رپرتاژ

این بار تبلیغات یک استارت‌ آپ‌ تلویزون را تسخیر کرد!

هرچقدر از تلویزیون فراری باشید احتمالا تا امروز دست‌کم یک‌بار عبارت <ازکی گرفتی> را شنیده‌اید. شعار تبلیغاتی یک استارت آپ که این‌بار به‌جای کمپین‌های بازاریابی آنلاین، تبلیغات آفلاین و تلویزیون را به‌عنوان کانال تبلیغاتی خود انتخاب کرده است. شاید فکر کنید با حضور شبکه‌های اجتماعی و در عصر اینستاگرام و … اصلا چه‌کسی روزنامه می‌خواند یا تلویزیون نگاه می‌کند که تبلیغات در آن جای کار داشته باشد؟ اصلا تبلیغات تلویزیونی برای استارآپ‌ها که در فضایی کاملا دیجیتال و مجازی به‌وجود می‌آیند، رشد می‌کنند و مشتری‌هایشان را پوشش می‌دهند هم جوابگو است؟ اگر بله چرا کمتر شاهد تبلیغات تلویزیونی برای کسب‌وکارها در اکوسیستم استارتاپی هستیم؟

چرا استارآپ‌ ها هم باید برای تبلیغ تلویزیونی هزینه کنند؟

درست است که احتمالا این روزها خیلی‌ها تبلیغات تلویزونی را نادیده می‌گیرند و حتی بنابرآمار حدود ۷۶ درصد از مردم هنگام تماشای برنامه‌های خود، صدای تبلیغات را به‌طور کامل می‌بندند. اما هنوز هم پخش ویدیوهای تبلیغاتی حداکثر شصت ثانیه‌ای بین سریال‌ها یا پخش فوتبال‌ها می‌تواند بسیار موثر باشد. البته اگر بلد باشید که چه‌طور از هر ثانیه چنین تبلیغات گران‌قیمتی به‌خوبی استفاده کنید. واقعیت این است که رسانه‌هایی مثل تلویزیون و رادیو هنوز هم قدرتمند هستند و درصورت استفاده درست از آن‌ها برای تبلیغ می‌توان توجه بخش بزرگی از مخاطبان را به یک برند و کسب‌وکار حتی تجارت‌های استارآپی جلب کرد.

آمارها هم می‌گویند استارت‌آپ‌های اروپایی در حال تسخیر تلویزیون‌ها در سراسر این قاره هستند. استارت‌آپ‌های مختلف درحوزه حمل‌ونقل، مسکن، خدمات دامپزشکی و …  به‌تدریج فضای تبلیغاتی در پلتفرم‌هایی آف‌لاین از جمله تبلیغات تلویزیونی بین سریال‌ها را هم از ان خود کرده‌اند. در بین تیزرهای تبلیغاتی تلویزونی دیگر فقط کوکاکولا و پپسی شناخته‌شده نیستند بلکه تجارت‌های آنلاینی مثل Made.com هم به‌خوبی جای خود را در تبلیغات تلویزیونی باز کرده‌اند.

اهمیت تبلیغات تلویزیونی به این دلیل است که تبلیغات در تلویزیون، پوسترها و روزنامه‌ها باعث می‌شود مخاطبان بیشتر از همیشه فکر کنند که با یک برند جدی طرف هستند. بله تبلیغات آنلاین در فیس‌بوک و گوگل و اینستاگرام و …  در مراحل اولیه رشد می‌توانند گزینه بسیار خوب برای استارت‌آپ‌ها باشند. اما یادمان باشد که این کانال‌های نمایش دیجیتال و انلاین آنهایی نیستند که مخاطبان اکثریت یا به‌اصطلاح توده‌ها به آن توجه کنند.

دسترسی تلویزیون چند برابر بیشتر از آن چیزی است که می‌توانید با تبلیغات دیجیتال به‌دست آورید . پس تبلیغات در تلویزیون برای کمک به استارت‌آپ‌هایی که به سرعت در حال رشد هستند بسیار تاثیرگذار است. برای همین هم هست که استارت‌آپ‌ها سعی کرده‌اند انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به کمپین‌های تبلیغاتی  در رسانه‌های سنتی مثل تلویزیون داشته باشند.

تبلیغات تلویزیونی استارت آپ‌ ازکی چگونه توانسته جای خود را در تلویزیون باز کند؟

برای سرمایه‌گذاری روی یک تیزر تبلیغاتی تلویزیونی موفق که جای خوبی بین مخاطبان باز می‌کنند، به یک داستان خوب و ساده با یک خط داستانی شامل شروع، میانه و پایان نیاز داریم. کاری که درست تیزرهای تبلیغی تلویزیونی ازکی انجام می‌دهند و  با گفتن یک داستان کمیک برای بیننده باعث می‌شوند تا همیشه اسم برند به خاطرش بماند. همچنین بیشتر تیزرهای این استارت‌آپ که از تلویزیون پخش می‌شود دارای بهترین ارزش سرگرمی هم هست و المان‌های کمدی جذاب دارد. مهم‌تر از همه اینکه لحن این پیام تبلیغاتی با نوع هدف‌گذاری‌های مجموعه که خدمت‌رسانی سریع و راحت در حوزه بیمه است کاملا همخوانی دارد.

تبلیغات تلویزیونی استارت آپ‌ ازکی

دلیل دیگر اینکه یک استارت‌آپ توانسته حضور نسبتا موفقی در فضای تبلیغات آفلاین داشته باشد، این است که تیزرهای تبلیغاتی مختلف ازکی صرفا تبلیغات ایده‌های مستقل و جداافتاده چندثانیه‌ای نیستند. این تبلیغات دراصل یک کمپین‌ بازاریابی کامل هستند که محتوای تبلیغات بعدی برای ادامه داستان و توسعه تم یا شخصیت‌های تیزرها را هم مشخص کرده‌اند. یعنی استارت‌آپ مذکور توانسته با طراحی و خلق شخصیت‌هایی منحصر‌به‌فرد در ویدیوهای تبلیغاتی خود به‌راحتی در یاد مخاطبان باقی بماند.

علاوه براین‌ها ویدیوهای تبلیغاتی ازکی سعی کرده خدمات و محصولات‌ خود را به‌زبانی ساده با مخاطبان درمیان بگذارد. تیزهای تبلیغی ازکی در همان سی ثانیه به‌روشنی به بیننده پاسخ می‌دهند که قرار است با استفاده از محصولی که معرفی می‌کنند چه گرهی و چگونه از کارشان باز شود؟ آن هم همراه با بالا نگه داشتن سطح انرژی و هیجان. برای همین هم توجه مخاطب با سرعت بیشتری به‌ محتوای این تبلیغات جلب می‌شود. مثلا در یکی از این تیزرها کاراکترها در همان حین تصادف اقدام به مقایسه و خرید سریع بیمه به‌کمک اپلیکیشن ازکی می‌کنند. یعننی تیزر توانسته مشکلات و نیازهایی که قرار است به آن‌ها پاسخ بدهد را مثبت و نشاط آور مطرح کند و نشان بدهد که خدمات این استارت‌آپ می‌تواند زندگی بیننده را حتی در زمان بحران آسان‌تر کند.

درواقع تبلیغات ازکی دات کام یکی از نمونه‌های موفق تبلیغات تلویزیون است که این روزها شاهدش هستیم. آن هم به‌عنوان یکی از اولین استارتاپ‌های کشور که به سراغ تبلیغات تلوزیونی و رادیویی رفته‌ است. می‌توان گفت این افسانه که استارت آپ‌ها برای ورود به تلویزیون زیادی آنلاین هستند دیگر پشت سر گذاشته شده و این مجموعه توانسته در یک بازه ۳ ماهه فروشش را ۱۰ برابر کند. ازکی تا به حال از دو ویدیو ۳۰ ثانیه‌ای برای تبلیغات خود استفاده کرده ‌است که فضایی فانتزی و کمدی دارد و با لحن ساده و خودمانی  به‌خوبی با مخاطب ارتباط برقرار کرد‌ه‌اند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۲ Average: ۴]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *