رپرتاژ

یوآیدی، راهکار احراز هویت دیجیتال

تشخیص چهره، روشی برای شناسایی و احراز هویت افراد بر اساس ویژگی­ های مربوط به چهره آن­ها می­باشد، سیستم ­های تشخیص چهره می­توانند در تصاویر مختلف، فیلم­ ها و واقعیت چهره افراد را تشخیص دهند و هویت وی را شناسایی کنند.

تشخیص چهره یکی از روش­های حفظ امنیت بیومتریک مانند شناسایی اثر انگشت، عنبیه چشم و تشخیص صدا است، از این فناوری در موارد قانونی و امنیتی استفاده می­شود اما کاربردهای آن در سایر زمینه­ ها روز به روز در حال افزایش است.

انجام این فرآیند با هوش مصنوعی، گامی برای تحلیل چهره جهت بازنشانی، تشخیص احساسات و یا حتی تولید یک چهره جدید است، با این حال برای افزایش دقت در این فرآیندها نیاز است تا داده­های بیشتری برای پردازش تصویر جمع ­آوری شوند، تشخیص چهره با دقت بالا پیش نیازی برای ابزارهای بازنشانی چهره، ردیابی و تحلیلی است.

روش­ ها و فناوری تشخیص چهره بر پایه الگوریتم­ های پیشرفته هوش مصنوعی و شناسایی زنده بودن تصویر صورت می­پذیرد.

امروزه در کشور ما نیز سازمان­ ها و نهادهای دولتی مانند سازمان بورس اوراق بهادار و قوه قضائیه، در سامانه ­های سجام و ثنا برای احراز هویت کاربران خود و ارائه خدمات به آنان در این سامانه ­ها، از فرآیند­های به­روز احراز هویت ایجاد شده توسط شرکت دانش بنیان یوآیدی استفاده می­کنند.

تفاوت تشخیص و تطبیق چهره

مهم­ترین کاربرد تشخیص چهره انسان، در تطبیق چهره و بازنشانی آن است، تطبیق چهره یک فناوری بیومتریک محور است و فراتر از شناسایی وجود چهره در تصویر عمل می­کند.

در فرایندهای تطبیق چهره، هویت فرد پشت چهره شناسایی و ارزیابی می­شود، با استفاده از فناوری­های پردازش تصویر و بینایی ماشین، چهره فرد با یک بانک اطلاعاتی عظیم مقایسه می­شود و در نهایت تطبیق داده خواهد شد.

هر سیستم تطبیق چهره­ای شامل روش­های تشخیص چهره نیز هست اما فناوری­های تشخیص چهره لزوما دارای روش­های تطبیق چهره نیستند.

فرآیند­های تشخیص چهره مشابه آن چیزی است که در دوربین گوشی­ های همراه هوشمند، برای شناسایی چهره و فوکوس خودکار روی آن استفاده می­گردد، اما از تطبیق چهره یا بازنشانی آن برای انجام احراز هویت افراد در سامانه­ هایی مانند سجام و ثنا بهره ­گیری می­شود.

تشخیص چهره و هوش مصنوعی

در تمامی روش­ های مختلف تشخیص چهره ابتدا یک دستگاه شروع به تهیه یک فیلم یا تصویر می­کند تا چهره­ یا چهره­ های موجود در تصویر را از اشیاء موجود در زمینه متمایز کند، در بعضی روش ­ها، دستگاه قابلیت تنظیم میزان نور، جهت دوربین و فاصله را نیز دارد.

روش­های تشخیص چهره در چهار دسته طبقه­ بندی می­شوند و الگوریتم ­های تشخیص چهره ممکن است زیرمجموعه ­ای از دو طبقه یا بیشتر باشند.

تشخیص چهره بر اساس دانش

اجزای چهره انسان مانند بینی، چشم­ها و دهان فاصله­ های مشخصی از یکدیگر دارند، در این روش مجموعه مناسبی از قواعد براساس این فاصله ­ها ساخته می­شود، روش تشخیص چهره دانش بنیان کاملا متکی بر قوانینی است که توسط انسان شکل گرفته ­اند.

اگر قواعد تهیه شده بسیار کلی باشند، سیستم تشخیص نتایج بسیاری را تطبیق داده و مثبت تشخیص می­دهد، همچنین این روش برای تمامی رنگ­های پوست جواب صحیحی ارائه نمی­کند زیرا این ویژگی وابسته به نور محیط است.

تطابق الگو

در این روش از الگوهای چهره از پیش تعریف شده استفاده می­شود تا جانمایی چهره­ ها و تشخیص آن­ها صورت گیرد، برای انجام این کار از همبستگی میان الگوهای تعریف شده و تغییر شکل پذیری آن­ها استفاده می­شود تا تصاویر ورودی شناسایی شوند.

تشخیص براساس ویژگی

در روش ویژگی بنیان، ویژگی­ های ساختاری چهره تشخیص داده می­شوند و دستگاه یا نرم ­افزار به عنوان یک رده ­بندی کننده آموزش می­بیند و سپس به منظور تشخیص چهره انسان از سایر اشیاء موجود در پس­زمینه تصویر مورد بهره­ برداری قرار می­گیرد.

نمونه­ای از کاربرد این روش تشخیص چهره براساس رنگ است که پس از اسکن تصویرهای رنگی، مناطقی که رنگی مشابه رنگ پوست دارند را می­یابد و بعد از آن­ به دنبال سایر اجزای چهره می­گردد.

تشخیص چهره ظاهرگرا

این روش مجموعه­ای از تصاویر چهره را در جهت یافتن مدل­های چهره استفاده می­کند، در تشخیص چهره ظاهرگرا با استفاده از هوش مصنوعی، از یادگیری ماشین یا machine learning و تحلیل آماری داده­ ها برای یافتن مشخصات چهره موجود در تصاویر بهره می­برد.

تکنولوژی تشخیص چهره یوآیدی

امروزه از تشخیص و بازنشانی چهره به منظور بررسی  و تطبیق چهره موجود در تصویر و مدارک موجود از فرد در بانک­ های اطلاعاتی رسمی و مدارک شناسایی استفاده می­شود که در فرآیند­های سنتی این کار توسط نیروی انسانی و با حضور فرد انجام می­شود.

الگوریتم­ های تشخیص چهره یوآیدی پس از تشخیص زنده بودن تصویر با بهره ­گیری از تکنولوژی Liveness Detection مرحله تشخیص تصویر را آغاز می­کند.

 در این مرحله یک فریم از ویدئوی کاربر به صورت تصادفی انتخاب می­شود و سپس در عرض چند ثانیه با تصویر ثبت شده از فرد در ثبت احوال یا تصویر مدارک شناسایی وی مقایسه می­شود. سپس در صورت تطبیق چهره موجود در فریم ویدئو و تصویر ثبت احوال، هویت فرد احراز و تایید می­شود.

در یوآیدی، الگوریتم­های بازنشانی چهره با مجموعه ­ای از داده ­های جهانی مختلف و همچنین داده ­های داخلی آموزش داده شده ­اند و حاصل این حجم از آموزش، دستیابی به میزان دقت ۹۸.۱۷ درصد است.

مزایای استفاده از روش­های بازنشانی چهره در مقابل نیروی انسانی

تحقیقات نشان می­دهد افراد آموزش دیده برای تطبیق چهره انسان نیز دارای حداقل ۱۴ درصد خطا در تشخیص هستند، اما واضح است که دقت روش­های نوین تشخیص چهره که از هوش مصنوعی برای این کار استفاده می­نمایند دقت بسیار بالاتری برای انجام این فرآیند را دارا هستند.

همچنین واضح است که نیروی انسانی سرعت پایین­تری برای انجام این فرآیند دارد و بهره ­گیری از این فناوری­ های نوین سبب صرفه ­جویی در وقت افراد خواهد شد.

افزایش تعداد افراد نیروی انسانی برای شناسایی چهره­های بیشتر، سبب افزایش بسیار زیاد هزینه­ها خواهد شد، اما تکنولوژی­ های تشخیص چهره فقط با یک­بار پیکربندی تا زمان زیادی بدون تعمیرات قابل استفاده هستند و افزایش تعداد این موارد به صرفه ­تر خواهد بود.

آموزش افراد نیروی انسانی برای افزایش مقیاس ­پذیری و دقت بیشتر نیز سبب صرف هزینه ­های بسیار زیادی خواهد شد، اما قابلیت یادگیری الگوریتم ­ها بسیار راحت­تر است. به طور کلی موانع بسیاری در به کارگیری نیروی انسانی برای تشخیص هویت افراد وجود دارد اما پیاده ­سازی الگوریتم ­ها و فناوری­ های تشخیص چهره بسیار آسان­تر است.

فرایند احراز هویت دیجیتال اولین بار در کشور توسط سرویس احراز هویت یوآیدی رونمایی شد. فرایند احراز هویت سامانه سجام و همچنین فرایند احراز هویت سامانه ثنا در یوآیدی با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی و با خطای کمتر از ۰.۰۱ و به صورت بلادرنگ انجام می پذیرد. همچنین با استفاده از محصول جدید یوآیدی برای احراز هویت کاربران صرافی رمز ارز، مشکلات کاربران و صرافی های رمز ارز برای احراز هویت حل شده است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *