اخبار آموزشاخبار استارتاپیکارآفرینی و استارتاپ

هم‌بنیان‌گذار دیجی‌کالا: در بهترین برهه شروع فعالیت استارتاپی هستیم

نهمین کمپ استارتاپی دیجی‌نکست با حضور فعالین اکوسیستم استارتاپی در کارخانه‌ی نوآوری آزادی شروع به کار کرد.

دیجی‌نکست که مرکز نوآوری و سرمایه‌گذاری گروه دیجی‌کالا است، کمپ استارتاپی امسال را به‌طور همزمان در تهران، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، فارس، اصفهان و یزد برگزار کرده است و قرار است ایده‌های پذیرفته‌شده وارد پروسه سرمایه‌گذاری شوند.

سعید محمدی، هم‌بنیان‌گذار دیجی‌کالا در این رویداد از لزوم بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌ها و بیزنس مدل ها در راه اندازی کسب و کارها گفت: شانس موفقیت هیچ استارتاپی ۱۰۰ درصد نیست و منابع کمی در اختیار استارتاپ های ایرانی در مقابل سایر کشورها وجود دارد به همین خاطر باید با استفاده حداکثری از منابع در اختیار به افزایش شانس موفقیت آنها کمک کنیم.

 

محمدی برخلاف باور عموم معتقد است درحال حاضر در یکی از مساعدترین برهه های زمانی برای راه اندازی یک کسب وکار هستیم و توضیح داد: من معتقدم حالا زمان شروع است، همین زمانی که نرخ تیم‌های جدید استارت‌آپی کم شده است. سرمایه‌گذاری در اکوسیستم استارتاپی در دو سه سال آینده بهتر می‌شود و بعد از گذشت دو سه سال یک موج استارتاپی قدرتمند و تازه شکل می‌گیرد. به افراد مردد در این حوزه پیشنهادم می‌کنم همین حالا اقدام کنند و نگذارند برای ایده‌هایشان دیر شود، حالا زمان درستی برای آغاز است.

سعید محمدی در پایان صحبت های خود به تیم های استارتاپی توصیه کرد: تمام تمرکزتان را روی ایده‌هایتان بگذارند و به ایده‌هایتان به چشم یک آزمون و خطا نگاه نکنید. شما آمده‌اید که موفق شوید. پل‌های پشت سرتان را خراب کنید و فقط به پرورش ایده‌هایتان فکر کنید. تازه حالا زمان بهتری برای توسعه ایده‌‌هاست. سال‌های فعالیت ما اصلا زیرساخت‌های فعلی وجود نداشت.کسی اسم استارت‌آپ را هم نمی‌دانست. راجع به کارآفرینی بدانید که همیشه تهدیدهای کسب و کاری وجود دارد این شما هستید که می‌توانید از این تهدیدها فرصت خلق کنید. اصلا تردید نکنید نگذارید دوستان مهاجرت‌کرده و شرایط ناامید کننده انگیزه، امید و اراده را از شما بگیرد. تاب آوری خود را بالا بیاورید. کارآفرینی همیشه ریسک‌های خود را دارد.

کیوان محیط مافی، مدیرعامل دیجی نکست درباره روند کار این بوت کمپ توضیح داد: مسئله‌هایی که در گروه دیجی‌کالا وجود دارد را در قالب ریورس‌پیچ‌ در اختیار استعدادهای گلچین‌شده قرار می‌دهیم. آنها به‌صورتی فردی یا گروهی طی هشت هفته باید روی این موضوعات کار کنند و بعد از این طی این مدت، MVP (حداقل محصول قابل ارائه) آنها داوری می‌شود و اگر پذیرفته شود وارد پروسه سرمایه‌گذاری و منتورشیپ نکست خواهد شد.

مافی اعلام کرد تعداد شهرها  شرکت کننده در این بوت کمپ بیشتر شده است و از ۵ شهر مشهد، شیراز،زاهدان،اصفهان و یزد هم می‌توانند آنلاین در کلاس‌ها شرکت کنند.‌

در ادامه مدیرعامل دیجی نکست به کسانی که ایده های خارج از بوت کمپ دارند مژده داد: در دوره‌های گذشته کسانی شرکت می‌کردند که ایده‌هایی خارج از کمپ نکست داشتند و خیلی نمی‌شد به آنها کمک کرد. اما دست یاری به سوی پارتنرها دراز کردیم تا بتوانیم در لحظه‌ی پیش‌شتاب‌دهی حمایت شرکت‌های مختلف را داشته باشیم؛ به‌طور مثال گروه پیشتاز طب در بخش سلامت، مجموعه‌ی پایاسازه و کیسون در صنعت ساختمان و شتابدهنده‌های پلنت، هم‌آوا، رایان و … . بنا شد نماینده‌ها در کمپ حضور داشته باشند تا تیم‌ها را رصد کنند و اگر حوزه و تیمی برایشان جالب بود، روی آنها سرمایه‌گذاری کنند.

فرزین فردیس مدیرعامل سرآوا در ادامه از تجربه‌های خود در بحث کارآفرینی سخن گفت و لزوم تشکیل تیم هایی با مهارت های مکمل توضیح داد: زمانی که به دنبال تشکیل یک تیم هستید سعی کنید همه مهارت‌ها را کنار هم بگذارید. فقط یک تیم برنامه‌نویس کافی نیست، شما به دوستان مالی و حقوقی نیز نیاز دارید. برای اغاز سعی کنید از شتابدهنده‌ها کمک بگیرید تا در فضای امن‌تر به فعالیت‌های خود ادامه دهید.

امیرحسین ناطقی، هم‌بنیان‌گذار کوییزآوکینگز به بیان تجربه‌های خود درباره کارآفرینی پرداخت و به افرادی که تازه می‌خواهند وارد این حوزه شوند توصیه کرد: برای شروع استارتاپ خود یک بیزنس پلن بنویسید و آن را در طول پروسه به روز نگه دارید که به شما درتنظیم Kpi، هدف، بودجه و آپروچ ورود به بازار کمک های بسیار خواهد کرد.

از اهمیت ویژه انتخاب بازار در رشد یک کسب و کار گفت: انتخاب بازار بسیار حائز اهمیت است چراکه اگر درست انتخاب نشده باشد باعث فرسودگی و دلزدگی شما از کار میشود.

همچنین درآخر به فرصت های زیاد و دیده نشده بازار ایران برای کارآفرینی اشاره کرد: در کشورما حوزه های متنوع وجود دارد که هنوز خیلی از افراد به پتانسیل های واقعی آن ها پی نبرده اند و همین فرصتی مغتنم را برای افراد مستعد و باهوشی به دنبال شروع کسب و کار خود هستند فراهم میکند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۲ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *