این پنجمین جذب سرمایه استارت آپ دکتر ساینا است. پیشتر در سال ۹۸ این استارتاپ با عقد قرارداد به پورتفولیو شرکت سرمایه گذاری اسمارت آپ ونچرز پیوست و در خردادماه ۹۹ هم صندوق جسورانه ایده نوتک آشنا روی این استارت آپ سرمایه گذاری کرد.
صندوق جسورانه سرو نیز زمستان ۹۹ برای سرمایه گذاری روی کسب و کارهای نوین با تمرکز بر ارائه خدمات بربستر تجارت الکترونیکی آغاز به کار کرد. این صندوق تنها بر استارت آپ هایی که در مراحل ثانویه رشد هستند، سرمایه گذاری میکند.
مهدی خدادادی، مدیرعامل دکتر ساینا درمورد این جذب سرمایه گفت: «دکتر ساینا سال گذشته رشد فوقالعادهای را تجربه کرد. این رشد برای سرمایه گذاران بسیاری دراین حوزه جذاب شد. البته طبق قرارداد نمیتوان مقدار درصد سهام و میزان سرمایه گذاری را اعلام کرد؛ اما این سرمایه گذاری چندین میلیارد تومانی است. تعداد سرمایه گذاران در این سطح در کشور اندک هستند. همان تعداد سرمایهگذاران هم برای سرمایه گذاری روی دکتر ساینا اعلام آمادگی کردند.»
او در ادامه اضافه کرد: «بزرگترین حساسیت ما این بود تا سرمایه گذاری را انتخاب کنیم که علاوه بر جنبه مالی سرمایه گذاری، به صورت هوشمند هم به ما کمک کند. این کمکها شامل ارتباطهایی است که سرمایه گذاران دارند یا حضور در هیات مدیره در لایه شرکتی و غیره است. همواره پول هوشمند برای ما جذابتر است و سعی کردیم در تمام سرمایهگذاریهای خود بهترین سرمایهگذار در این زمنیه را انتخاب کنیم.»
به گفته خدادادی در این مرحله از فعالیت دکتر ساینا، صندوق جسورانه سرو بهترین انتخاب بود و براساس گفتههای خدادادی این صندوق ۱۶۰ میلیارد تومانی تازه تاسیس است که یکی از بزرگترین صندوقهای جسورانه کشور به حساب میآید.
او با اشاره به اینکه یکی از اهداف دکتر ساینا برای جذب این سرمایه حفظ رهبری بازار در سلامت الکترونیکی است، درمورد اهداف دیگر جذب سرمایه گفت: «هدف بعدی ما ورود هوش مصنوعی به حوزه سلامت است. این حوزه پرهزینه است درعین حال خیلی به حوزه سلامت کمک میکند.»
خدادادی پیشتر در گفتوگو با پیوست استفاده از هوش مصنوعی در دکتر ساینا را یکی از برنامههای آینده این پلتفرم اعلام کرده بود و اولین محصولشان در این حوزه را تشخیص هوشمند سلامت دانست که در اپلکیشن دکتر ساینا دستیار هوشمند براساس شرایط بیمار سوالاتی از او میپرسد و اطلاعاتی دریافت میکند. در پایان هم براساس اطلاعاتی که دریافت کرده، تشخیص میدهد که کاربر به چه بیماری دچار شده است.
او در ادامه یکی دیگر از اهداف سرمایه گذاری را خرید یا سرمایه گذاری روی استارت آپ های کوچک حوزه سلامت بیان کرد و گفت: «ما قصد داریم در مرحله توسعه عمودی دکتر ساینا، بازار خود را بزرگتر کنیم. به همین خاطر در تلاش هستیم روی استارتاپ های کوچک سلامت سرمایه گذاری کنیم یا آنها را به صورت کامل بخریم.» خدادادی از استارت آپ های کوچکتری که درحوزه سلامت فعالیت میکنند برای مذاکره و گفتوگو دعوت کرد و همچنین اعلام کرد اکنون در حال مذاکره با دو استارت اپ سلامت هستند.
خدادادی در پاسخ به اینکه روی چه نوع استارت آپی سرمایه گذاری میکنند، گفت: «استارت آپ هایی که به صورت تخصصی روی دستهبندیهای بسیار پراهمیت سلامت در حال فعالیت هستند. مانند بیماریهای مزمن، حوزه سلامت زنان و حوزه سبک زندگی.استارت آپ هایی که در این حوزهها مزیت رقابتی داشته باشند، آماده هستیم تا با آنها گفتوگو کنیم.»