نشست خبری با موضوع «بحران منابع انسانی در حوزه ICT ، (راهکارها و پیشنهادها)» صبح روز یکشنبه بیستوچهارم اردیبهشت ۱۴۰۲، بهطور مشترک و به میزبانی شرکت نوآوران ارتباطات دوران و دورانآکادمی در ساختمان برج فناوری بنتک برگزار شد.
در این نشست که جمعی از خبرنگاران فعال در حوزه IT و علاقهمندان این عرصه حضور داشتند مباحث مهمی در خصوص ایده ابتدایی شکلگیری شرکت دوران و پس از آن دورانآکادمی، پرورش نیروهای متخصص در قالب کمپین آموزش، توانمندسازی و استخدام، نحوه برگزاری کلاسها در آکادمی، تعامل و همکاری با سازمانها و نهادهای داخلی و خارجی بهمنظور تأمین نیروهای موردنیاز آنان در بخشهای مختلفی حوزه IT همچون: شبکه، امنیت شبکه، مدیریت پروژه امنیت اطلاعات، و تست نفوذ پذیری و…. مطرح شد.
وقتی کرونا، عاملی میشود برای تولد یک ایده
در ابتدای جلسه، مهندس حسین ممقانی، مدیرعامل شرکت نوآوران دوران، با اشاره به پاندمی کرونا و ضربه شدیدی که به کسبوکارها وارد شد به موضوع خروج استعدادهای بکر و متخصصان حوزه IT از ایران پرداخت و گفت: «متأسفانه کرونا پدیدهای نبود که فقط افراد را بهجهت سلامتی تهدید کند و هزینههای درمانی را برجامعه انسانی تحمیل نماید؛ بلکه سوی دیگر این قضیه، خسارتهای زیادی است که به زیستبوم فناوری کشور وارد شد. همانطور که همه ما میدانیم با همهگیری ویروس کووید ۱۹، شکل کسب کارها تغییر کرد و اهمیت حوزه IT برای نگهداری و رشد یک کسب و کار بیش از پیش به چشم آمد و نیاز به متخصصان این حوزه بیشتر شد؛ نهتنها در کشورمان بلکه در تمام دنیا.
وقتی با این مشکل مواجه شدیم دو راه پیش رو داشتیم یا اینکه به این تهدید، تن دهیم و جبرِ آن را بر خود بپذیریم و شرکت و فعالیتهای خود را محدود کنیم و یا اینکه از تهدید ایجادشده، در جهتِ فرصتی مناسب، بهره ببریم. طبیعی است که ما، راه دوم را انتخاب کردیم. با افتخار اعلام میکنم که با تلاش و پشتکار و بهلطفِ ایدههای نو توانستیم در زیستبوم فناوری پیش رویم و علاوه بر تأمین نیروهای زبده در حوزه IT برای سازمانها و ارگانهای فعال در داخل کشور، نیروهای متخصص را به شرکتهای خارجی معرفی کردیم که در این حوزه، با کمبود نیرو مواجه شده بودند.»
ارتباط، همگامسازی و همکاری، سه ضلع مثلث برای ردشدن از بحران حوزه IT
مدیرعامل دوران در ادامه صحبتهایش با اشاره به زمانِ آغاز به کار این شرکت افزود: «سال ۷۸ شرکت ارتباطات نوآوران دوران، رسماً کار خود را در حوزه امنیت شبکه و پورتال سازمانی آغاز کرد و پس از آن در بخشهایی همچون هوشمصنوعی و آموزش پیش رفت.»
مهندس ممقانی مأموریت شرکت دوران را “ارتباط”، “همگامسازی” و “همکاری” با سازمانها و ارگانها در راستای تآمین نیروی موردنیازِ حوزه IT برشمرد و گفت: «در تمام این سالها، سعی داشتیم تا به اهدافِ بلند خود برسیم و سندِ موجود بر این مدعا، رقمی بالغ بر ۵۰۰ نیروی کار در بخشهای مختلف شرکت و خدمترسانی به بیشاز ۴۰۰۰ مشتری اعم از وزارتخانههای بزرگ، مخابرات، شرکت نفتوگاز، ارگانهای دولتی و شرکتهای خصوصی است.»
مدیرعامل نوآوران ارتباطات دوران، تنها فعالیت داشتن در زیستبوم فناوری را کافی ندانست و با تأکید بر این نکته که باید نوآور بود و محصولِ “هایتک” تولید و معرفی کرد افزود: «یکی از مشخصههای ما این است که هنگام خدمترسانی به مشتریان، آنان را در انتخابشان آزاد میگذاریم که آیا تمایل دارند محصولی بومیسازیشده استفاده کنند و یا انتخابشان محصولِ خارجی است؟ و طبیعی است که در هر دو انتخاب، کنار مشتریان هستیم.»
مهندسی معکوس راهی برای متمایزبودن از سایر رقبا
پس از مهندس ممقانی نوبت به مهندس امیرحسین دادگر، مدیر «دوران آکادمی» رسید که درخصوص طرحِ راهاندازی آکادمی و اهمِ فعالیتهای این نهاد آموزشی، توضیحاتی ارائه دهد.
مهندس دادگر، با اشاره به زمان راهاندازی «دوران آکادمی» در سال ۹۶ گفت: «به فاصله دوسال یعنی ۹۶ تا ۹۸، دورههای اختصاصی نیازسنجی سازمان را برگزار کردیم و پس از آن در سال ۹۸، دوره آموزش عمومی کلید خورد.
با توجه به حضور رقیبهای بزرگ در این حوزه، مهندسی معکوس را پیش گرفتیم یعنی بخش آموزش را در سهسطح مقدماتی، پیشرفته و حرفه ای برگزار کردیم اما تمرکز خود را در سطحِ حرفه ای گذاشتیم؛ چرا که سایر همکاران برنامهای برای آن نداشتند. این باعث زودتر شناخته شدن و سرعت رشد ما شد.
مدیر آکادمی دوران، از برگزاری ۶ سطح یا دسته آموزشی در آکادمی سخن گفت و برگزاری آزمونهای بینالمللی را که نشاندهنده مهارت اشخاص و تخصصداشتن است بهعنوانِ خدمتی ویژه برای مهارتآموزان خواند و بیان کرد:
«سرویسهای آموزشی آکادمی دوران در سه نوع حضوری، آنلاین و آفلاین در اختیار مهارتآموزان و دانشجویان آکادمی قرار میگیرد به این ترتیب افرادی که خارج از محدوده جغرافیایی تهران و حتی ایران قراردارند بهراحتی میتوانند از سرویس آنلاین یا آفلاین آکادمی برای آموزش بهرهمند شوند.»
باید متفاوت اندیشید تا متفاوت بود
امیرحسین دادگر، بهدستآوردن مجوزهایی همچون مجوز آموزش از سازمان برنامهریزی کشور، افتای ریاستجمهوری، سازمان پدافند غیر عامل و داشتن رتبه در شورای عالی انفورماتیک را جزو افتخارات این مرکز آموزشی دانست که بهراحتی بهدست نمیآید و قطعاً “اعتمادسازی” و یا پسدادن امتحان خود در این حوزه آن هم بهخوبی، خود دلیلِ متقنی است بر این مطلب.
مهندس دادگر برگزاری دورههای تخصصی مصاحبه و قراردادن دانشجویان آکادمی در شرایط مصاحبههای کاری را یکی از وجوه تمایز این مرکز آموزشی خواند که هیچیک از سازمانها یا شرکتهای رقیب این کار را انجام نمیدهند وی در تکمیل این بخش از سخنان خود گفت:«طبیعی است که مصاحبههای شغلی بهخودیخود برای فرد مصاحبهشونده استرسزا است و طبیعتاً چنانچه فرد از قبل با محیطِ مصاحبه آشنا نباشد حتی با وجودِ بهرهمندی از مهارت، ممکن است نتواند این مرحله را بهخوبی پشتسر بگذارد. بههمینخاطر ما شرایطِ آزمون و مصاحبه را برای مهارتآموزان خود شبیهسازی میکنیم و وی را در موقعیتهای مختلفِ مواجه با افرادِ شوخ ، نیمهجدی و سختگیر در جایگاهِ مصاحبهکننده قرار میدهیم تا بهراحتی از پسِ این کار برآید.»
اعتمادسازی، الفبای مهم برای ماندگاری و ادامه دادن مسیر نوآوری است
مدیرآکادمی دوران در پایان سخنان خود با اشاره به تعامل با شرکتهای همکار گفت:«خرسندیم طی این مدت بهگونهای رفتار کردیم که رقبای شرکت دوران، دوران آکادمی را بهعنوان یک تهدید به خود نگاه نکنند بلکه آن را رفیقی بدانند که میتوانند در بخشهای مختلف آموزشی، توانمندسازی و مهارتآموزی در حوزه IT روی کمک و پشتیبانی ما حساب کنند.
آکادمی دوران ثابت کرد اعتمادسازی، مهمترین جزء آموزش، محبوبیت و ماندگاری در عرصه فناوری اطلاعات است و خوشبختانه امروز به جایگاهی رسیدیم که شرکتها و سازمانهای رقیب بهراحتی بحث آموزش خود را به ما و استادانِ تحتِ نظارت آکادمی دوران میسپارند.»
رفتارسازمانی و بهروز بودن؛ مؤلفههای مهم در مبحث آموزش
و اما مهندس آرش اسلامی-مسئول و مشاور مدیریت کنترل پروژه آکادمی دوران گفت که رویکرد اصلی ما در طرح آکادمی دوران و پروژه توانمندسازی تلاش در جهتی بود که بحث شایستگیمحور پیش رود و تمامی ابعاد این بخش یعنی: دانش، مهارت، افزایش عملکرد و رفتارسازمانی بهخوبی پوشش داده شود.»
مشاور کنترل پروژه آکادمی دوران با اشاره به این نکته که «رفتارسازمانی» مؤلفهای بسیار مهم در بحث آموزش و پشتیبانی است گفت: «خیلی از استادان و مراکز آموزشی، فقط با مبحث تدریس و آموزش سر و کار دارند و مورد مهمی چون رفتار سازمانی برای آنان کم اهمیت و حتی بیاهمیت است؛ اما دوران آکادمی از استادانی بهره گرفته که تجربه کار عملیاتی دارند.
یکی از مأموریتهای اصلی ما این است که فاصله بین ما و علم روز دنیا کمتر شود. بنابراین تا جایی که ممکن است همراه و همگام با علمِ روز دنیا پیش میرویم. این را نیز باید اضافه کنم که قطعاً طرحِ آموزشی دورانآکادمی، طرحی است که در سطحِ بینالمللی اجرا شده است و ما آن را بومیسازی کردهایم.»
پروژه توانمندسازی تلاش در جهت تحققِ شایستگیمحوری
مهندس اسلامی ضمن اشاره به این نکته که بسیاری از کارهای دوران، پروژهمحور است افزود:« باتوجه به این مهم ما هم سعی کردیم در تعامل با افراد، پروژهمحور پیش رویم یعنی پروژهای برای آنان معرفی میکنیم و با رعایتِ تمام نکاتِ مهم، شناخت ریسکها، هدایت نیرو به سمت جایگاه مورد نظر طبق زمانبندی تعریفشده، همراه او هستیم تا در کل مسیر با آرامش و بدون دغدغه پیش رود.»
توانمندسازی، حلقه مفقوده بین صنعت و دانشگاه
مسئول کنترل پروژه آکادمی، در پایان سخنان خود بهعنوان جمعبندی صحبتهایش، چهار محور اصلی پروژه تحصیلی در دورانآکادمی را طرحریزی، اجرا، بررسی و اقدام برشمرد و عنوان کرد: «چنانچه سازمانی اعلام کند در حوزه خاصی نیاز به نیروی متخصص دارد طبیعی است که کارهای نیازسنجی و شایستهگزینی برای معرفی نیروی زبده و ماهر را انجام میدهیم و در نهایت، بهترین شخص را به سازمان معرفی میکنیم.
ما آمدهایم تا حلقه مفقوده بین دانشگاه و صنعت را بیابیم و بهراحتی فاصله ایجادشده بین آموزش آکادمیک دانشجویان و راهنیافتن آنان به بازار کار را پُرکنیم»
در بخش پایانی این رویداد نیز سه سخنران ویژه نشست به پرسش و پاسخ با خبرنگاران پرداختند.