اخبار اطلاعات و ارتباطات

رجیستری آیفون ۱۴ و ۱۵ به کجا رسید؟ آخرین خبر چیست؟

آیفون ۱۴ و ۱۵ جزء محبوب‌ترین گوشی‌های موبایل هستند که به بازار عرضه شده‌اند. اگرچه قیمت گوشی آیفون نسبت به سایر برندها بیشتر است؛ اما هنوز هم طرفداران پروپاقرص خود را دارد. البته اینجا مشکل بسیار بزرگی وجود دارد و آن رجیستری نشدن آیفون ۱۴ و ۱۵ است! کاربران همچنان در انتظار روشن شدن آینده این محصولات در بازار داخلی هستند. محدودیت‌های واردات و رجیستری، بسیاری از علاقه‌مندان به اپل را ناامید کرده است. اما آخر داستان رجیستری آیفون ۱۴ و ۱۵ به کجا رسید؟!

در این مطلب، به بررسی ابعاد مختلف این موضوع، از دلایل ممنوعیت واردات تا تاثیرات آن بر بازار و کاربران می‌پردازیم. همچنین در پایان وضعیت رجیستری آیفون ۱۴ و ۱۵ را مشخص خواهیم کرد؛ پس ادامه مطلب را از دست ندهید.

رجیستری چیست؟

قبل از اینکه به این سوال جواب دهیم که رجیستری آیفون ۱۴ و ۱۵ به کجا رسید، باید با خود فرایند رجیستری آشنا شوید. هر گوشی هوشمندی که وارد کشور می‌شود، باید یک شناسنامه قانونی داشته باشد. این شناسنامه همان کد IMEI است که مانند اثر انگشت، مختص همان گوشی خواهد بود. فرایند ثبت این کد در سامانه همتا را رجیستری می‌گویند. به‌ عبارت ساده با رجیستری، گوشی شما به صورت قانونی وارد چرخه مصرف کشور می‌شود. این کار یکی از راه‌های مقابله با قاچاق گوشی است. رجیستری به دولت کمک می‌کند تا بازار گوشی را بهتر کنترل کند و از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها جلوگیری کند. همچنین گوشی‌های رجیستری ‌شده از تمامی خدمات اپراتورها بهره‌مند می‌شوند.

اگرچه در این بین دو مدل گوشی آیفون شامل ۱۴ و ۱۵ رجیستری نمی‌شود؛ اما این گوشی‌ها طرفداران بسیاری دارند. علت علاقه زیاد مردم به این مدل‌ها، ویژگی‌ها و قابلیت‌های پیشرفته آن‌هاست. اما باید توجه داشت که خرید گوشی‌های قاچاق یا رجیستر نشده، ریسک‌های خاص خود را دارد و ممکن است در آینده با مشکلاتی مواجه شوید.

دلایل رجیستری نشدن آیفون ۱۴ و ۱۵ چیست؟

یکی از مشکلاتی که بازار مصرف ایران را با چالش‌هایی روبه‌رو کرده است، ممنوعیت واردات گوشی‌های بالاتر از ۳۰۰ یورو بود. از تابستان سال ۹۹ این ممنوعیت واردات به‌عنوان راهکاری برای مشکل کمبود ارز مطرح شد. بعد از آن شاهد محدودیت‌هایی برای گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار بودیم که تا امروز فقط شامل گوشی آیفون ۱۴ و ۱۵ است. البته گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار سایر برندها به‌صورت رسمی وارد کشور می‌شود و حتی کارهای مربوط به رجیستری آن گوشی ها انجام می‌شود!

دلایل رجیستر نشدن آیفون 14 و 15

دولت ممنوعیت و رجیستری آیفون ۱۴ و ۱۵ را به عواملی همچون کمبود ارز برای کالاهای اساسی و شرایط خاص اقتصادی ربط می‌دهد. در نهایت با ابلاغ نامه‌ای به سازمان گمرک ممنوعیت واردات آیفون سری ۱۴ و ۱۵ را به‌عنوان کالای پستی یا مسافرتی اعلام کرده‌ است. اگرچه حدود یک سال از عرضه آیفون ۱۵ می‌گذرد و آیفون ۱۶ هم در حال عرضه شدن است؛ اما هنوز هم خبری از رجیستری آیفون ۱۴ و ۱۵ نیست.

رجیستری نشدن چه دردسرهایی ایجاد می‌کند؟

اگرچه آیفون ۱۴ و ۱۵ ممنوعیت واردات و عدم رجیستری دارند؛ اما هنوز با استقبال بسیاری از مردم روبه‌رو شده‌اند و می‌توانید شاهد فروش این دو مدل گوشی در بازار باشید. رجیستر نشدن این گوشی‌ها باعث دردسرهای زیادی برای کاربران شده است. یکی از دردسرها، کلاهبرداری از کسانی است که آیفون ۱۴ و ۱۵ دارند. برای‌ مثال بسیاری از افراد سودجو هزینه‌هایی تا ۱۰ میلیون تومان دریافت می‌کنند تا راهکاری موقت برای دور زدن رجیستری به کاربران ارائه دهند.

بسیاری از کاربران برای اینکه با دردسرهای کمتری روبه‌رو شوند، از دو گوشی متفاوت استفاده می‌کنند. برخی دیگر حتی قید اینترنت همراه و مکالمه با آیفون ۱۴ و ۱۵ را زده‌اند و از این گوشی‌ها تنها در خانه و با اینترنت وای‌فای استفاده می‌کنند.

مشکلات رجیستری نکردن آیفون ۱۴ و ۱۵ فقط برای کاربران نیست؛ بلکه دولت هم متضرر شده است! بر اساس اعلام اتاق بازرگانی، در اثر ممنوعیت واردات گوشی‌های جدید، دولت دچار ضرر ۱.۶۵۰ میلیارد تومانی شده است.

قیمت گوشی آیفون ۱۳ حافظه ۱۲۸

رجیستری نکردن آیفون ۱۴ و ۱۵ باعث افزایش بی‌رویه قیمت آیفون ۱۳ شده است. بسیاری از آیفون‌بازها که حوصله دردسرهای آیفون ۱۴ و ۱۵ را ندارند، آیفون ۱۳ را با قیمت بالایی خریداری می‌کنند. درحال‌حاضر آیفون ۱۳ پرومکس با حافظه ۱۲۸ گیگابایت با قیمت حدودی ۴۰ تا ۶۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد که برای این گوشی بسیار زیاد است.

آخرین خبر در مورد رجیستری آیفون ۱۴ و ۱۵ را بخوانید

برای اینکه بدانید رجیستری آیفون ۱۴ و ۱۵ به کجا رسید، باید اخبار مختلف در این مورد را دنبال کنید. در ادامه به بررسی جدیدترین اخبار می‌پردازیم.

۱. تعرفه ۹۶ درصدی برای آیفون ۱۴ و ۱۵ (۰۸/۰۳/۱۴۰۳)

بر اساس اعلام عبدالمهدی اسدی، رئیس انجمن واردکنندگان موبایل خبرهای جدیدی در مورد آیفون در راه است! بنابر اعلام آقای اسدی، انجمن واردکنندگان موبایل تلاش‌های زیادی را برای آزادسازی واردات گوشی‌های تلفن همراه انجام داده است و در نهایت پیشنهادی برای تعیین تعرفه واردات این گوشی‌ها ارائه کرد. اخیرا دولت مصوبه‌ای را ابلاغ کرده است که سود بازرگانی واردات آیفون‌های ۱۴ و ۱۵ را ۹۶ درصد تعیین کرده است. این موضوع باعث شده تا بسیاری نتیجه‌گیری کنند که به احتمال زیاد ممنوعیت واردات و رجیستری آیفون‌ها به زودی اجرایی خواهد شد.

تعرفه 96 درصدی برای آیفون 14 و 15

بر اساس اعلام رئیس انجمن واردکنندگان موبایل، مصوبه کلی تعیین تعرفه واردات گوشی‌های بالاتر از ۶۰۰ دلار است؛ اما تعرفه ۹۶ درصدی فقط به گوشی‌های آیفون ۱۴ و آیفون ۱۵ اعمال می‌شود. سایر گوشی‌هایی که قیمت آن‌ها بالای ۶۰۰ دلار است، با تعرفه ۲۸ درصدی وارد می‌شوند.

۲. رجیستری آیفون ۱۴ و ۱۵ به تصویب مجلس نیاز دارد (۶/۰۳/۱۴۰۳)

شرط اصلی آزادسازی واردات و رجیستری آیفون‌های ۱۴ و ۱۵ به تصویب این موضوع در کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی نیاز دارد. این کمیسیون قرار بود در اردیبهشت ‌ماه تشکیل جلسه دهد؛ اما به دلیل سانحه سقوط هلیکوپتر رئیس‌جمهور و پایان دوره یازدهم مجلس، این جلسه به تعویق افتاد. این خبر هم توسط آقای اسدی، رئیس انجمن واردکنندگان موبایل اعلام شده است.

۳آیفون ۱۴ و ۱۵ به‌صورت مسافرتی وارد می‌شود (۲۱/۰۱/۱۴۰۳)

بر اساس اعلام رئیس اتحادیه فروشندگان صوتی و تصویری و تلفن، آیفون ۱۴ و ۱۵ همچنان به صورت مسافری و قاچاق وارد کشور می‌شوند و خرید و فروش آن‌ها به طور رسمی ممنوع است؛ اما هنوز تلاشی برای رجیستری این گوشی‌ها وجود ندارد. این موضوع باعث بلاتکلیفی واردکنندگان و خریداران شده است.

دولت جدید با ممنوعیت واردات آیفون مخالف است!

محمدجواد آذری‌جهرمی یکی از اعضای ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان، مخالفت خود را ممنوعیت واردات آیفون اعلام کرده است. اما این همه ماجرا نیست؛ چراکه هنوز دولت چهاردهم به صورت کامل مستقر نشده است. در این شرایط باید منتظر ماند تا وزیر صمت جدید منصوب شود و در این مورد اظهار نظر کند.

فعلا امیدی برای رجیستری آیفون ۱۴ و ۱۵ وجود ندارد!

از آغاز ممنوعیت رجیستری گوشی آیفون ۱۴ بیشتر از سه سال می‌گذرد؛ اما متاسفانه هیچ خبری در زمینه ثبت این گوشی در سامانه همتا نیست. همچنین در سپتامبر ۲۰۲۳ جدیدترین نسل گوشی‌های آیفون، یعنی آیفون ۱۵ به بازار عرضه شد و هنوز هم از رجیستری این گوشی خبری نیست. پس در پاسخ به سوال اصلی که رجیستری آیفون ۱۴ و ۱۵ به کجا رسید، باید گفت همه شایعاتی که در مورد رجیستری این دو نسل از گوشی وجود داشته است، مبنای واقعی ندارد. در یک سال گذشته بسیاری از مسئولان دولتی به امکان رجیستری آیفون‌های جدید اشاره کرده‌اند؛ اما هیچ‌کدام از این خبرها واقعیت نداشته است؛ پس فعلا امیدی برای رجیستری آیفون ۱۴ و ۱۵ وجود ندارد!

رجیستر نشدن آیفون 14 و 15

خرید انواع گوشی آیفون در فروشگاه فرنا

رجیستری آیفون ۱۴ و ۱۵ به کجا رسید؟ همان‌طور که گفته شد، درحال‌حاضر هیچ امیدی به رجیستری گوشی‌های آیفون ۱۴ و ۱۵ وجود ندارد. پس خرید این دو مدل به دردسرهای زیادی که دارد، نمی‌ارزد. در این شرایط خرید آیفون ۱۳ و گوشی های رده پایین‌تر این برند به‌صرفه است. فروشگاه اینترنتی فرنا مدل‌های مختلفی از گوشی آیفون ۱۳ و پایین‌تر را عرضه می‌کند. اگر شما هم قصد خرید آیفون ۱۳ را با قیمت مناسب دارید، می‌توانید هم‌اکنون خرید خودتان را از طریق سایت فرنا تکمیل کنید تا در اسرع‌وقت برای شما ارسال شود.

 

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *