مدتی است که خرده فروشی حضوری و سنتی رو به کاهش بوده است. از آنجایی که همهگیری کووید-۱۹ باعث شد که مصرفکنندگان بیشتر خرید خود را به صورت آنلاین انجام دهند و محصولات و کالاها را در خانه هایشان تحویل بگیرند، بازاریابان به دنبال راههایی برای بازگرداندن مشتریان به مغازههای خود هستند.
اگر صاحب یک کسبوکار خرده فروشی یا بازاریاب هستید که هدفتان افزایش درآمد و جبران اثرات ناشی از بیماری کووید است، لازم نیست ناگهان و یک شبه به یک تجارت الکترونیکی تبدیل شوید. اما ممکن است لازم باشد اقداماتی را برای بازگرداندن حضوری مشتریان به فروشگاهتان انجام دهید. از قضا، شاید یک راه خوب برای انجام این کار استفاده از تاکتیکهای دیجیتال مارکتینگ باشد.
در ادامه ۱۳ عضو شورای ارتباطات فوربس، بهترین دیدگاههای خود را برای کمک به بازاریابان ارائه میکنند تا بتوانند مشتریان را به فروشگاه ها بازگردانند و رضایتشان را جلب کنند؛
۱. تخفیف هایی ارائه دهید که هم به صورت آنلاین و هم به صورت حضوری قابل استفاده باشند.
کانالهای دیجیتالی برای شروع ارتباط مناسب هستند، اما خریداران همیشه به دنبال راهی برای شخصیسازی تجربه خودشان میباشند. کاری که Target اخیرا انجام داد را بسیار میپسندم و تایید میکنم. این سازمان برای بازگشت به مدرسه تابستانی، با افزودن یک تخفیف ویژه و مداوم برای معلمان، کاری کرد که بتوانند از آن در هر کجا، چه به صورت آنلاین و چه در فروشگاه به صورت حضوری استفاده کنند. – سای کوپالا، SheerID
۲. به خریداران آنلاین نشان دهید که محصولاتتان موجود و در دسترس است.
دو مورد از عواملی که باعث ایجاد انگیزه برای خرید زودهنگام در تعطیلات میشود، نگرانی در مورد موجودی محصول و تاخیر در حمل و نقل آن است. از ابزارهای دیجیتال استفاده کنید و اجازه دهید مشتریان ببینند محصولاتی که میخواهند را موجود دارید تا نگرانیهای مربوط به تاخیر حملونقل یا نگرانیهایی مرتبط با موجودی در آینده کاهش یابد. – دالاس لارنس، روکو
۳. تعداد کمی فروشگاه مقصد داشته باشید.
اولین کاری که باید انجام دهید این است که تعریف چرایی وجود فروشگاهها را تغییر دهیم و سپس نحوهی تعامل مشتریان با فروشگاه را دوباره تعریف کنیم. فروشگاههای فیزیکی باید بیشتر شبیه نمایشگاههایی شوند که مشتریان بتوانند با کالا تعامل داشته باشند. به جای حمل محصول، خریدها را میتوان از طریق یک برنامه، لپتاپ یا دستگاه تلفن همراه انجام داد. به جای داشتن فروشگاههای زیاد، تعداد محدودی فروشگاه مقصد داشته باشید. – Brittain Ladd، BrittainLadd.com
۴. اقدامات بهداشتی را بسنجید و مناسبتهایی را در فروشگاه برگزار کنید.
من فکر میکنم که این رکود هنوز هم عمدتا به دلیل ترس از کووید است. کسبو کارها میتوانند با اجرای اقدامات ایمنی بهداشتی و انتشار اخبار از طریق منابع آنلاین، مانند رسانههای اجتماعی و Google و وبسایت خودشان، به کم کردن این ترس کمک کنند. این تلاشها را با رویداد و مناسبتهایی در فروشگاهتان همراه کنید و بدین صورت شما مشتریان را تشویق به بازدید حضوری از کسب و کارتان خواهید کرد. – کنت هریس، Consultwebs
۵. مشتریان را با کد تخفیف آنلاین قابل تکرار، تشویق به خرید بیشتر کنید.
با کد تخفیف که از طریق تبلیغات یا پستهای رسانههای اجتماعی ارسال میکنید که در فروشگاه قابل استفاده هستند، مشتریان را تشویق به خرید کنید. (مطمئن شوید که اقدامات امنیتی را یادداشت کردهاید.) همه دوست دارند این احساس را داشته باشند که گویی چیز خاصی دریافت میکنند و وقتی فروشگاههای حضوری از این تاکتیک استفاده میکنند، به یک عامل انگیزشی تبدیل میشود. طعم یک تکه شکلات تخفیف خورده کمی بهتر از همان تکه شکلاتی است که با قیمت کامل خریداری شده است. – ملیسا کندل، استودیو کلمه کوچک
۶. از تمامی کانالهای بازاریابی برای تبلیغات هیجانانگیز و هدفمند استفاده کنید.
با توجه به همهگیری جهانی که منجر به سفارشات آنلاین و گزینههای تحویل درب منزل و در خیابان شد، ترغیب مردم به حضور در فروشگاه فیزیکی، چالش برانگیزتر از همیشه شد. برای اینکه بتوانید مشتریان وفادار را به فروشگاه خود بازگردانید، باید تمام کانالهای بازاریابی خود را از نو بسازید؛ پیامک، تبلیغات نمایشی و ایمیل و … یک مناسبت و تخفیف هدفمند و هیجانانگیز را تبلیغ کنید که مشتریان شما نتوانند به آن «نه» بگویند. – گرگ جورج، Maverick Solutions LLC
۷. ارزش بازدید از فروشگاهتان را نشان دهید و به دنبال تشکیل جامعه باشید.
ما باید بتوانیم نشان دهیم که بازدید از یک فروشگاهمان ارزش بسیار زیادی دارد و محصولات منحصر به فردی ارائه میکنیم که مصرفکنندگان قادر به دریافت آنلاین آن نیستند؛ خواه یک محصول باشد، یا تخفیف و دسترسی به خدمات اضافی یا افراد. علاوه بر این، ما باید با درک اینکه مشتریان ما چه کسانی هستند، با شخصیسازی ارتباطات، به دنبال ایجاد یک جامعه، با افرادی باشیم که مشتری ما هستند. – دین کوکسون، بنفش
۸. متوجه شوید که چرا مشتریان، از فروشگاهتان بازدید نکردهاند.
قبل از بکارگیری تاکتیکهای بازاریابی، مهم است که بفهمید پشت این رکود چه چیزی وجود دارد. آیا مشتریان صرفا از راحتی تحویل درب منزل یا در کنار خیابان لذت میبرند یا به دلیل این که کووید همچنان در حال گسترش است، برای بازدید حضوری از فروشگاه تردید دارند؟ هنگامی که استدلال مشتریان را درک کنیم، پرداختن به اولویتهای خاص و مشکلات آنها برای جذب بازدید بیشتر حضوری، آسانتر میشود. – ملیسا زهنر، مجله موسس
۹. یک برنامهی برای ورود بیشتر مشتری به فروشگاهتان ارائه دهید.
یک روز خرید با تخفیف ویژه در نظر بگیرید. اگر مشتری کد تخفیف ۵ یا ۱۵ درصدی را فقط برای یک روز خاص دریافت کند، احتمال بازدید و برگشت او بیشتر خواهد بود. اگر با هر بار خرید از فروشگاه، مشتری امتیاز وفاداری به دست بیاورد، میتواند برای خریدهای بعدی هم تخفیف دریافت کند که البته فقط در داخل فروشگاه قابل استفاده باشد. – کیمبرلی آزبورن، UNC Greensboro
۱۰. به خریدارانی که آنلاین خرید میکنند، تخفیف منحصربهفرد برای خرید حضوری ارائه دهید.
میتوانید با ارائه تخفیفهای خاص در فروشگاه یا با ترکیب خرید آنلاین، مشوق مشتری برای بازدید از فروشگاه باشید. به عنوان مثال، فرض کنید من یک کالا را به صورت آنلاین خریداری میکنم و اگر ظرف ۳۰ روز پس از خرید آنلاین از فروشگاه به صورت حضوری بازدید کنم، میتوانم ۲۰٪ تخفیف برای کالای مورد نظرم دریافت کنم و کد این تخفیف فقط روی رسید آنلاین موجود است. – Boaz Santiago، انرژی افزار
۱۱. یک جشنواره با حضور یک اینفلوئنسر ترتیب دهید و تخفیف با محدوده زمانی در فروشگاه ارائه کنید.
برگزاری رویدادها و ارائه تخفیفهای منحصربهفرد برای مدت زمان محدود، راهی عالی برای ترغیب مشتریان به بازدید از فروشگاه شماست. آیا علاقهمند به میزبانی یک رویداد هستید؟ سعی کنید برای تحقق آن با یک اینفلوئنسر همکاری کنید، یا حتی میتوانید رویدادی را انتخاب کنید که به حداقل تدارکات نیاز داشته باشد. به دنبال فروش بیشتر هستید؟ از این فرصت به عنوان یک معاملهی بزرگ استفاده کنید و آن را فقط برای مدت محدودی در فروشگاه عرضه نمایید. – ویکتوریا زلفسکی، گروه منکیتی
۵۲ شیوهی بازاریابی که یک کارآفرین باید بداند
۱۲. برای تجربههایتان، تبلیغ کنید. نه برای انبارها!
درست است که نمیتوانیم منکر تاثیر فوقالعادهی دنیای دیجیتال شویم و بازاریابان میتوانند از طریق ابزارهای دیجیتال ارزان به افراد بیشتری دسترسی داشته باشند، اما چیزی که نمیتوانند ارائه دهند، یک تجربه حضوری در فروشگاه است. دنیای دیجیتال باید پایه و تشکیل دهندهی تبلیغات برای فروش حضوری شما باشد، اما فروشگاه فقط برای خرید کردن نیست. شما باید یک تجربهی کامل ایجاد کنید که مشتریان آن را دوست داشته باشند و برایشان جذاب باشد. – پاتریک وارد، روت استرپ
۱۳. معاملات خاص را به صورت آنلاین تبلیغ کنید.
برای آوردن مشتریان جدید به فروشگاه خود، نیازی به استفاده از تبلیغات کلیکی یا سئو ندارید. با تبلیغ محصولاتی که فقط برای خریداران حضوری در دسترس است، ترافیک مورد نظر را میتوانید ایجاد کنید. کمترین مزیت این است که خریداران با برند شما آشنا میشوند و درک بهتری از محصولاتی که در فروشگاه ارائه میدهید، خواهند داشت. – امین رحل، داراییهای رگال