اخبار فناوری

امنیت داده کشور بر روی آب

بنیانگذار دمسان‌رایانه: وضعیت امنیت داده در کشور شرایط خوبی ندارد و نسبت به سایر کشورهای منطقه در رده پایین‌تری قرار دارد.

به گزارش اکوموتیو، رضا اخلاقی، بنیانگذار و معاون فنی دمسان‌رایانه در بیست‌وسومین سالگرد تاسیس این شرکت درباره وضعیت امنیت داده کشور گفت: جایگاه ایران نسبت به سایر کشورهای منطقه پایین‌تر است زیرا قانون‌گذاری و نظارت پسینی در سایر کشورها خیلی جدی‌تر است اما در ایران چنین مواردی وجود ندارد. از نظر تجهیزات تقریبا مشابه کشورهای منطقه هستیم؛ اما از جهت نیروی انسانی ضعف زیادی داریم. نیروی انسانی متخصص کم داریم، بسیاری از افراد مهاجرت کرده‌اند و تا زمانی که نیروی انسانی متخصص نباشد، ابزار و تجهیزات اهمیتی ندارد.

اخلاقی به حملات سایبری در این چند ماه اخیر اشاره کرد: هکرها اصلا افراد باهوشی نیستند بلکه دقت کم کاربران و نبود امنیت باعث هک‌های متعدد می‌شود. بعد از اینکه کاربر با بی‌دقتی سیستم را به دست هکر می‌دهد، به دلیل اینکه بخش‌های شبکه بادقت چیده نشده است، هکر خیلی ساده با تصرف کردن کامپیوتر، می‌تواند کل شبکه را تصرف کند.

بنیانگذار دمسان علت اصلی مشکل امنیت در کشور تجهیزات را نمیداند: ما به اندازه کافی تجهیزات داریم. هیچ جایی وجود ندارد که نبود امنیت به دلیل کمبود تجهیزات باشد، بلکه در بیشتر موارد تجهیزات بسیار خوب است اما تنظیمات همان تجهیزات بسیار بد انجام شده است.

در ادامه تاکید کرد: کمبود نیروی انسانی متخصص و مهاجرت گسترده این افراد، تهدیدی جدی برای امنیت شبکه‌های کامپیوتری در ایران به‌شمار می‌رود.

اخلاقی معتقد است هیچ ابزاری نمی‌تواند جایگزین نیروی انسانی متخصص شود: مسئله بسیار مهم این است که ابزارها تنها به دست نیروی انسانی خبره به‌درستی عمل می‌کنند. برای جبران این ضعف، آکادمی دمسان‌رایانه را تاسیس می‌کنیم تا بتوانیم نیروی انسانی ماهر تربیت کنیم و بخشی از این کمبود را پوشش دهیم.

علیرضا مسلمی، رئیس هیات‌مدیره دمسان‌رایانه درباره برنامه‌های توسعه‌ای این شرکت در سال ۱۴۰۲ توضیح داد: این شرکت در حال گسترش سبد خدمات و محصولات خود است و به‌زودی فعالیت آکادمی آموزشی این مجموعه برای افزایش مهارت دانشجویان، مشتریان و همکاران آغاز می‌شود. تصمیم گرفتیم تجربیات خود را به نسل جدید انتقال دهیم به همین دلیل از ۶ ماه پیش مقدمات تاسیس آکادمی دمسان را فراهم کرده‌ایم که پیش‌بینی می‌کنیم در دو ماه آینده فعالیت خود را شروع کند. این آکادمی عمدتاً به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی که تجربه کافی ندارند و نیز به مشتریان و همکاران دمسان‌رایانه خدمات آموزشی ارائه خواهد داد.

مسلمی درنهایت از تاسیس شرکت توسعه فناوری دمسان و ورود به تولید سخت‌افزار خبر داد.

فاطمه مشرفی دمسان

فاطمه مشرفی، مدیرعامل دمسان درباره چرایی ورود این مجموعه به حوزه تولید گفت: مشکلات در خصوص واردات، تخصیص ارز و همچنین نیاز به بومی‌سازی برای افزایش امنیت داده‌ها و اطلاعات، ما را به سمت تولید سخت‌افزارهای مرتبط با امنیت شبکه سوق داد. با توجه به زیربناها و آزمایش‌های مورد نیاز، امیدواریم تا سال آینده تولیدات ما وارد بازار شوند. علاوه بر حوزه امنیت شبکه، برنامه‌هایی برای تولید دیگر تجهیزات سخت‌افزاری با همکاری شرکای آسیایی داریم.

مشرفی هدف اصلی دمسان را کاهش وابستگی به واردات و افزایش کنترل بر امنیت اطلاعات از طریق تولید داخلی دانست.

مشرفی از رسالت اصلی این شرکت گفت: ماموریت اصلی ما در دمسان‌رایانه، حفاظت از بسترهای دیجیتال است تا مشتریان‌مان بتوانند با اطمینان به فعالیت خود ادامه دهند. ما هم‌اکنون به بیش از دو هزار مشتری خدمات ارائه می‌دهیم.

در ادامه امیرحسین ظهیری، مدیر فنی دمسان‌رایانه با معرفی خدمات این شرکت، به اهمیت تضمین دسترس‌پذیری بالا برای مشتریان اشاره کرد: دمسان‌رایانه با استفاده از دو تکنیک «اکتیو/اکتیو» و «اکتیو/پسیو»، سطح بالایی از دسترس‌پذیری خدمات را در اختیار مشتریانش می‌گذارد. در تکنیک اکتیو/اکتیو، سرویس‌های مورد استفاده، همزمان و به صورت موازی فعالیت می‌کنند. این ساختار موجب می‌شود که در صورت بروز مشکل در یکی از سرویس‌ها، سرویس‌دهی همچنان بدون وقفه ادامه پیدا کند.

ظهیری بیان کرد که این تکنیک‌ها در سطوح مختلف زیرساخت، از جمله سخت‌افزار، دیتابیس، ماشین مجازی و دیتاسنتر، پیاده‌سازی شده‌اند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۲ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *