مقالات بازاریابی و تبلیغات

آموزش دیجیتال برندینگ

ورود تکنولوژی و اینترنت به دنیای ما، همه‌چیز را تحت‌الشعاع قرار داد؛ از جمله کسب‌وکار و برندهایی که می‌سازیم، اما کدام یکی مهم‌تر است، آنچه مشتریان درباره ما می‌گویند یا آنچه خودمان از برند تعریف می‌کنیم؟

هر چند برندینگ به شیوه‌های سنتی هنوز به‌طور کامل از پا نیفتاده است و کاربرد دارد، اما روش‌های دیجیتال انقلاب عظیمی در صنعت برندسازی محسوب می‌شوند. شاید فکر کنید دیجیتال برندینگ فقط به طراحی وبسایت و استفاده از شبکه‌های اجتماعی محدود می‌شود، اما این گونه نیست.

بهتر است قبل از این که به سراغ دیجیتال برندینگ برویم، کمی با مفهوم برندسازی آشنا شویم. برندسازی یک فرایند استراتژیک و خلاقانه است که به مشتریان بالقوه شما می‌گوید برند شما چیست، چه کاری انجام می‌دهد، به دنبال چه هدفی هستید و چرا باید با شما همراهی کنند. برند، همه آن چیزی است که مردم از یک کسب‌وکار، فرد یا مکان به خاطر می‌سپارند.

دیجیتال برندینگ چیست؟

دیجیتال برندینگ چیست؟

برندسازی دیجیتال به بیان ساده، طراحی و ایجاد برند با استفاده از شبکه اینترنت و رسانه‌های دیجیتال است. از طراحی سایت، شبکه‌های اجتماعی، برنامه‌های رادیو و تلویزیون، پلتفرم‌های صوتی و تصویری برای ساخت برند دیجیتال استفاده می‌شود.

برندینگ دیجیتال، دسترسی مخاطبان به شما را تا حد بسیار زیادی افزایش می‌دهد. امروزه موبایل عضو جدانشدنی زندگی ماست و تمام آنچه نیاز داریم را با استفاده از تلفن همراه برطرف می‌کنیم. ما از طریق موبایل و اینترنت، با جهانی عظیم‌تر از موقعیت جغرافیایی‌مان ارتباط می‌گیریم. برندها با استفاده از برندینگ در حوزه‌های دیجیتال، به حجم وسیعی از مخاطبان دست پیدا می‌کنند و به‌راحتی و با هزینه‌های کمتری می‌توانند آن‌ها را به مشتری تبدیل کنند.

برندسازی دیجیتال به شما کمک می‌کند تا از طریق هدف قرار دادن گروه‌های خاصی از مشتریان، مخاطبان آنلاین خود را شناسایی کرده و بر روی آن‌ها تمرکز کنید. همچنین برندسازی دیجیتال به مشتریان کمک می‌کند تا ارتباطات قوی‌تری با برند شما برقرار کنند، به‌ویژه زمانی که از کانال‌هایی استفاده می‌کنید که آن‌ها نیز از آن برای حفظ ارتباط با خانواده و دوستانشان استفاده می‌کنند.

تفاوت دیجیتال مارکتینگ با دیجیتال برندینگ

ممکن است در ابتدا دیجیتال مارکتینگ با دیجیتال برندینگ هم‌معنا در نظر گرفته شود یا تصور شود که این دو مقوله چندان تفاوتی با یکدیگر نداشته و کارایی مشترکی دارند، اما باید گفت اصلا این طور نیست!

بازاریابی در واقع مجموعه اقداماتی است که شما برای جذب مشتری، حفظ آنان و در نهایت فروش محصول یا خدمات انجام می‌دهید. برندسازی، سلسله کارهایی است که صاحبان کسب‌وکار انجام می‌دهند تا حضورشان در بازار را به گوش مخاطبان برسانند، به آن‌ها نشان بدهند که مشغول چه کاری هستند و چه ارزش ‌افزوده‌ای برای مخاطبان ایجاد می‌کنند.

در یک جمله کوتاه می‌توان گفت که دیجیتال مارکتینگ، سهم بازار و فروش شما را بالا می‌برد و دیجیتال برندینگ آگاهی، شناخت و وفاداری نسبت به برند را در میان مخاطبان شما بالا می‌برد. به‌علاوه استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ به مرور زمان دستخوش تغییرات می‌شود تا بهترین و بیشترین بازدهی را داشته باشد، اما در دیجیتال برندینگ ما با مفهوم هویت برند روبرو هستیم؛ در نتیجه نمی‌توان استراتژی‌های دیجیتال برندینگ را تغییر داد چرا که این کار دستکاری کردن در هویت برند است.

مزایای دیجیتال برندینگ

مزایای دیجیتال برندینگ

دیجیتال برندینگ بیشتر بر ابزارهای مبتنی بر اینترنت، اپلیکیشن‌ها و محتواهای رسانه‌ای تمرکز می‌کند. این امر دسترسی افراد به برند شما را تا حد قابل توجهی بالا برده؛ پس هر چه در این زمینه‌ها عملکرد بهتر و فعال‌تری داشته باشید، مخاطب بیشتری جذب خواهید کرد.

 دیجیتال برندینگ برای کسب‌وکارها مزایای زیر را به همراه دارد:

  • ایجاد تعامل میان مشتریان با برند به‌صورت آنلاین
  • تقویت روابط در بین مشتریان، کارکنان و مخاطبان با برند
  • ارتباط مستقیم و پایدار با مخاطبان و مشتریان
  • تبدیل شدن به رهبر بازار و هدایت فکری مخاطبان
  • تاثیرگذاری در سطح کلان بازار
  • افزایش سهم بازار و درآمد
  • ماندگاری در ذهن مخاطب
  • تمرکز بر دسته‌ای خاص از مشتریان

استراتژی‌ برندسازی دیجیتال

برندسازی دیجیتال اجزای مختلفی دارد و ممکن است برخی از آن‌ها ارتباط نزدیکی با استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ شما داشته باشد؛ البته اصول استراتژی دیجیتال برندینگ بر ساخت هویت ناملموس برند متمرکز است.

در حالت کلی استراتژی برندسازی دیجیتال را می‌توان این گونه تعریف کرد: چگونگی ساختن هویت برند و نمایش آن به مخاطبان به‌صورت آنلاین و با هدف افزایش آگاهی از برند، وفادارسازی مشتریان و فروش. البته همیشه نیاز نیست هویت برند از ابتدا ساخته شود، گاهی باید هویت را تغییر داد یا آن را بهتر کرد. برای دستیابی به تمام این موارد، استراتژی‌های دیجیتال برندینگ کاربرد دارد.

9 مولفه برندسازی دیجیتال

۹ مولفه برندسازی دیجیتال

برای ساخت برندی موفق در فضای دیجیتال، داشتن مولفه‌های زیر ضروری است:

·       لوگو

وقتی نام آیفون را می‌شنوید چه چیزی به خاطرتان می‌آید؟ دیزنی‌لند و مک‌دونالد چطور؟ لوگو، اولین تصویری است که مخاطبان از برند شما به ذهن می‌سپارند. لوگو باید با ارزش‌ها و شخصیت کسب‌وکار شما همخوانی داشته باشد. همچنین خیلی ساده یا پیچیده نباشند تا راحت‌تر در ذهن بمانند.

با خدمات برندینگ اکودی‌ام با طراحی لوگوی اختصاصی خود، به برندتان اعتبار بدهید… (کلیک کنید)

وبسایت

·       وبسایت

در فضای آنلاین، وبسایت‌ها در حکم ویترین مغازه‌ها هستند. اگر مشتری به دنبال اطلاعاتی درباره شما باشد یا قصد خرید از صنعت شما را داشته باشد، در کتاب ها و خیابان‌ها به دنبال آن نمی‌گردد، بلکه با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت به خواسته خود می‌رسد. بهتر است هویت بصری شما در وبسایت با طرح لوگوی برندتان، هارمونی یکسانی داشته باشد. وبسایت، عنصر حیاتی موفقیت برند شماست.

همین الان وبسایت خودتان را راه اندازی کنید. (کلیک کنید)

پیام برند

·       پیام برند

پیام برند، هسته اصلی کسب‌وکار شماست؛ چرا که به مخاطبان نشان می‌دهد شما دقیقاً چه کسی هستید، چه کاری می‌کنید و چه می‌خواهید. توجه داشته باشید که پیام برند شما در تمامی بسترها و ابزارهای دیجیتالتان به شکل یکسان نمایش داده شود. پیام باید منعکس‌کننده اعتقادات برند و کاری باشد که انجام می‌دهد. برای انتقال پیامتان از تمامی ابزارهایی که دیجیتال در اختیارتان قرار می‌دهد استفاده کنید؛ البته نباید صدا و پیام برندتان را فدای ابزارها کنید!

·       سئو

اگر می‌خواهید در میان سیل عظیم صفحات گوگل گم نشوید، مطمئن شوید که از سئو برای دیده شدن برندتان استفاده می‌کنید. سئو (بهینه سازی موتورهای جست‌وجو) تضمین می‌کند که برند شما و پیشنهاداتی که برای مشتریان دارید، به درستی به دست مخاطبین هدفتان می‌رسد.

با خدمات سئوی اکودی‌ام، در صفحه اول گوگل قرار بگیرید. (کلیک کنید)

شبکه‌های اجتماعی

·       شبکه‌های اجتماعی

این روزها کمتر کسی است که درگیر شبکه‌های اجتماعی نباشد! هرکسی حتی مادربزرگ ۸۰ ساله ما نیز با یکی از شبکه‌های اجتماعی درگیر است؛ پس اگر شما شما آنجا هستند، برندتان هم باید حضور فعالی داشته باشد. هر محتوا را متناسب با پلتفرمی که در آن نمایش داده می‌شود، بسازید و هنگام استفاده از آن‌ها مانند یک اینفلوئنسر فکر کنید تا اثرگذار باشید.

با کارشناسان حرفه‌ای اکودی‌ام، از مدیریت شبکه‌های اجتماعی خود نگرانی نداشته باشید. (کلیک کنید)

ایمیل مارکتینگ

·       ایمیل مارکتینگ

ایمیل، ارزان‌ترین و آسان‌ترین راه دسترسی به مخاطبان و به ویژه مشتریان برند است. با ایجاد لیستی مشتریان بالقوه، برای آن‌ها ایمیل‌های هدفمند ارسال کنید. البته قبل از آغاز فعالیت‌های ایمیل مارکتینگ حتما باید هدفتان را از کمپین مشخص کنید و براساس آن مخاطبین را انتخاب و دسته بندی نمایید.

با سرویس ایمیل مارکتینگ اکودی‌ام، بازاریابی ایمیلی را آغاز کنید. (کلیک کنید)

تبلیغات آنلاین

·       تبلیغات آنلاین

از قدرت وب برای بازاریابی محصول و خدماتتان استفاده کنید. امروزه روش‌های تبلغیات آنلاین بسیار گسترده شده‌اند و در مقایسه با سایر روش‌های تبلیغاتی هزینه‌های کمتر و اثرگذاری بیشتری دارند. گوگل ادز، تبلیغات موتورهای جست‌وجو، تبلیغات سوشال مدیا، تبلیغات بنری، تبلیغات همسان، پوش نوتیفیکیشن، تبلیغات درون‌برنامه‌ای اپلیکیشن‌ها و… انواع روش‌های تبلیغ در فضای آنلاین است که به برندسازی دیجیتال شما کمک می‌کند.

تبلیغات حرفه‌ای با بیشترین بازدهی در وب، از خدمات حرفه‌ای اکودی‌ام است که می‌توانید برای سفارش آن اقدام کنید. (کلیک کنید)

بازاریابی محتوایی

·       بازاریابی محتوایی

این روزها فقط تبلیغ کافی نیست! باید برای بلندمدت برنامه داشته باشید و به فکر وفادارسازی مشتریانتان باشید. بازاریابی محتوایی راه‌حل حفظ مشتری و تبدیل آن‌ها به مشتری وفادار است. در جایی که بازاریابی دیجیتال بر افزایش فروش تاکید دارد، بازاریابی محتوایی بر تعامل با مخاطبان و مشتریان متمرکز است.

از یک کارخانه تولید محتوای قوی بهره‌مند شوید. (کلیک کنید)

·       اینفلوئنسر مارکتینگ

با روی کار آمدن انواع سوشال مدیا، برخی از افراد شروع به فعالیت و جذب مخاطب در آن‌ها کردند. این افراد که غالبا با عنوان اینفلوئنسر یا بلاگر شناخته می‌شوند، قدرت تاثیرگذاری زیادی بر ذهن و احساسات مخاطبان خود دارند. نمی‌توان از نقش اینفلوئنسر مارکتینگ در برندسازی دیجیتال غافل شد؛ اما باید توجه داشته باشید که اگر قصد استفاده از این روش را دارید حتما فردی را انتخاب کنید که از نظر حیطه فعالیتی و رفتاری با هویت برند شما همسو است؛ در غیر این صورت ممکن است به تصویر برند شما ضربه بزند. همچنین با توجه به مخاطبان هدفتان به بلاگرهایی که همان دسته را رهبری می‌کنند، تبلیغ بدهید.

به خاطر داشته باشید که امکانات فضای آنلاین برای برندسازی دیجیتال کسب‌وکار شما، به اندازه خود اینترنت بزرگ است؛ پس نهایت استفاده را از آن‌ها ببرید.

اینفلوئنسر مارکتینگ

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *