اخبار استارتاپی

بوت کمپ تخصصی هوش مصنوعی در آستانه برگزاری

نشست خبری بوت کمپ تخصصی هوش مصنوعی، روز سه شنبه ۲۶مهرماه در کارخانه نوآوری های وی و با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

این بوت کمپ با هدف توانمندسازی دانشجویان منطبق بر بازار کار در شرکتهای فنار شکل گرفته است و از اول آذرماه امسال توسط پارک فناوری پردیس و شرکت نوروبیز آغاز خواهد شد.

در ابتدای این نشست، دکتر سعیدی، کارشناس ترویج و توسعه خوشه های نوآوری پارک فناوری پردیس، ضمن معرفی سخنرانان نشست گفت: «هوش مصنوعی شاید در نظر افراد به رباتهایی با ذهن انسان گفته شود، ولی هوش مصنوعی در حقیقت نوعی تکنولوژی است که قابلیت تفکر و تجزیه و تحلیل مسائل را دارد. اما این تفکر فرآیندی متفاوت با تفکر انسان دارد. مثلا وقتی ما عبارتی را در موتور جستجوی گوگل سرچ میکنیم، این عبارت به کمک هوش مصنوعی تجزیه و تحلیل میشود و نتایجی منطبق بر آن را به ما ارائه میدهد. با توجه به گستره هوش مصنوعی، این تکنولوژی کاربردهای زیادی هم در دنیای کسب و کار از جمله حوزه های سلامت، آموزش، اقتصاد، امنیت، مدیا، روانشناسی و… دارد و در آینده نزدیک نیز از آن بیشتر خواهیم شنید. همین عوامل سبب شد تا پارک فناوری پردیس تصمیم به برگزاری این بوت کمپ برای تامین نیروی متخصص واحدهای فناور در هوش مصنوعی بگیرد».

دکتر مجتبی جباری پور، مدیرکل ترویج و توسعه خوشه های نوآوری پارک فناوری پردیس نیز در ادامه نشست گفت: «در دو دهه اخیر در کشور، حرکتی از سمت اقتصادمنبع بنیان به سمت اقتصاد دانش بنیان داریم. تا بتوانیم اقتصاد کشور را بر پایه های دانش توسعه دهیم. اگر توجه کنیم در اقتصاد دانش بنیان ما دو عنصر بنگاههای اقتصادی دانش بنیان و نیروی انسانی دانشی را به عنوان بازیگر داریم. اگر در گذشته اقتصادی مبتنی بر تولید انبوه داشتیم، امروزه تاکید بر دانش و نیروی انسانی متخصص داریم. اما این روزها ما در شرکتهای دانش بنیان و پارک با چالش نیروی انسانی مواجه هستیم. برخلاف تصوری که در عامه افراد در مورد بیکاری وجود دارد ما در فضای دانش بنیان، به نیروی انسانی دانشی نیاز فراوان داریم و آنها نمیتوانند نیروی مناسب خود را برای فرصتهای شغلی جذب کنند».

وی در ادامه افزود: «افراد توانایی لازم را برای جذب شدن ندارند و همین برای آنها نیز چالش ایجاد میکند. دانشجویان و فارغ التحصیلان صرفا با رتبه کنکور خود وارد رشته های مختلف دانشگاهی شدند نه علاقه و استعداد خود و بعد دریافتند که رشته شان مناسب آنها نیست. به علاوه اینکه مهارتهای مورد نیاز بازار کار در دانشگاهها آموزش داده نمیشود. نتیجه این عدم تطابق، نرخ بالای بیکاری در فارغ التحصیلان است. این چالش آمار مهاجرت را نیز افزایش داده است. به همین دلیل این طرح را در راستای توانمندسازی و مهارت آموزی دانشجویان و فارغ التحصیلان در نظر گرفتیم تا زمینه مناسبی برای اشتغال آنها فراهم کنیم و تهدید را به فرصت توسعه اقتصاد دانش بنیان تبدیل کنیم».

جباری پور در خصوص این طرح افزود: «افراد بدون ارتباط به رشته دانشگاهیشان میتوانند در این بوت کمپ شرکت کنند. آموزشها در دو مورد است: مهارتهای نرم، که برای بازار کار ضروری است و ما طرح صدف را برای این آموزشها در نظر داریم و مهارتهای فنی که موضوع بوت کمپهاست که منطبق بر نیاز بازار کار است. یکی از مزیتهای این دوره نیز کوتاه مدت بودن آن است و البته لزومی به استخدام این افراد نیست و آنها میتوانند پس از آموزش به صورت فریلنسری مشغول به کار شوند».

وی در پاسخ به سوال ارتباطات با جامعه هدف گفت: «ما ارتباط خوبی با دفاتر کارآفرینی وزارت کار برقرار کردیم. همچنین در کلیه دانشگاهها اطلاع رسانی خواهیم کرد. دانشگاه پردیس نیز در این طرح همکاری ویژه ای با پارک خواهد داشت».

مهندس فائزه تیموری، مدیرعامل شرکت نوروبیز، مجری برگزاری این طرح در این نشست گفت: «ما در مجموعه نوروبیز در تلاشیم تا گام مثبتی برای جوانان کشور و رشد آنها برداریم. هدف از برگزاری این دوره ایجاد یک پل بین شرکتهای فناور و نوآور و افرادی است که علاقه مند به ورود به بازار کار هستند. با توجه به چالشهایی که در حوزه منابع انسانی داریم، برای این طرح شناسایی نیازی که در خصوص نیروی انسانی دارند به صورت تخصصی از شرکتها صورت گرفته است و سعی میشود در این دوره به آموزش آن نیازها پرداخته شود».

بوت کمپ تخصصی هوش مصنوعی در آستانه برگزاری

وی در تکمیل توضیحات کلی اضافه کرد: «این دوره شامل ۱۲۰ ساعت آموزش تئوری آفلاین و آنلاین است که در طی آن علوم پایه فنی مثل ماشین لرنینگ، دیپ لرنینگ، پردازش تصویر و پایتون آموزش داده میشود. همچنین مهارتهای نرم و کسب و کاری نیز که نیاز افراد است، مثل بیزینس مدل یا شخصیت شناسی آموزش داده میشود. بعد از آموزشهای تئوری، افراد وارد دوره عملی خواهند شد. هدف این آموزشها این است که بتوانند به صورت عملی با مسائلی که آموزش تئوری آن را دیده اند زیر نظر کوچها و منتورها مواجه شوند. اغلب این مسائل نیازهای واقعی شرکتها هستند اما برخی دیگر هم منطبق بر همان نیازها طراحی شده اند و افراد میتوانند پس حل کردن آنها با مسائل واقعی بازار رو به رو شوند. بین دوره های عملی و تئوری نیز یک برنامه یک روزه برای آشنایی افراد با یکدیگر شامل ریورس پیچ و نمایشگاه نیاز نیز برگزار میشود. در طی دوره نیز تستهای شخصیت شناسی گرفته میشود و برایشان پروفایلی تشکیل می شود».

مدیرعامل نوروبیز در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص محدودیت شرکت در دوره افزود: «این دوره یک طرح ملی است و محدود به پایتخت نیست، از آنجایی که پاندمی کرونا، توانست آموزشهای مجازی و دورکاری را نهادینه کند افراد از دیگر شهرها نیز میتوانند در دوره ثبت نام کنند و اگر در شهری به حد نصاب رسیدند، دوره را در آن شهر برگزار میکنیم. تعداد افراد برای این دوره ۱۰۰ نفر است و از اول آذرماه به مدت ۷ ماه برگزار میشود. نکته قابل توجه نیز این است که چون جامعه هدف اغلب دانشجو هستند، تنها ۲۰٪ هزینه را در ابتدا پرداخت خواهند کرد و مابقی را به صورت اقساطی بعد از اتمام دوره میپردازند. همچنین اغلب کلاسها را در آخر هفته برگزار میکنیم که تداخلی با کلاسهای دانشگاه نداشته باشد و افراد دانشجو بتوانند بدون محدودیت در آن شرکت کنند. بحث رفت و آمد و پذیرایی نیز برای آنها در نظر گرفته شده است».

علاقه مندان میتوانند تا ۲۵ آبان از طریق این لینک برای این دوره ها ثبت نام کنند.

نشست خبری بوت کمپ تخصصی هوش مصنوعی

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *