زامبی (Zombie)
زامبی ها چه هستند؟
زامبیها شرکت هایی هستند که پول کافی برای ادامه فعالیت و پرداخت قسط های وام را در می آورند اما قادر به پرداخت بدهی های خود نیستند. چنین شرکت هایی فقط از پس پرداخت هزینه های ثابت (مثل دستمزد، اجاره، پرداخت سود بدهی) بر می آیند و سرمایه اضافی برای سرمایه گذاری در توسعه و پیشرفت خود ندارند. شرکتهای زامبی معمولا مجبور به پرداخت بهره بالاتری هستند و ممکن است تنها یک اتفاق – اختلال در بازار یا عملکرد ضعیف سه ماهه – باعث ورشکستگی یا نجات سرمایه شان شود. زامبی ها غالبا برای تامین مالی خود به بانکها وابسته اند و ریسمان زندگیشان به بانکها متصل است. شرکتهای زامبی را «مردگان زنده» یا «سهام زامبی» نیز مینامند.
نکات کلیدی:
- زامبی ها شرکتهایی هستند که درآمدشان فقط به اندازه ادامه فعالیت و پرداخت بدهیشان است.
- شرکتهای زامبی، سرمایه اضافی برای سرمایه گذاری روی پیشرفت ندارند و همواره در معرض ورشکستگی اند.
- در موارد نادر، یک شرکت زامبی ممکن است خودش را از نظر مالی ارتقا داده و با تولید محصولی سودآور، بدهی هایش را کاهش دهد.
- زامبی ها سرمایه گذاری های پرخطر و استرسزایی هستند.
آشنایی با شرکتهای زامبی
شرکتهای زامبی اغلب شکست می خورند و قربانی هزینه های بالای بدهی یا عملیات خاصی مانند تحقیق و توسعه میشوند. این شرکتها احتمالا منابع سرمایه گذاری لازم برای رشد را نداشته باشند. اگر یک شرکت زامبی افراد زیادی را تحت استخدام خود داشته باشد، ممکن است شکست آن به مسئله ای سیاسی تبدیل شود. این اتفاق برای بسیاری از موسسات مالی در طول بحران مالی سال ۲۰۰۸ رخ داد.
از آنجا که خیلی از تحلیلگران چشمشان آب نمیخورد که زامبی ها از پس انجام تعهدات مالی خود برآیند، چنین شرکتهایی جزو سرمایه گذاری های پرریسکتر محسوب میشوند و این باعث کاهش قیمت سهامشان میشود.
اولین بار از عبارت «زامبی ها» درخطاب به شرکتهای ژاپنی و پس از ترکیدن حباب قیمت دارایی در دهه ۱۹۹۰ که به «دهه گمشده» این کشور معروف است، استفاده شد. در این دوره، شرکتها حتی اگر متورم، ناکارآمد یا در حال شکست بودند، برای ادامه فعالیت به پشتوانه بانکی وابسته بودند،. اقتصاددانان معتقدند که ورشکست شدن چنین شرکتهایی که عملکرد ضعیفی دارند به سود اقتصاد است. اصطلاح «زامبی ها» بار دیگر در سال ۲۰۰۸ در پاسخ به کمک های مالی دولت ایالات متحده که بخشی از برنامه امداد دارایی های مشکل دار (TARP) بود، مورد استفاده قرار گرفت.
با اینکه رتبه شرکتهای زامبی پایین است، سالهاست که سیاست های پولی نادرست همراه با نرخ های بهره همیشه پایین و همچنین قدرت نفوذ بالا به رشد این شرکتها کمک کرده است. از نظر اقتصاددانان، چنین سیاستهایی باعث تداوم ناکارآمدی و خفقان بهره وری، رشد و نوآوری میشود. زامبی ها اولین قربانی تغییرات بازار هستند و نمی توانند تعهدات اساسی خود را انجام دهند. در همین حال، شرکتهای موفقی که به دلیل کمبود اعتباری، چندان قادر به پایه ریزی موفقیت خود نیستند، بیش از آنچه که باید، احساس رکود میکنند.
شاید سرپا نگه داشتن زامبی ها با پشتیبانی مالی، باعث حفظ مشاغل شود اما اقتصاددانان معتقدند که استفاده از چنین منابعی نادرست است زیرا مانع رشد شرکتهای موفق شده و این جریان، جلوی ایجاد شغل را میگیرد.
سرمایه گذاران زامبی
از آنجا که طول عمر شرکتهای زامبی بسیار غیرقابل پیش بینی است، سهام زامبی ها خیلی پرریسک بوده و برای همه سرمایه گذاران مناسب نیست. به عنوان مثال، یک شرکت کوچک بیوتکنولوژی ممکن است تمام سرمایه خود را در راه تحقیق و توسعه و به امید ایجاد یک داروی پرفروش، صرف کند. عدم موفقیت این دارو ممکن است شرکت را ظرف چند روز به ورشکستگی بکشاند. از سوی دیگر، در صورت موفقیت آمیز بودن دارو، شرکت سود برده و میتواند بدهی هایش را کاهش دهد. با این حال، در بیشتر موارد، سهام زامبی ها قادر به غلبه بر بار مالی ناشی از نرخ بالای افت درآمد خود نیست و اکثر آنها در نهایت منحل میشوند.