اولین نشست تخصصی کتابخوانی و توسعه سرمایه انسانی با هدف تبیین نقش کتابخوانی در توسعه سرمایه انسانی و راهکارهای ارتقاء سطح مطالعه کارکنان همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی با همکاری شبکه مروجان کتابخوانی کشور و با حمایت شرکت شناسا توسط کتاب پلاس، در روز سیام آبانماه ۱۴۰۰ در محل کافه سینرژی برگزار شد. در این نشست دکتر محسن حاجی زین العابدینی عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، دکتر علیرضا باقری مدیر منابع انسانی بیمه مرکزی ایران، دکتر منصور شیرزاد معاون توسعه سازمان و سرمایه انسانی شناسا، خانم آزاده حیدری مدیر منابع انسانی بیمه پاسارگاد، امیر صفاری مدیر مکتب فناپ، مهدی سعیدیکیا موسس کتاب پلاس و سمیرا ناطقی مدیر عامل کتاب پلاس حضور داشتند. همچنین جمعی از مدیران و کارشناسان منابع انسانی سازمانها به صورت مجازی و آنلاین نشست را دنبال میکردند
راهکارهای توسعه کتابخوانی در سازمان
دکتر محسن حاجی زین العابدینی رئیس شبکه مروجان کتابخوانی کشور در این نشست در خصوص عطش اطلاعاتی در عصر حاضر و تحت الشعاع قرار دادن زندگی دیجیتال در جوامع بشری و مفهوم انسان پلاس به عنوان انسانی با دسترسیهای فراوان بیان داشتند روند رشد فناوری از بیرون به درون در حال حرکت است یعنی اینکه فناوری از شیئی روی میز در دستان ما قرار گرفت و در آینده جزئی از لباس ما خواهد شد و جزئی از بدن ما می شود و این رشد منجر به تغییر در نوع رفتارهای انسان خواهد شد. و شاهد انسان فناوری محور و دانش محور خواهیم بود.
ایشان اشاره کردند که در این چرخه اطلاعات و فناوری باید دانست که عطش اطلاعات ممکن است ما را دچار پرنوشی اطلاعات و گاهی سراب اطلاعات دچار کند و به انسانی انگشت مغز که انگشتان آن به جای مغزش تصمیم می گیرد مبدل شویم و کتاب نقش مهمی میتواند در این میان ایفا کند سازمانها می توانند نیاز های اطلاعاتی را شناسایی کرده و مبتنی بر آن فعالیتهای کتابخوانی را برنامه ریزی کنند.
حاجی زین العابدینی عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی همچنین پیشنهادهایی را برای تقویت کتابخوانی در سازمانها از جمله طرح هم کتابی ، طرح مرشد کتاب، طرح همخوانی و خوانش ارزش را در قالب باشگاههای کتابخوانی تشریح نمودند.
چالشهای کتابخوانی در سازمانهای دولتی
دکتر علیرضا باقری مدیر منابع انسانی بیمه مرکزی ایران بیان داشتند که موضوع کتاب نه فقط در سطح جامعه بلکه در سازمانه ها نیز محجور واقع شده است ایشان به موانع کتابخوانی در سازمان های دولتی اشاره نمودند که موضوع کتاب و کتابخوانی و مطالعه در دستگاههای اجرایی متولی و مسئول ندارد موضوع آموزش در سازمان های دولتی نیز یک دوره تعریف شده است که در آن کتابخانه دیده نشده است نهادهای سیاستگذار و تصمیمگیری باید مسئله آموزش را با محوریت کتاب به عنوان یک محتوای آموزشی معتبر به رسمیت بشناسند و به آن امتیاز دهند و برای ارتقاء کارکنان مورد توجه واقع شود ما میدانیم که تاثیر کتاب خواندن از گوش دادن در کلاس های آموزشی بیشتر است و بودجهای نیز در خصوص خرید کتاب در حوزه آموزش وجود ندارد که سازمانهای دولتی بتوانند از آن استفاده کنند این مواردی است که فعالیتهای کتابخوانی را در سازمانهای دولتی سخت میکند.
اما با همه این مشکلات اقدامات برخی از افراد دلسوز و علاقمند به کتاب در سازمانهای دولتی قابل تقدیر است ما در سازمان بیمه مرکزی به صورت نمادین جایگاه هایی را برای تشویق کارکنان به کتابخوانی درست کردیم که در آن کتابهایی را به همکاران معرفی میکنیم و افراد میتوانند استفاده کنند باید در سازمانها بین کسی که کتاب میخواند و کسی که کتاب نمیخواند تفاوت قائل شد و این تفاوت باید ملموس، روشن و شفاف باشد که متاسفانه در نظام اداری ما به آن بی توجهی می شود.
محفلهای کتابخوانی در سازمان سبب همفکری بیشتر بین کارکنان می شود
آقای دکتر شیرزاد معاون توسعه سازمان و سرمایه انسانی شناسا با اشاره به برنامههای تحولی کتاب پلاس به عنوان یکی از شرکتهای پرتفلوی شناسا و تلاشهای این استارتآپ در خصوص ترویج کتاب و کتابخوانی اظهار امیدواری کردند که این برنامهها با همکاری سازمانها به خوبی پیش برود. ایشان در خصوص فعالیتهای این مجموعه در راستای ترویج کتابخوانی، به چند نشست رونمایی از کتاب، منجمله کتاب رهبری از بالای خط با حضور مترجم آن جناب آقای قائنی و انتشارات آریانا قلم اشاره کردند.همچنین ایشان بیان داشتند از دیگر اقدامات شناسا، طراحی برنامه ای تحت عنوان همنشین است که در آن طی جلساتی، همکاران به گپ و گفت و تبادل نظر در خصوص موضوعاتی مختلفی مانند محتوای مرتبط با کتابهایی برگزیده، میپردازند.
همه نیازهای سازمان در حوزه کتابخوانی در پلتفرم کتاب پلاس
مهدی سعیدیکیا موسس کتاب پلاس در این نشست با اشاره به اقداماتی مانند برگزاری جشنواره ها، رویدادهای کتاب و پویشهای مطالعاتی بیان داشتند که رویکرد جدید کتاب پلاس علاوه بر تداوم همکاری با ذینفعان کتاب مانند ناشران و کتابفروشی ها، ارائه خدمات به سازمان ها نیز می باشد سازمانهایی که تمایل دارند کارکنان، و یا مخاطبان آنها به کتاب و کتابخوانی علاقمند شوند و آنرا بخواند و یا در جهت مسئولیت اجتماعی خود قصد دارند آحاد جامعه را به کتابخوانی تشویق کنند ما در این هدف بسیار ارزشمند در کنار آنها خواهیم بود و بستر فناوری و تجربیات خود را در اختیار آنها قرار خواهیم داد.
از این رو در قدم اول کتاب پلاس باشگاه کتابخوانی اختصاصی برخی از سازمانها و نهادها را راه اندازی نموده که در این باشگاهها تمامی نیازهای یک سازمان و کارکنانشان از رویدادهای فرهنگی، جشنوارههای کتابی تا گروههای کتابخوانی و برگزاری چالشها و مسابقات کتابخوانی تامین می شود همچنین کتاب پلاس با همکاری با اپلیکیشن نوار و طاقچه کتاب های صوتی و الکترونیکی کارکنان سازمان را نیز تامین می نماید و سازمانها میتوانند علاوه بر ارائه تسهیلات به کارکنان خود جهت خرید کتاب رفتار مطالعاتی آنها را با حفظ حریم شخصی کارکنان رصد، هدایت و مدیریت نماید.
برای توسعه کتابخوانی اتمسفر سازمان باید مبتنی بر دانش باشد
در ادامه آزاده حیدری مدیر منابع انسانی بیمه پاسارگاد با اشاره به سیاستهای توسعه فرهنگ کتابخوانی در بیمه پاسارگاد بیان نمودند که ما فضایی را به عنوان فضای دانش در مجموعه ایجاد کردهایم که در آن کتابهای مورد نیاز کارکنان معرفی میشود و با ارائه خلاصه کتاب در داخل این فضای دانش سعی در تشویق کارکنان به خواندن آن کتابها و اشتراک دانش مبتنی بر کتاب در بین کارکنان را داریم همچنین در حوزه تخصصی و دانش بیمه نیز مطالبی از کتاب های بیمه در قالب بستههای آموزشی در اختیار کارکنان قرار میگیرد و برنامههای متعددی را از جمله مسابقه کتابخوانی در راستای مدیریت دانش پیاده سازی کرده ایم.
حمایت مدیران عالی سازمان رمز موفقیت فعالیتهای کتابخوانی
مهندس امیر صفاری مدیر مکتب فناپ در خصوص تجربیات هلدینگ فناپ بیان داشتند که فعالیتهای کتابخوانی ما در سال ۹۹ با تاکیدات دکتر جوانمردی مدیرعامل فناپ شروع شد و با راه اندازی مسابقهای که در آن کارکنان می بایست خلاصه کتابی را که خواندهاند به صورت صوتی و تصویری در ۱۰ دقیقه ارائه میکردند آغاز شد. این ارائهها در شبکه اجتماعی به اشتراک گذاشته شد و به برگزیدگان جوایزی اهدا شد و این اقدام سبب تشویق سایر کارکنان در برنامههای بعدی شد به نحوی که در مسابقه بعدی میزان مشارکت کارکنان به ۱۰ برابر افزایش یافت یکی دیگر از اقدامات فناپ در حوزه کتاب کمک به نشر کتابهای فاخر و دارای محتوا در حوزه تخصصی هلدینگ فناپ میباشد.
طراحی باشگاههای کتابخوانی مبتنی بر سلایق کارکنان
سمیرا ناطقی مدیرعامل کتاب پلاس بیان داشتند ما در کتاب پلاس برای کمک به سازمانها پلتفرمی را راه اندازی کرده ایم که سازمانها می توانند با راهاندازی باشگاه کتابخوانی اختصاصی خود کارکنان و یا مخاطبان خود را به کتابخوانی تشویق کنند برای طراحی این باشگاهها ما با مدیران منابع انسانی، مسئولین کتابخانههای سازمانها و کارکنان آنها مصاحبههای متعددی داشتیم و بعد از شنیدن این دغدغهها، نیازها ، علایق و سلایق آنها سعی کردیم محصولی را طراحی کنیم که به کارکنان برای داشتن یک فضای مطلوب، دلنشین و جذاب برای کتابخوانی و به سازمانها برای رصد رفتار مطالعاتی و مدیریت توسعه فردی کارکنان مبتنی بر اهداف سازمانی شان کمک کند.
ایشان بیان داشتند که ما در کنار سازمانهای علاقمند به کتاب هستیم تا کارکنانشان را به کتابخوانی دعوت و تشویق کنند و پا به پای سازمان از طراحی سناریوی باشگاه کتابخوانی تا برگزاری رویدادهای کتابی همراه خواهیم بود. همه خدمات کتاب پلاس در پنل سازمانی ما در سایت کتاب پلاس اطلاع رسانی شده است.
به مناسبت هفته کتاب نیز برای سازمانهای علاقمند فرصتی ایجاد کردیم تا در این هفته باشگاه کتابخوانی خود را به صورت رایگان راه اندازی کنند که این زمان را با توجه به استقبال سازمانها تا پایان هفته پژوهش تمدید کردیم تا سازمانها بتوانند تصمیم خود را برای راه اندازی باشگاه کتابخوانی سازمان خود از طریق لینک زیر نهایی کنند.
https://ketabplus.com/organization/