اخبار اطلاعات و ارتباطات

راهنمای خرید باتری لپ تاپ

اگر لپ تاپ شما به تعویض باتری نیاز پیدا کرده است، باید اطلاعات کاملی در ارتباط با ویژگی‌های باتری لپ تاپ متناسب با دیوایس خود داشته باشید. توجه به متریالی که باتری با آن ساخته شده، میزان قدرت، عمر مفید و سازگاری باتری با مدل لپ تاپ شما از مهم‌ترین مواردی است که به هنگام خرید باتری لپ تاپ باید به آن توجه کنید. با توجه به این که باتری لپ تاپ از مهم‌ترین قطعات مصرفی لپ‌تاپ به شمار می‌رود و پس از کاهش عمر باتری چاره‌ای جز تعویض آن نخواهید داشت، باید راهنمای کاملی در ارتباط با خرید باتری لپ تاپ در اختیار داشته باشید تا به درستی این خرید را انجام دهید؛ به همین علت ما نیز تصمیم گرفتیم تا این راهنمای کارآمد را در اختیار شما قرار دهیم؛ پس با  ما در این مطلب همراه باشید تا با ویژگی‌های کلیدی یک باتری لپ تاپ بیشتر آشنا شوید.

معرفی انواع باتری لپ تاپ

در حال حاضر باتری‌های لپ تاپ موجود در بازار را می‌توان در سه دسته اورجینال، جنیون (Genuine) و های کپی (HighCopy) تقسیم‌بندی کرد. باتری جنیون در اصل همان باتری موجود بر روی لپ تاپ شماست که سلول‌های داخلی به کار رفته در آن بوسیله کشور ژاپن یا کره در برندهایی مثل سامسونگ، LG یا پاناسونیک تولید می‌شوند. این نوع از باتری‌های لپ تاپ دارای بالاترین سطح کیفیتی میان باتری‌های لپ تاپ هستند و از آن جایی که برندهای تولید کننده لپ تاپ در ایران نمایندگی رسمی ندارند، برای خرید این نوع خاص از باتری لپ تاپ باید به نمایندگی برند لپ تاپ در کشورهای همسایه نظیر امارات، کویت و غیره مراجعه کنید.

البته باتری‌های اورجینال لپ تاپ نیز به لحاظ کیفیت و کارایی، چندان تفاوتی با باتری‌های نوع جنیون ندارند و در واقع طول عمر این دسته از باتری‌های لپ تاپ نیز عملکردی مشابه باتری اصلی لپ تاپ‌تان خواهد داشت. در طرف دیگر ماجرا نیز باتری‌های HighCopy قرار گرفته که به دلیل تولید انبوه با قیمت بسیار پایین‌تری در مقایسه با باتری‌های اورجینال به بازار عرضه می‌گردند. تفاوت این نوع از باتری‌های لپ تاپ با باتری‌های اورجینال و جنیون در سلول داخلی باتری و IC کنترلر آن است. سلول این باتری‌ در چین ساخته شده و درجه کیفی آن نیز عمدتاً بین ۲ و ۳ است.

در بحث خرید باتری لپ تاپ اگر به سراغ باتری‌های نوع های کپی بروید، باید این نکته را در نظر بگیرید که کیفیت این نوع از باتری‌ها متفاوت بوده و برخی از آن‌ها به دلیل شارژدهی بسیار پایین صرفاً تا چند ماه می‌توانند پاسخگوی نیازهای شما باشند. به طور کلی اگر بودجه مالی محدودی دارید و قصد ندارید که هزینه زیادی بابت خرید باتری لپ تاپ خرج کنید، خرید یک باتری های کپی از فروشگاهی معتبر نظیر گروه لپ تاپ بهار با نام تجاری (BLS) که گارانتی نیز برای محصولات خود در نظر گرفته است، گزینه خوبی برای شما خواهد بود.

ویژگی هایی که در خرید باتری لپ تاپ باید به آن توجه کنید!

قدم اول در خرید باتری لپ تاپ انتخاب نوع آن از میان باتری‌های اورجینال و های کپی است؛ اما این قدم بعدی است که می‌تواند تعیین کننده یک خرید درست باشد. قدم دوم به بررسی ویژگی‌های کلیدی یک باتری سالم اختصاص پیدا کرده که ارزیابی آن از طریق بررسی پارامترهای زیر امکان‌پذیر خواهد بود:

  • متریال باتری: عموماً باتری‌های لپ تاپ را از موادی همچون لیتیوم یونی (LiON)، نیکل کادمیوم (Nicad)، لیتیوم یون پلیمری (Li-Poly) و نیکل متال هیدرید (NiMH) می‌سازند. در این میان باید توجه داشته باشید که باتری‌های ساخته شده از Nicad به دلیل سنگینی بیش از حد و عمر کوتاه از دور خارج شده‌اند. در میان مابقی باتری‌ها نیز هرچند که باتری‌های NiMH دارای دوام بیشتری هستند؛ اما باتری‌های LiON و Li-Poly عمر بیشتری نسبت به آن‌ها دارند. به طور کلی اگر به دنبال شارژ سریع و دوام بیشتر هستید باید به سراغ خرید باتری‌های LiON و Li-Poly بروید.
  • ظرفیت باتری: منظور از ظرفیت باتری مقدار توانی بوده که قادر به تولید آن است. این ظرفیت عموماً برحسب میلی آپر ساعت (MAh) بر روی باتری لپ تاپ درج می‌گردد و هرچه مقدار آن بیشتر باشد، باتری توان بیشتری داشته و کمتر به شارژ مجدد نیاز پیدا می‌کند. در حال حاضر بسیاری از باتری‌های لپ تاپ حداقل دارای ۵ هزار میلی آمپر ساعت ظرفیت هستند.
  • تعداد سلول باتری: از نکات دیگری که به هنگام خرید باتری لپ تاپ باید به آن توجه داشته باشید، تعداد سلول باتری است. تعداد سلول‌های باتری به ظرفیت باتری ارتباط دارد و هرچه تعداد این سلول‌ها بیشتر باشد، ظرفیت باتری نیز افزایش پیدا می‌کند. البته این نکته را نیز نباید فراموش کرد که تعداد سلول زیاد به معنای سنگین‌تر شدن وزن باتری نیز خواهد بود. عموماً باتری‌های موجود در بازار دارای ۴ سلول هستند.
  • ولتاژ باتری: یکی از فاکتورهای مهم دیگری که در راهنمای خرید باتری لپ تاپ حتماً باید به آن اشاره کنیم، ولتاژ باتری است. باتری‌های موجود در سطح بازار از ۷.۲ ولت شروع شده و تا ۱۴.۴ ولت ادامه پیدا می‌کنند. البته در خرید باتری لپ تاپ باید به سازگاری ولتاژ آن با لپ تاپ دقت ویژه‌ای داشته باشید. به عنوان مثال شما نمی‌توانید برای لپ تاپی که در ولتاژ استاندارد ۱۴.۸ کار می‌کند از باتری ۷.۲ ولتی استفاده کنید. جالب است بدانید که میزان ولتاژ باتری با تعداد سلول‌های آن ارتباط مستقیم دارد و با بالا رفتن میزان ولتاژ تعداد سلول‌های باتری نیز افزایش پیدا می‌کند.

چگونه باتری سازگار با لپ تاپ خود را پیدا کنیم؟

اگر عمر مفید باتری لپ تاپ‌تان تمام شده و به دنبال تعویض آن هستید، در قدم اول باید به مدل دستگاه خود توجه کرده و سپس پارت نامبر آن که بر روی باتری قدیمی درج شده است را چک کنید. منظور از پارت نامبر یک کد انحصاری متشکل از چند حرف و عدد است که برای سازگاری باتری جدید با لپ تاپ‌تان باید دقت کنید که پارت نامبر باطری جدید با باطری قبلی شما مطابقت داشته باشد. حال سوال اینجاست که اگر نتوانیم پارت نامبر باتری دیوایس خود را پیدا کنیم، در این صورت چطور می‌توانیم باتری سازگار با لپ تاپ خود را خریداری کنیم؟

در چنین مواردی نیز جای نگرانی نبوده و کافیست به سراغ بخش پشتیبانی مجموعه لپ تاپ بهار رفته و از کارشناسان این مجموعه بخواهید تا باتری‌های سازگار با مدل لپ تاپ‌تان را به شما معرفی نماید. به طور کلی، هرچند که خرید اینترنتی همواره با نگرانی‌هایی همراه بوده است؛ اما خرید از یک فروشگاه معتبر مثل گروه BLS می‌تواند این نگرانی را کاملاً برطرف سازد. این مجموعه از سال ۱۳۸۳ فعالیت خود را آغاز کرده و در طول این ۲۰ سال فعالیت، با ارائه ضمانت‌نامه‌های تعویض بی‌قید و شرط از یک طرف و ارائه محصولات باکیفیت از طرف دیگر توانسته است جایگاه ویژه‌ای در میان فروشگاه‌های معتبر فعال در حوزه لوازم جانبی لپ تاپ پیدا کند.

مجموعه لپ تاپ بهار؛ معتبرترین فروشگاه ایرانی برای خرید انواع باتری لپ تاپ

همان طور که در مطالب فوق مشاهده کردید، به دلیل مسئله اتمام عمر مفید باتری لپ تاپ‌تان دیر یا زود با مسئله تعویض باتری لپ تاپ مواجه خواهید شد و چه چیزی بهتر از این که در این زمان اطلاعات جامع و کاملی درباره ویژگی‌های یک باتری سالم و سازگار با دستگاه و دیوایس خود داشته باشید؟ ما در این مقاله تلاش کردیم تا کلیدی‌ترین نکات موجود در حوزه خرید باتری لپ تاپ را در اختیارتان قرار دهیم و اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتر هستید، می‌توانید سری به بلاگ وب‌سایت مجموعه لپ تاپ بهار بزنید؛ چراکه کلیه این مطالب برداشتی از مطالبی بود که در بلاگ این مجموعه منتشر شده است. این مجموعه هم دارای بلاگ آموزشی غنی و کاربردی بوده و هم در ارائه لوازم جانبی باکیفیت لپ تاپ دستی بر آتش دارد؛ پس وقت را تلف نکرده و همین حالا به سراغ وب‌سایت رسمی آن به آدرس www.bls-co.ir بروید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *