیات مربوط دیگری را در این بخش بیان کنید. فراموش نکنید که می‌توانید لینکی از پروفایل گیت‌هاب (GitHub) خود را در رزومه قرار دهید تا کافرما به‌طور مستقیم پروژه‌های شما را مشاهده کند و از ویژگی‌های گیت‌هاب برای شرح فعالیت‌هایی که پیش از این انجام داده‌اید استفاده کنید. دراختیارداشتن یک پروفایل گیت‌هاب فعال می‌تواند شما را از متقاضیان دیگر متمایز سازد.

به یاد داشته باشید که رزومه شما، ابزاری است که شما را وارد محل مصاحبه می‌کند. از این ابزار برای بدست‌آوردن شانس قانع‌کردن کارفرمای احتمالی استفاده کنید و به آنها نشان دهید که شما برنامه‌نویس تازه‌کاری هستید که مدت‌ها است به دنبال آن هستند. با رعایت این پنج نکته، شما یک قدم به گرفتن شغل ایده‌آل خود نزدیک‌تر می‌شوید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *