رپرتاژمتفرقه

مارجین لول در متاتریدر چیست؟ +‌ مارجین لول در MT4 , MT5

یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که همواره باید مورد توجه تریدر فارکس باشد، مارجین لول است. سطح مارجین یا مارجین لول یک اصطلاح است که در متاتریدر برای نشان دادن نسبت بین موجودی لحظه‌ای (equity) و مارجین استفاده می‌شود و به شکل درصد نمایش داده می‌شود. می‌توان از مارجین لول به‌عنوان شاخصی برای سنجش سلامت معاملات استفاده کرد. همچنین این شاخص در بروکرهای مختلف معیاری برای اعلام اخطار مارجین کال و نهایتاً لیکوئید شدن، است. پس رصد کردن میزان دقیق آن برای تریدر همواره ضروری می‌باشد. در این مقاله به مارجین لول خواهیم پرداخت.

مارجین لول چیست؟

تریدرهایی که از پلتفرم متاتریدر استفاده می‌کنند به اطلاعات زیادی دسترسی خواهند داشت. یکی از این اطلاعات میزان دقیق مارجین لول است. در واقع مارجین لول از نسبتی که بین equity‌ و مارجین برقرار است به دست می‌آید. هرچه میزان مارجین لول بزرگ‌تر باشد، ریسک معاملات شما پایین‌تر خواهد بود و اصطلاحاً حساب معاملاتی شما از سلامتی بالاتری برخوردار است.

مارجین لول از طریق فرمول زیر محاسبه می‌شود:

۱۰۰)%×(مارجین/ equity) =(مارجین لول

مثلاً اگر میزان equity برابر با ۱۰۰ باشد و میزان مارجین برابر با ۲۰ باشد، مارجین لول برابر با ۵۰۰% خواهد بود.

  • Equity (اکوئیتی) که به آن موجودی لحظه‌ای هم گفته می‌شود، برابر است با مجموع پول موجود در حساب معاملاتی شما. موجودی لحظه‌ای تحت تاثیر معاملات باز شما قرار دارد و هرگونه سود و زیان لحظه‌ای، میزان آن را تغییر خواهد داد.
  • مارجین که به آن مارجین استفاده شده هم گفته می‌شود، برابر است با بخشی از بالانس که به‌عنوان وثیقه نزد بروکر قرار می‌گیرد.
  • مارجین لول که به آن سطح مارجین هم گفته می‌شود، برابر است با نسبت بین equity و مارجین که پس از ضرب شدن در عدد ۱۰۰ به شکل درصدی قابل‌مشاهده است.

درصورتی‌که تریدر هیچ معامله فعالی نداشته باشد، مارجین لول هم در کار نخواهد بود، اما در صورت داشتن حداقل یک معامله‌ی باز در متاتریدر، میزان دقیق مارجین لول برای تریدر نمایش داده خواهد شد.

باز کردن هر معامله جدیدی، مخرج کسر یعنی مارجین را تغییر خواهد داد و در نتیجه میزان مارجین لول تغییر ‌می‌کند. همچنین تغییرات قیمتی که در جفت ارز درگیر در معامله رخ می‌دهد، صورت کسر یعنی equity را تغییر خواهد داد و در نتیجه با مارجین لول جدیدی روبرو خواهیم شد.

سطوح بحرانی مارجین لول در متاتریدر

از آنجا که بروکرهای فارکس به‌وسیله اهرم یا لورج سرمایه بیشتری برای معامله در اختیار تریدر قرار می‌دهند، جهت حفظ دارایی خود سطوح معینی را برای کال مارجین و لیکویید مشخص می‌کنند. معیار تشخیص این سطوح بحرانی مارجین لول است. بروکر‌های مختلف بسته به سیاست مالی خود، مارجین لول‌های متفاوتی را برای اعلام‌خطر مارجین کال و لیکویید شدن در نظر می‌گیرند.

اکثر بروکر‌ها به‌محض کاهش مارجین لول به ۱۰۰% اقدام به ارسال هشدار کال مارجین می‌کنند. این هشدار ممکن است به شکل نوتیفیکیشن در متاتریدر باشد یا به شکل پیامکی یا از طریق ایمیل برای تریدر ارسال شود. پس مادامی‌که مارجین لول بالاتر از ۱۰۰% باشد، خیلی جای نگرانی نیست، اما در صورت نزدیک شدن به این سطح حتماً باید در معاملات خود تجدیدنظر کنید.

معمولاً وقتی مارجین لول در متاتریدر به سطح کال مارجین می‌رسد، بروکر به تریدر اجازه باز کردن معامله جدیدی را نمی‌دهد. در چنین حالتی اگر معامله‌گر بخواهد یک معامله جدید باز کند، دو راه بیشتر ندارد: یا باید یکی از معاملات باز خود را ببندد یا از طریق واریز پول، موجودی حساب معاملاتی خود را افزایش دهد.

همچنین اگر مارجین لول معامله‌گر به سطح لیکویید شدن برسد، بروکر به‌صورت خودکار یکی از معاملات تریدر را خواهد بست حتی اگر آن معامله در زیان باشد. پس برای تریدر ضروری است که بعد از باز کردن یک معامله، همواره مارجین لول خود را رصد کند به‌خصوص در مواقعی که نوسانات قیمتی شدت می‌گیرند.

جلوگیری از رسیدن مارجین لول در متاتریدر به سطوح بحرانی

جهت جلوگیری از رسیدن مارجین لول در متاتریدر به سطح کال مارجین و لیکویید، راهکارهای مختلفی وجود دارد که به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • تعیین حد ضرر: یکی از راه‌های جلوگیری از رسیدن مارجین لول به سطوح بحرانی، تعیین حد ضررهای منطقی در معاملات است. در صورت نداشتن حد ضرر، یک نوسان قیمتی شدید در خلاف جهت مورد انتظار ممکن است equity را به حدی کاهش دهد که سطح لیکویید فعال شود و زیان سنگینی به تریدر وارد شود.
  • استفاده از لورج مناسب: استفاده از اهرم‌های معاملاتی خیلی بزرگ در شرایطی که بازار دچار نوسانات قیمتی بالاست ریسک برخورد کردن به سطوح بحرانی در مارجین لول را افزایش می‌دهد. در نتیجه تریدر همواره باید از لورج مناسب استفاده کند.
  • مدیریت سرمایه: رعایت مدیریت سرمایه در معاملات فارکس، سلامت معاملات شما را افزایش خواهد داد و ریسک کال مارجین و سپس لیکویید شدن را کاهش می‌دهد. هرچه در معاملات خود بالانس کمتری را درگیر کنید ریسک برخورد به سطوح بحرانی مارجین لول کاهش می‌یابد. بدترین حالت زمانی است که تمام بالانس خود را در تک معامله قرار دهید، در این حالت مارجین لول از همان ابتدا رقمی نزدیک به ۱۰۰% خواهد داشت و کوچک‌ترین نوسان قیمتی در خلاف جهت مورد انتظار شما، هشدار کال مارجین را فعال خواهد کرد.
  • کنترل احساسات هنگام زیان:‌ برخی تریدرها به‌محض روبرو شدن با زیان برای انتقام گرفتن از بازار اقدام به باز کردن معاملات احساسی می‌کنند. آن‌ها معمولاً در این معاملات برای جبران زیان، حجم بیشتری از بالانس خود را وارد می‌کنند. تکرار این کار باعث کوچک شدن مارجین لول و نزدیکی آن به سطح بحرانی ۱۰۰% می‌شود. زیان بخشی از معاملات در فارکس است، در مواجه‌شدن با آن به استراتژی معاملاتی خود پایبند بمانید.

قطعاً نکات بیشتری جهت جلوگیری از رسیدن مارجین لول در متاترید به سطوح بحرانی وجود دارد،دولی ما به ذکر مهم‌ترین آن‌ها اکتفا کردیم.

مارجین لول در متاتریدر۴ چگونه قابل‌مشاهده است؟

همان‌طور که اشاره شد اگر شما معامله‌ی فعالی نداشته باشید نمی‌توانید میزان مارجین لول در متاتریدر را مشاهده کنید. برای مشاهده مارجین لول در متاتریدر۴ کافی است وارد حساب معاملاتی خود شده و یک معامله در این پلتفرم باز کنید. در قسمت toolbox در پایین صفحه، وارد تب trade شوید. سپس می‌توانید اطلاعات معامله بازشده را مشاهده نمایید. همان‌طور که در تصویر می‌بینید یکی از این اطلاعات نمایش داده‌شده، مارجین لول یا Margin Level است.

نکته:‌ اگر پنجره toolbox برای شما نمایش داده نشده است می‌توانید از طریق CTRL+T پنجره‌ی toolbox را به متاتریدر خود اضافه نمایید.

مارجین لول در متاتریدر ۵ چگونه قابل‌مشاهده است

از آنجا که متاتریدر ۵ بسیار شبیه متاتریدر ۴ طراحی شده است، نمایش مارجین لول در آن کاملاً مشابه متاتریدر ۴ می‌باشد. کافی است در این پلتفرم وارد حساب معاملاتی خود شده و یک معامله باز کنید. سپس در قسمت toolbox در پایین صفحه، وارد تب trade شوید و مارجین لول خود را مشاهده نمایید.

نکته:‌ در نسخه‌های جدید متاتریدر، مارجین لول گاهی به دلیل وجود باگ نمایش داده نمی‌شود. در چنین حالتی کافی است متاتریدر خود را بسته و مجدداً باز نمایید.

جمع‌بندی

یکی از مهم‌ترین اجزای حساب معاملاتی مارجین لول است. مارجین لول نسبت بین equity و مارجین را نشان می‌دهد. میزان مارجین لول در متاتریدر به‌صورت درصدی و پس از باز کردن حداقل یک معامله نمایش داده ‌می‌شود. معیار بروکرها برای تشخیص سطوح بحرانی مارجین کال و لیکویید، درصد مارجین لول می‌باشد پس رصد همیشگی و توجه به بالا نگه داشتن آن یکی از ضروریاتی است که تریدر فارکس باید رعایت کند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *