هوش مصنوعیمقالات هوش مصنوعی

هوش مصنوعی و تغییرات جهان در آینده

هوش مصنوعی دنیا را به جای بهتری تبدیل میکند یا بدتر؟

هوش مصنوعی جهان را بیش از هر چیزی در تاریخ بشریت تغییر خواهد داد، بیش از الکتریسته.” دانشمند هوش مصنوعی و سرمایه گذار خطرپذیر دکتر کای فو لی، ۲۰۱۸

در یک ساختمان نامشخص نزدیک مرکز شهر شیکاگو، مارک گیونگیوسی و خدمه کوچک اما رو به رشد IFM/Onetrack.AI ، قانونی دارند که بر همه آنها حاکم است: “ساده فکر کنید.” کلمات با فونت ساده بر روی یک ورق کاغذ ساده که به دیوار پشتی طبقه بالای فضای کار صنعتی دو طبقه آنها چسبیده است، نوشته شده است. اما آنچه آنها در اینجا با هوش مصنوعی انجام می دهند به هیچ وجه ساده نیست.

گیونگیوسی در حین نشستن پشت میز شلوغش، نزدیک میز پینگ پنگی که اغلب استفاده می شود و نمونه های اولیه هواپیماهای بدون سرنشین دوران دانشجویی اش که از بالای سرش معلق هستند، چند کلید را روی لپ تاپ می زند تا فیلم ویدئویی غیر واضحی از راننده لیفتراک را که در حال کار با خودروی خود در یک انبار است، متوقف کند. این ویدیو از زاویه بالا توسط “سیستم دید لیفتراک” Onetrack.AI گرفته شده است.

هوش مصنوعی و جهان در آینده

هوش مصنوعی از ماشین‌های بدون راننده گرفته تا اتوماسیون صوتی در خانه‌ها به سرعت پیشرفت کرده است و دیگر فقط مفهومی از فیلم‌ها و کتاب‌های علمی تخیلی نیست. طبق تحقیقات دانشمندان دانشگاه آکسفورد، هوش مصنوعی در ترجمه زبان‌ها تا سال ۲۰۲۴ بهتر از انسان‌ها خواهد بود.

هوش مصنوعی در آینده به بخش جدایی‌ناپذیر از زندگی ما تبدیل خواهد شد و به سطح ماشین‌های فوق هوشمند خواهد رسید تا از شایستگی‌های فکری انسان فراتر رود.

کاربرد هوش مصنوعی در آینده

 

کاربرد هوش مصنوعی در آینده

تصور کنید درب اتاق هتل خود را بدون استفاده از کلید و از طریق ابزارهای تشخیص چهره باز کنید. چهره شما به هویت شما تبدیل شده و تراکنش‌های روزمره را آسان‌تر و کارآمدتر می‌کند.

آماده باشید تا ظرف چند دقیقه پس از ثبت سفارش، محصولات خود را با هواپیماهای بدون سرنشین کوچک مستقیماً درب منزل تحویل بگیرید.

دستیارهای مجازی مبتنی بر هوش مصنوعی با درک تفاوت‌های ظریف و زمینه مکالمه، تماس‌هایی شبیه به انسان برای رزرو قرار ملاقات، مثلاً در سالن محله شما برقرار می‌کنند.

خود را برای عمل توسط یک ربات جراح آماده کنید. در چند سال آینده، یک جراح فیزیکی تنها تماشاچی خواهد بود و یک ربات عمل جراحی را انجام می‌دهد. این به بیماران کمک می‌کند تا گزینه‌های مراقبت خود را بهتر درک کنند.

این موارد تنها چند نمونه از چگونگی تغییر هوش مصنوعی در اینده است. پیشرفت‌های آینده هوش مصنوعی به نظر دور از دسترس هستند اما زودتر از آنچه که فکرش را بکنیم به اینجا می‌رسند. شرکت‌های برتر فناوری در حال رقابت برای پیاده سازی هوش مصنوعی در زندگی روزمره ما هستند که این ما را به آینده‌ واقعاً خارق‌العاده و هیجان‌انگیز هوش مصنوعی هدایت می‌کند.

چگونه هوش مصنوعی آینده را تغییر می دهد؟

هوش مصنوعی تقریباً بر آینده هر صنعت و هر انسانی تأثیر می گذارد. هوش مصنوعی به عنوان محرک اصلی فناوری های نوظهور مانند کلان داده، روباتیک و اینترنت اشیا عمل کرده است و به عنوان یک فناوری مولد در آینده قابل پیش بینی عمل خواهد کرد.

با استفاده از یادگیری ماشین و بینایی رایانه ای برای تشخیص و طبقه بندی رویدادهای ایمنی، دستگاهی که به اندازه یک جعبه کفش است با اینکه همه چیز را نمی بیند اما اطلاعات قابل توجهی به دست می آورد.

این اطلاعات شامل مواردی مانند این که راننده در حال کارکردن با وسیله نقلیه به کدام سمت نگاه می کند، با چه سرعتی رانندگی می کند، کجا رانندگی می کند، مردم چه موقعیتی نسبت به لیفتراک دارند و دیگر اپراتورها چطور لیفتراک خود را کنترل می کنند، می شود.

نرم افزار IFM به طور خودکار نقض ایمنی مانند استفاده از موبایل حین رانندگی را تشخیص داده و مدیران انبار را مطلع می کند تا بتوانند اقدامات فوری را انجام دهند. هدف اصلی جلوگیری از حوادث و افزایش کارایی است. Gyongyosi ادعا می کند که صرف آگاهی که یکی از دستگاه های IFM در حال تماشای آن است، “تأثیر بزرگی” داشته است.

Marc Gyongyosi

هوش مصنوعی در آینده
سطح پایین IFM برای تقلید از محیط انبار طراحی شده است تا محصولات را بتوان به طور موثر در محل آزمایش کرد

او می گوید: “اگر به دوربین فکر کنید، این دوربین غنی ترین سنسوری است که امروزه با قیمت بسیار جالبی در دسترس ما قرار دارد.”

“به دلیل وجود تلفن های هوشمند، سنسورهای دوربین و تصویر بسیار ارزان شده اند، اما در عین حال ما اطلاعات زیادی را توسط آن ها ضبط می کنیم. امروزه از طریق یک تصویر، ممکن است بتوانیم ۲۵ سیگنال را استنباط کنیم، اما در شش ماه آینده ما می توانیم ۱۰۰ یا ۱۵۰ سیگنال را از همان تصویر استنباط کنیم.

تنها تفاوت نرم افزاری است که به تصویر نگاه می کند و به همین دلیل این امر بسیار قانع کننده است، زیرا ما امروز می توانیم یک ویژگی اصلی بسیار مهم را ارائه دهیم، اما پس از مدتی همه سیستم های ما از یکدیگر یاد می گیرند.

هر مشتری می تواند از هر مشتری دیگری که ما وارد عرصه می کنیم سود ببرد زیرا سیستم های ما شروع به مشاهده و یادگیری فرایندهای بیشتر و تشخیص موارد مهم و مرتبط می کنند.”

آیا هوش مصنوعی جهان را تصرف خواهد کرد؟

پیش بینی می شود که هوش مصنوعی تقریباً در همه صنایع قابل تصور تأثیر ماندگاری داشته باشد. ما در حال حاضر هوش مصنوعی را در دستگاه های هوشمند، خودروها، سیستم مراقبت های بهداشتی و اپلیکیشن های مورد علاقه خود مشاهده می کنیم و همچنان شاهد تأثیر عمیق آن در بسیاری از صنایع دیگر در آینده نزدیک خواهیم بود.

تکامل هوش مصنوعی

سیستم IFM تنها یکی از بی شمار نوآوری های مبتنی بر هوش مصنوعی است که شاهد رشد و اثرگذاری های روز افزون آن هستیم. شاید برای ادراک جایگاه هوش مصنوعی در آینده جهان توجه به این جمله از ولادیمیر پوتین کمک کننده باشد: “هر کس در زمینه هوش مصنوعی رهبر شود، حاکم جهان خواهد شد.”

چرا هوش مصنوعی مهم است؟


هوش مصنوعی برای آینده ما بسیار مهم است زیرا هوش مصنوعی پایه و اساس یادگیری کامپیوتر را تشکیل می دهد. از طریق هوش مصنوعی، رایانه ها می توانند حجم عظیمی از داده ها را به کار گیرند و از هوش آموخته شده خود برای تصمیم گیری و نتیجه گیری بهینه در زمانی استفاده کنند که از انسان انتظار انجام این موارد می‌رود. هوش مصنوعی مسئول همه چیز است، از پیشرفت های پزشکی در تحقیقات سرطان گرفته تا تحقیقات پیشرفته تغییرات آب و هوایی.

ساندار پیچای، مدیر عامل گوگل سال 2018.
ساندار پیچای، مدیر عامل گوگل سال ۲۰۱۸.

آینده اکنون است: تأثیر هوش مصنوعی همه جا هست

تقریباً هوش مصنوعی در همه صنایع اثرگذار بوده است. این امر به ویژه در چند سال گذشته صادق است، زیرا جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها به دلیل اتصال قوی IoT، افزایش دستگاه های متصل و پردازش سریعتر رایانه به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

به طور خاص، “هوش مصنوعی باریک”، که عملکردهای عینی را با استفاده از مدل های آموزش داده انجام می دهد و اغلب در دسته های یادگیری عمیق یا یادگیری ماشینی قرار می گیرد توانسته کاربرد فراگیری داشته باشد.

برخی از بخش ها در آغاز سفر خود با هوش مصنوعی هستند، برخی دیگر مسافران قدیمی هستند. هر دو راه طولانی در پیش دارند. صرف نظر از این موضوع، تأثیر هوش مصنوعی در زندگی امروز ما نادیده گرفته می شود:

  • حمل و نقل: اگرچه ممکن است یک دهه یا بیشتر طول بکشد تا آنها به تکامل برسند، اما اتومبیل های خودران روزی ما را از مکانی به مکان دیگر منتقل خواهند کرد.
  • تولید: روبات های مجهز به هوش مصنوعی در کنار انسان ها طیف وسیعی از وظایف مانند مونتاژ و انباشت را انجام می دهند و سنسورهای تجزیه و تحلیل پیش بینی کننده، تجهیزات را بدون مشکل مشغول به کار نگه می دارند.
  • مراقبت های بهداشتی: در زمینه مراقبت های بهداشتی نسبتاً مبتنی بر هوش مصنوعی، بیماری ها سریعتر و دقیق تر تشخیص داده می شوند، کشف داروها سریعتر و ساده تر می شود، دستیاران پرستاری مجازی بر بیماران نظارت می کنند و تجزیه و تحلیل کلان داده ها به ایجاد یک تجربه شخصی تر برای بیمار کمک می کند.
  • آموزش و پرورش: کتاب های درسی با کمک هوش مصنوعی دیجیتالی می شوند، مربیان مجازی در مراحل اولیه به مربیان انسانی کمک می کنند و تجزیه و تحلیلی بر شکل بروز احساسات دانش آموزان انجام می دهند تا مشخص شود چه کسی دچار مشکل یا کسالت است و اینگونه تجربه بهتری را مطابق با نیازهای شخصی آنها فراهم می کنند.
  • رسانه ها: روزنامه نگاری نیز از هوش مصنوعی استفاده می کند و همچنان از آن بهره خواهد برد. Bloomberg از فناوری Cyborg برای درک سریع گزارش های پیچیده مالی استفاده می کند. The Associated Press از توانایی های طبیعی زبان بینش خودکار (Automated Insights) برای تولید ۳۷۰۰ گزارش درآمدزایی در سال استفاده می کند که این مقدار تقریباً چهار برابر بیشتر از دوره های مشابه اخیر است.
  • خدمات مشتریان: در آخرین مورد، گوگل در حال کار روی یک دستیار هوش مصنوعی است که می تواند تماس هایی شبیه به انسان را برای قرار ملاقات در مثلاً آرایشگاه همسایگی شما برقرار کند. علاوه بر کلمات، سیستم زمینه و نکات دقیق و ظریف را نیز درک می کند.

اما این پیشرفت ها تنها سرآغاز یک اتفاق بزرگ است. چیزهای بیشتری در راه است، بیش از آن چیزی که هر کس، حتی پیشگام ترین پیش بینی کنندگان ، بتوانند تصور کنند.

دیوید وندگریفت، مدیر ارشد فناوری و یکی از بنیانگذاران شرکت مدیریت ارتباط با مشتری ۴Degrees، می گوید: “من فکر می کنم هر کس که تصور میکند قابلیت های نرم افزارهای هوشمند از جایی به بعد غیر واقعی هستند، اشتباه می کند.”

با توجه به اینکه شرکت ها سالانه نزدیک به ۲۰ میلیارد دلار برای محصولات و خدمات هوش مصنوعی هزینه می کنند، غول های فناوری مانند گوگل، اپل، مایکروسافت و آمازون میلیاردها دلار برای ایجاد این محصولات و خدمات هزینه می کنند، دانشگاه ها هوش مصنوعی را به بخش مهمی از برنامه های آموزشی مربوطه تبدیل می کنند و وزارت دفاع ایالات متحده هوش مصنوعی خود را تقویت می‌ کند، نتیجه گیری می شود که اتفاقات بزرگی رخ خواهند داد.

برخی از این تحولات در راه تحقق کامل هستند.؛ برخی صرفاً نظری هستند و ممکن است اینطور باقی بمانند. همه این موارد در هم گسیخته هستند، که ممکن است موجب بهتر و یا بدتر شدن اوضاع شوند و رکودی قابل رویت نیست.

اندرو نگ، رهبر سابق Google Brain و دانشمند ارشد Baidu، اواخر سال گذشته به ZDNet گفت: “بسیاری از صنایع از این الگوی زمستان، زمستان و سپس بهار ابدی می گذرند.”؛ “ما ممکن است در بهار ابدی هوش مصنوعی باشیم.”

تاثیر هوش مصنوعی بر جامعه


“شغل شما چقدر روتین است؟”:  محدود سازی تاثیر هوش مصنوعی بر نیروی کار

طی سخنرانی پاییز گذشته در دانشگاه نورث وسترن، معلم هوش مصنوعی، کای فو لی، از فناوری هوش مصنوعی و تاثیرات بعدی آن دفاع کرد و در عین حال به عوارض جانبی و محدودیت های آن نیز اشاره کرد. او راجع به مورد قبلی هشدار داد:

“۹۰ درصد طبقات پایین، به ویژه ۵۰ درصد پایینی جهان از نظر درآمد یا تحصیلات، با جابجایی شغل به شدت آسیب خواهند دید… سوال ساده ای که باید پرسید این است که “یک شغل چقدر روتین است؟” و این احتمال چقدر است که یک شغل با هوش مصنوعی جایگزین شود، زیرا هوش مصنوعی می تواند در یک کار روتین، بیاموزد تا خود را بهینه سازی کند؛ و هرچه کمیت ها بیشتر باشند، کار عینی تر است.

تفکیک وسایل به سطل، شستن ظروف، چیدن میوه ها و پاسخگویی به تماس با خدمات مشتری، این ها کارهای بسیار معینی هستند که ماهیتی تکراری و روتین دارند. در مدت ۵، ۱۰ یا ۱۵ سال، آن ها توسط هوش مصنوعی جایگزین می شوند.”

در انبارهای غول آنلاین و نیروگاه هوش مصنوعی، آمازون، که دارای بیش از ۱۰۰,۰۰۰ ربات است، اعمالی همانند جمع آوری و بسته بندی هنوز توسط انسان انجام می شود اما این تغییر خواهد کرد.

نظر لی به تازگی توسط موهیت جوشی، رئیس Infosys بازتاب داده شد. وی در گردهمایی Davos امسال به نیویورک تایمز گفت، “مردم به دنبال دستیابی به اعداد بسیار بزرگ هستند. پیش از این آنها اهداف ۵ تا ۱۰ درصدی در کاهش نیروی کار خود داشتند. حالا آنها می گویند: چرا ما نمی توانیم این کار را با ۱ درصد از افرادی که داریم انجام دهیم؟”

هوش مصنوعی در اینده
ربات ها در محل کار جوشکاری در یک کارخانه ماشین سازی

بازآموزی و تعلیم: تسکین دردهای فزاینده نیروی کار دارای هوش مصنوعی

لی در یادداشتی خوش بینانه، تاکید کرد که هوش مصنوعی امروزی از دو جهت قابل استفاده نیست: هیچ خلاقیتی ندارد و هیچ ظرفیتی برای دلسوزی و عشق ندارد بلکه “ابزاری برای تقویت خلاقیت انسان است”.  راه حل او چیست؟ کسانی که مشاغلی دارند که شامل کارهای تکراری یا روتین است باید مهارت های جدیدی را بیاموزند تا کنار گذاشته نشوند. آمازون حتی به کارکنان خود پول می دهد تا برای مشاغل دیگر شرکت ها آموزش ببینند.

کلارا نهرستدت، استاد علوم کامپیوتر در دانشگاه Illinois در کمپین Urbana و مدیر آزمایشگاه علوم هماهنگ مدرسه می گوید: “یکی از پیش نیاز های مطلق برای موفقیت هوش مصنوعی در بسیاری از زمینه ها این است که ما سرمایه گذاری بزرگ و گسترده ای در آموزش و پرورش برای آموزش افراد برای مشاغل جدید انجام دهیم.”  او نگران است که این امر به طور گسترده یا به اندازه کافی اتفاق نیفتد. Gyongyosi از IFM حتی دقیق تر است.

او می گوید:”مردم باید برنامه نویسی را مانند زبان جدیدی بیاموزند و باید این کار را در اسرع وقت انجام دهند، زیرا آینده واقعا در گرو آن است. در آینده، اگر شما کد نویسی را بلد نباشید، برنامه نویسی را بلد نیستید و این تنها باعث سخت تر شدن اوضاع می شود.”

Vandegrift می گوید: “در حالی که بسیاری از کسانی که به دلیل تکنولوژی مجبور به ترک کار شده اند، شغل جدیدی پیدا خواهند کرد، اما این امر یک شبه اتفاق نمی افتد. با گذار آمریکا از اقتصاد کشاورزی به اقتصاد صنعتی در طول انقلاب صنعتی که نقش مهمی در ایجاد رکودی بزرگ داشت، مردم سرانجام دوباره روی پای خود ایستادند. اما تأثیر کوتاه مدت آن بسیار زیاد بود.”

او همچنان پی گوید می گوید:”گذار بین مشاغل از بین رفته و مشاغل جدید لزوماً آنقدرها هم که مردم فکر می کنند بدون درد نیست.”

“در آینده، اگر شما کدنویسی را بلد نباشید، برنامه نویسی را بلد نیستید و این تنها باعث سخت تر شدن اوضاع می شود.”

مایک مندلسون، “طراح تجربه یادگیرنده” در NVIDIA، با توسعه دهندگانی کار می کند که می خواهند درباره هوش مصنوعی بیشتر بیاموزند و این دانش را در مشاغل خود به کار گیرند. او می گوید: “اگر آنها بفهمند که فناوری قادر به انجام چه کاری است و حوزه مربوطه را به خوبی درک کنند، شروع به برقراری ارتباط می کنند و می گویند: ‘شاید این یک مشکل هوش مصنوعی است، شاید این یک مشکل هوش مصنوعی است’. این موضوع بیشتر از گفتن ‘من مشکل خاصی دارم که می خواهم حل کنم’ اتفاق می افتد.”

پاداش ها و مجازات ها: انشعابات آینده نزدیک هوش مصنوعی

از نظر مندلسون، برخی از جالب ترین تحقیقات و آزمایشات هوش مصنوعی که در آینده نزدیک عواقبی را به دنبال خواهد داشت، در دو زمینه انجام می شود: یادگیری “تقویت”، که به جای داده ها و برچسب ها به پاداش و تنبیه می پردازد؛ و شبکه های دو جبهه ای مولد (به اختصار GAN) که به الگوریتم های رایانه اجازه می دهد تا به جای ارزیابی به تنهایی، با قرار دادن دو شبکه در مقابل یکدیگر، منجر به سازندگی شوند.

نمونه اول با توانایی Go-playing مربوط به Alpha Go Zero منسوب به Google DeepMind و دومی با تصویر یا تولید صدای نسخه اصلی که بر اساس یادگیری در مورد موضوعی خاص مانند افراد مشهور یا نوع خاصی از موسیقی است، نشان داده شده است.

در مقیاس بسیار بزرگتر، هوش مصنوعی در نظر دارد تاثیری عمده بر پایداری، تغییرات آب و هوایی و مسائل زیست محیطی داشته باشد. در حالت ایده آل و تا حدی از طریق استفاده از سنسورهای پیچیده، شهرها کمتر شلوغ، کمتر آلوده و عموما قابل سکونت خواهند شد. در حال حاضر راه اندازی این موارد در حال انجام است.

Nahrstedt می گوید: “هنگامی که چیزی را پیش بینی می کنید، می توانید سیاست ها و قوانین خاصی را تجویز کنید.” مانند حسگرهای روی خودروها که اطلاعات مربوط به شرایط ترافیک را ارسال می کنند، می توانند مشکلات احتمالی را پیش بینی کرده و جریان خودروها را بهینه کنند. او می گوید: “این موضوع هنوز به هیچ وجه تکامل نیافته است و تنها در ابتدای مسیر است. اما در سال هایی که در راه هستند، نقش واقعا بزرگی ایفا خواهد کرد.”

کاربرد هوش مصنوعی
راهپیمایی شغل، عدالت و آب و هوا در تورنتو در سال ۲۰۱۵. گروه‌های حریم خصوصی نگران هستند که استفاده غیرقانونی از داده‌های بزرگ در ابزارهای هوش مصنوعی می‌تواند منجر به تعدادی از نقض حقوق از جمله حق محاکمه عادلانه شود.

هوش مصنوعی و آینده حریم خصوصی و حقوق بشر

البته که بسیاری از این واقعیت استفاده شده است که وابستگی هوش مصنوعی به کلان داده ها در حال حاضر به طور عمده بر حریم خصوصی تأثیر می گذارد. کافیست به حقه های فیس بوک کمبریج آنالیتیکا یا استراق سمع الکسای آمازون نگاهی بیندازید، این ها دو نمونه از بسیاری از پا از حد فراتر گذاشتن تکنولوژی هستند.

منتقدان معتقدند که بدون مقررات مناسب و محدودیت های ایجاد شده توسط خود فرد، اوضاع بدتر خواهد شد. در سال ۲۰۱۵، مدیرعامل اپل، تیم کوک، رقبایی همانند گوگل و فیس بوک را بخاطر داده کاوی حاصل از حرص و طمع مورد تمسخر قرار داد. او در سخنرانی خود در سال ۲۰۱۵ گفت: “آنها همه چیز را که می توانند در مورد شما بیاموزند مورد استفاده قرار داده و سعی می کنند از آن کسب درآمد کنند. ما فکر می کنیم این اشتباه است.”

پاییز گذشته، کوک طی سخنرانی خود در بروکسل بلژیک، نگرانی خود را بیان کرد. او گفت: “پیشرفت هوش مصنوعی با جمع آوری گسترده مشخصات شخصی نشانه ی تنبلی است نه کارآیی. برای اینکه هوش مصنوعی واقعا هوشمند باشد، باید به ارزش های انسانی، از جمله حریم خصوصی احترام بگذارد. اگر اشتباه کنیم، خطرات عمیقی وجود خواهند داشت.”

“اگر هوش مصنوعی با مسئولیت پذیری پیاده شود، می تواند به نفع جامعه باشد. با این حال، همانطور که این مسئله در مورد اکثر فناوری های نوظهور صادق است، این خطر واقعی وجود دارد که استفاده تجاری و دولتی بر حقوق بشر تاثیر منفی داشته باشد.”

بسیاری دیگر موافق هستند. در مقاله ای که اخیرا توسط ماده ۱۹ گروه های حقوق بشر و حریم خصوصی مقیم انگلستان و حریم خصوصی بین المللی منتشر شده است، نگرانی در مورد هوش مصنوعی بیشتر به منظور عملکردهای روزمره آن است و نه یک تغییر فاجعه بار مانند ظهور اربابان ربات.

نویسندگان می نویسند: “اگر هوش مصنوعی با مسئولیت پذیری پیاده شود، می تواند به نفع جامعه باشد. با این حال، همانطور که این مسئله در مورد اکثر فناوری های نوظهور صادق است، این خطر واقعی وجود دارد که استفاده تجاری و دولتی بر حقوق بشر تاثیر منفی داشته باشد. به طور خاص، کاربردهای این فناوری ها اغلب بر تولید، جمع آوری، پردازش و به اشتراک گذاری حجم زیادی از داده ها، هم در مورد رفتار فردی و هم در گروه متکی است.

از این داده ها می توان برای نمایه سازی افراد و پیش بینی رفتارهای آینده استفاده کرد. در حالی که برخی از این استفاده ها، مانند فیلترهای هرزنامه یا موارد پیشنهادی برای خرید آنلاین، ممکن است مطلوب به نظر برسند، برخی دیگر می توانند پیامدهای جدی تری داشته باشند و حتی ممکن است تهدیدی بی سابقه برای حق حریم خصوصی و حق آزادی بیان و اطلاعات ایجاد کنند.  استفاده از هوش مصنوعی همچنین می تواند بر اعمال تعدادی از حقوق دیگر، از جمله حق درمان موثر، حق محاکمه عادلانه و رهایی از تبعیض، تاثیر بگذارد.”

آماده شدن برای آینده‌ هوش مصنوعی


مفید یا مضر: امکانات فوق العاده هوش جامع مصنوعی

استوارت راسل، متخصص مشهور بین المللی هوش مصنوعی، در اواخر نوامبر ۲۰۱۸ در ابی وست مینستر لندن صحبت کرد و در مورد توافق رسمی خود با روزنامه نگاران گفت که “من با آنها صحبت نخواهم کرد مگر اینکه آنها موافقت کنند که یک روبات ترمیناتور را در مقاله قرار ندهند.” تمسخر او نشان دهنده تحقیر آشکار نسبت به تصورات هالیوود از هوش مصنوعی آینده است، که تمایل زیادی به هیجانات عصبی و موضوعات آخرالزمانی دارد.

چیزی که راسل از آن با عنوان “هوش مصنوعی در سطح انسانی” یاد می کند، که به عنوان هوش جامع مصنوعی نیز شناخته می شود، مدت هاست که تصورات فانتزی را تغذیه می کند. اما احتمال اینکه به زودی به به آن پی ببریم یا اینکه اصلا به آن پی ببریم، بسیار کم است. تقریبا میتوان مطمئن بود که در طول عمر کسی که این داستان را می خواند، ماشین ها قیام نمی کنند.

بازنمایی هالیوودی از هوش مصنوعی در آینده دور
بازنمایی هالیوودی از هوش مصنوعی در آینده دور

راسل توضیح داد: “هنوز پیشرفت های مهمی وجود دارد که باید قبل از رسیدن به چیزی که شبیه هوش مصنوعی در سطح انسان است رخ دهد.‌‌ یک مثال، توانایی درک واقعی محتوای زبان است تا بتوانیم با استفاده از ماشین زبان ها مختلف را ترجمه کنیم… وقتی انسان ها ترجمه متشینی انجام می دهند، محتوا را درک می کنند و سپس آن را بیان می کنند. در حال حاضر ماشین ها در درک محتوای زبان چندان خوب نیستند.

اگر این هدف محقق شود، ما سیستم هایی خواهیم داشت که می توانند هر آنچه را که نسل بشر تا به حال نوشته است بخوانند و بفهمند، و این کاری است که یک انسان نمی تواند انجام دهد… هنگامی که ما این توانایی را داشته باشیم، همه دانش بشر را میتواند مورد پرسخ و پاسخ و ایراد قرار بگیرد، ترکیب و یکپارچه شود و به سوالاتی پاسخ دهد که هیچ انسانی نتوانسته است برای آن ها پاسخی بیابد، زیرا آنها مطالعه نکرده اند و نتوانسته اند نقاطی را که در طول تاریخ از هم جدا شده اند کنار هم قرار داده و به آنها بپیوندند.”

آرون ماینگر، یک دانشجوی فارغ التحصیل در دانشگاه میشیگان
آرون ماینگر، یک دانشجوی فارغ التحصیل در دانشگاه میشیگان، او به یک روبات با استفاده از زبان طبیعی برای انتقال دستورالعمل‌ها، کاری را آموزش می‌دهد.

این یک بیان‌ مختصر و هوشیارانه از حقیقت است. در باب این موضوع، تقلید از مغز انسان بسیار دشوار است و دلیل دیگری برای وجود آینده فرضی AGI می باشد. جان لرد، استاد مهندسی و علوم رایانه دانشگاه میشیگان، چندین دهه در این زمینه تحقیق کرده است.

او درباره کارهایی که تا حد زیادی از روانشناسی انسان الهام گرفته است می گوید: “هدف همیشه تلاش برای ساختن آنچه ما معماری شناختی می نامیم، یعنی آنچه که ما فکر می کنیم ذات یک سیستم هوش است، بوده است. به عنوان مثال، یکی از چیزهایی که ما می دانیم این است که مغز انسان در واقع فقط یک مجموعه همگن از نورون ها نیست.

یک ساختار واقعی از نظر اجزای مختلف وجود دارد که برخی از آنها با دانش نحوه انجام کارها در جهان مرتبط است.” به این می گویند حافظه رویه ای. همچنین دانش مبتنی بر حقایق کلی، یا به عبارتی حافظه معنایی، و همچنین دانش در مورد تجربیات قبلی که حافظه اپیزودیک نامیده می شود، وجود دارد.

یکی از پروژه های آزمایشگاه لایرد شامل استفاده از دستورالعمل های زبان طبیعی برای آموزش یک ربات برای انجام بازی های ساده مانند Tic-Tac-Toe و پازل است. این دستورالعمل ها معمولا شامل توصیف هدف، مجموعه ای از حرکات قانونی و شرایط شکست است.

ربات آن دستورالعمل ها را دریافت می کند و از آنها برای برنامه ریزی اقدامات خود استفاده می کند. با این حال، مانند همیشه، پیشرفت ها دیر به دست می آیند. در هر صورت، کندتر از آنچه برای لایرد و همکارانش مطلوب است. او می گوید: “هر بار که پیشرفت می کنیم، از سختی آن نیز قدردانی می کنیم.”

آیا AGI واقعاً تهدیدی برای بشریت است؟

بیش از چند شخصیت برجسته هوش مصنوعی از سناریویی کابوس آمیز استفاده می کنند که شامل آنچه به عنوان “تکینگی” شناخته می شود، است که به موجب آن ماشین های فوق هوشمند تسلط می گیرند و برای همیشه موجودیت انسان را از طریق بردگی یا ریشه کن کردن تغییر می دهند.

استیون هاوکینگ فیزیکدان نظری متاخر معتقد است که اگر هوش مصنوعی، خود شروع به طراحی هوش مصنوعی بهتر از برنامه نویسان انسانی کند، نتیجه می تواند “ماشین هایی باشد که برتری هوش آنها نسبت به ما بیشتر از برتری ما نسبت به حلزون هاست”.

ایلان ماسک معتقد است و سالها هشدار داده است که AGI بزرگترین تهدید وجودی بشریت است. او گفته است که تلاش برای تحقق آن مانند “احضار شیطان” است. او حتی ابراز نگرانی کرده است که دوستش، موسس گوگل و مدیرعامل آلفابت، لری پیج، به طور تصادفی علیرغم نیت خیر خود می تواند چیزی “شیطانی” را به وجود آورد.

به عنوان مثال، میتوان به “ناوگان روبات های تقویت شده با هوش مصنوعی قادر به نابودی بشر” اشاره کرد. حتی Gyongyosi از IFM، که در مورد پیش بینی های هوش مصنوعی هشدار دهنده نیست، چیزی را رد نمی کند. او می گوید، در مقطعی دیگر، انسان ها دیگر نیازی به آموزش سیستم ندارند. آنها به تنهایی یاد می گیرند و تکامل می یابند.

او می گوید: “من فکر نمی کنم روش هایی که ما در این مناطق استفاده می کنیم منجر به تولید ماشین هایی شود که تصمیم به کشتن ما می گیرند. من فکر می کنم که شاید پنج یا ده سال دیگر، من باید این گفته را دوباره ارزیابی کنم، زیرا روش های متفاوتی در اختیار خواهیم داشت و راه های متفاوتی برای این کارها پیش خواهیم گرفت.”

در حالی که ماشین های قاتل ممکن است به عنوان منبغ تغذیه برای داستان های خیالی باقی بمانند، بسیاری معتقدند که آنها به روش های مختلف جایگزین انسان می شوند.

بهار گذشته، موسسه آینده بشریت دانشگاه آکسفورد نتایج یک نظرسنجی هوش مصنوعی را منتشر کرد. با عنوان اینکه چه زمانی هوش مصنوعی از عملکرد انسان فراتر می رود؟ شواهد کارشناسان هوش مصنوعی، شامل برآوردهای ۳۵۲ محقق یادگیری ماشین در مورد پیشرفت هوش مصنوعی در سالهای آینده است.

افراد خوشبین زیادی در این گروه بودند. تعدادی از پاسخ دهندگان گفتند تا سال ۲۰۲۶ ماشین ها قادر به نوشتن مقالات مدرسه خواهند بود. تا سال ۲۰۲۷ کامیون های خودران رانندگان را غیر ضروری می کند. تا سال ۲۰۳۱ هوش مصنوعی از انسان ها در بخش خرده فروشی پیشی می گیرد.

تا سال ۲۰۴۹ هوش مصنوعی می تواند استفن کینگ بعدی و تا سال ۲۰۵۳ چارلی تئو بعدی باشد. موضوع نهایی کمی تکان دهنده: تا سال ۲۱۳۷، تمامی مشاغل انسانی به صورت خودکار انجام می شود. اما خود انسانها چطور؟ بدون شک مشغول نوشیدن نوشیدنی های چتری که توسط droids سرو می شود خواهند بود.

دیگو کلابجان، پروفسور دانشگاه نورث وسترن و مدیر بنیانگذار برنامه کارشناسی ارشد علوم در تجزیه و تحلیل، خود را یک شکاک AGI می داند. او توضیح می دهد: “در حال حاضر، کامپیوترها می توانند کمی بیش از ۱۰,۰۰۰ کلمه را اداره کنند که معادل عملکرد چند میلیون سلول عصبی است اما مغز انسان دارای میلیاردها سلول عصبی است که به طرز بسیار جذاب و پیچیده به هم متصل شده اند و آخرین فناوری کنونی فقط اتصالات مستقیم است که از الگوهای بسیار ساده پیروی می کند.

بنابراین موضوع رفتن از چند میلیون نورون به میلیاردها سلول عصبی با فناوری های سخت افزاری و نرم افزاری فعلی است که من احتمال وقوع چنین چیزی را نمی بینم.”

هوش مصنوعی در آینده
برخی کارشناسان بر این باورند که تهدید واقعی هوش مصنوعی بدخواهی نیست، بلکه ماشین‌هایی است که با انگیزه‌های معیوب توسط انسان‌های شرور تغذیه می‌شوند.

روبات های جنگی و انگیزه های پلید: چگونگی استفاده انسان ها از AGI تهدید واقعی است

کلابجان همچنین توجه کمی به سناریوهای افراطی دارد، نوعی که شامل، سایبورگهای قاتل است که زمین را به یک چشم انداز جهنم سوخته تبدیل می کند. او بیشتر نگران ماشین آلات، ه عنوان مثال روبات های جنگی و تغذیه “انگیزه های” معیوب توسط افراد شرور است.

همانطور که استاد فیزیک MIT و محقق برجسته هوش مصنوعی، مکس تگمارک، در سخنرانی TED 2018 عنوان کرد، “تهدید واقعی از هوش مصنوعی کینه توزی نیست، مانند فیلم های احمقانه هالیوود، بلکه شایستگی است. هوش مصنوعی به اهدافی دست می یابد که تنها با اهداف ما مطابقت ندارد.” این برداشت لیرد هم هست.

او می گوید: “من قطعا سناریویی را نمی بینم که موجودی از خواب بیدار می شود و تصمیم می گیرد که می خواهد جهان را تحت سلطه خود درآورد. من فکر می کنم این یک داستان علمی تخیلی است و نه آنطور که در حقیقت قرار است ظاهر شود.”

لیرد می گوید: “زمان آن است که آنچه را که ایجاد می کنیم و چگونه می خواهیم آن را در جامعه بگنجانیم درک کنیم. این  ممکن است دقیقا همان چیزی باشد که ما به آن نیاز داریم.” اما هیچ کس به طور قطعی نمی داند.

راسل در سخنرانی خود در وست مینستر گفت: “چندین پیشرفت مهم وجود دارد که باید رخ دهد و آنها می توانند خیلی سریع به دست آیند.” وی با اشاره به تأثیر تحول سریع شکافت هسته ای توسط ارنست رادرفورد فیزیکدان انگلیسی در سال ۱۹۱۷، افزود: “پیش بینی این که این پیشرفت های مفهومی در چه زمانی رخ می دهد بسیار سخت است.”

اما او بر اهمیت آمادگی در هر زمان که این پیشرفت صورت بگیرد، اگر اصلا انجام بگیرند، تأکید کرد. این به معنای شروع یا ادامه بحث ها در مورد استفاده اخلاقی از A.G.I می باشد و اینکه آیا باید تعدیل و تنظیم شود. این موضوع به معنی کار کردن در راستای از بین بردن سوگیری داده هایی می‌باشد که تاثیر مخربی بر الگوریتم ها دارند و در حال حاضر مانند یک مگس چاق در پماد هوش مصنوعی هستند.

این بدان معناست که برای اختراع و افزایش تدابیر امنیتی قادر به کنترل این فناوری تلاش کنید و این همچنین به معنای داشتن فروتنی برای رسیدن به این درک است که فقط به این دلیل که می توانیم کاری را انجام دهیم بر انجام آن کار دلالت نمی کند.

تگمارک در سخنرانی TED خود گفت: “وضعیت ما با فناوری پیچیده است، اما تصویر کلی نسبتا ساده است. اکثر محققان AGI انتظار دارند که AGI ظرف چند دهه حقق شود و اگر ما با وجود عدم آمادگی وارد این امر شویم، احتمالا بزرگترین اشتباه در تاریخ بشریت را مرتکب خواهیم شد.

این می تواند دیکتاتوری وحشیانه جهانی را با نابرابری بی سابقه، نظارت، رنج و شاید حتی انقراض انسانی فعال کند. اما اگر با دقت هدایت شویم، می توانیم در آینده ای فوق العاده به سر ببریم که وضعیت همه در آن بهتر است و فقرا ثروتمندتر، ثروتمندان ثروتمندتر و همه سالم و آزاد هستند تا به رویاهای خود برسند.”

 

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۲ Average: ۵]
منبع
The Future of AI: How Artificial Intelligence Will Change the World
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *