اخبار استارتاپی

جمع سپاری طرح های خلاق و فرهنگی

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم از فعال‌سازی زیرساخت‌های حمایتی برای ارتقاء طرح‌ها و کسب‌وکارهای خلاق و جمع سپاری طرح های خلاق و فرهنگیخبر داد و گفت:« برنامه جامع تامین مالی جمعی به‌عنوان یک راهبرد ضروری برای شرکت‌های در مرحله رشد و توسعه محصول شناخته می‌شود، خصوصاً برای آن‌ها که با چالش‌های مالی مواجه‌اند. این رویکرد نه تنها به تجمیع منابع مالی عمده کمک می‌کند، بلکه فرهنگ سرمایه‌گذاری در حوزه‌های فناوری و فرهنگی را نیز تعمیق بخشیده و به ترویج نوآوری عمومی کمک می‌کند.»

به گزارش اکوموتیو، ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرمدر راستای حمایت از توسعه اکوسیستم نوآوری و شکوفایی طرح و کسب‌وکارهای خلاق با همکاری صندوق پژوهش و فناوری صنایع خلاق، اقدام به برگزاری برنامه جامع تامین مالی جمعی (Crowdfunding) جمع سپاری طرح های خلاق و فرهنگی کرده است.

در این برنامه، شرکت‌های واجد شرایط می‌توانند از طریق مشارکت جمعی سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی، به منابع مالی مورد نیاز برای توسعه و تجاری‌سازی محصولات و خدمات خود دست یابند.

مسعود حسنلو، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم در خصوص پیشینه و دلیل ورود این ستاد در برنامه جمع سپاری طرح های خلاق و فرهنگی گفت:« ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم در راستای فعال‌سازی زیرساخت‌های حمایتی برای ارتقاء طرح‌ها و کسب‌وکارهای خلاق، برنامه‌ جدیدی برای تامین مالی جمعی را به اجرا درآورده است. این ستاد، با هدف گسترش تعامل میان فرهنگ، فناوری و شناسایی چالش‌های مالی شرکت‌ها و کسب و کارهای نوپای صنایع خلاق، به دنبال ایجاد فرصت‌های جدید برای تجاری‌سازی و گسترش محصولات نوآورانه است.»

وی، هدف از این اقدام را تسهیل دسترسی به سرمایه در گردش برای آغاز و توسعه کسب‌وکارهای فناورانه در حوزه صنایع فرهنگی و نرم دانست و تاکید کرد: «این اقدام در جهت تقویت پایه‌های مالی، تسریع در پروسه نوآوری و خلاقیت کسب‌وکارها و ایجاد اثرات ماندگار و بنیادی در اکوسیستم نوآوری انجام می شود.»

وی ادامه داد: «تامین مالی جمعی به‌عنوان یک استراتژی ضروری برای شرکت‌های در مرحله رشد و توسعه محصول شناخته می‌شود، خصوصاً برای آن‌ها که با چالش‌های مالی مواجه‌اند. این رویکرد نه تنها به تجمیع منابع مالی عمده کمک می‌کند، بلکه فرهنگ سرمایه‌گذاری در حوزه‌های فناوری و فرهنگی را نیز تعمیق بخشیده و به ترویج نوآوری عمومی کمک می‌نماید.»

حسنلو، جامعه مخاطبان این فراخوان را شرکت‌های خلاق، دانش‌بنیان و کسب‌وکارهای نوپای حوزه فناوری‌های فرهنگی دانست و تصریح کرد: حوزه فعالیت شرکت‌ها و یا طرح‌ها شامل بازی ویدئویی و موبایلی، سینما و انیمیشن، پی‌نمایی (کمیک استریپ)، رسانه‌های صوتی و تصویری، آموزش، یادگیری، طراحی، بازی، اسباب‌بازی و سرگرمی، صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی، هنرهای تجسمی و نمایشی، تولید محتوا، چاپ و نشر، مد و پوشاک، تولید محتوا صوتی و تصویری، نوشت افزار، نوآوری اجتماعی و سایر صنایع خلاق و فرهنگی است.

دبیر ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم همچنین خاطرنشان کرد: «این برنامه شامل سه روش تامین مالی است؛ نخست، تامین مالی مبتنی بر سود سالانه (Equity Crowdfunding) است؛ در این روش، سرمایه‌گذاران در سود سالانه شرکت در آن خدمت و یا محصول سهیم می‌شوند.
دوم، تامین مالی مبتنی بر پیش‌فروش (Reward-Based Crowdfunding) است؛ در این روش، شرکت‌ها با پیش‌فروش محصولات یا خدمات خود، منابع مالی مورد نیاز را جذب می‌کنند.
سوم، تامین مالی مبتنی بر اهدا (Donation-Based Crowdfunding) است، در این روش، افراد بدون انتظار دریافت بازگشت مالی، در اجرای طرح های مفید که اثرات اجتماعی قابل ملاحظه دارند, کمک‌های خود را اهدا می‌کنند.»

به گفته وی، بخش اول طرح که بر مبنای سرمایه‌گذاری مبتنی بر سود است، با همکاری سکوهای تامین مالی جمعی اجرا می‌شود و طرح های متقاضیان به آنان معرفی خواهد شد و فرایند تکمیل مدارک و ضمانت، تا حد امکان تسهیل خواهد شد.

بخش تامین مالی مبتنی بر اهدا با همکاری صندوق پژوهش و فناوری صنایع خلاق پیگیری خواهد شد و این صندوق در حال فراهم کردن شرایط و زیرساخت‌های اجرایی این طرح است.

به گفته او، موفقیت در فراخوان جمع سپاری طرح های خلاق و فرهنگی منجر به تقویت قابلیت‌های جذب سرمایه، توسعه محصولات نوآورانه و دسترسی به بازارهای جدید برای متقاضیان می‌شود. شرکت‌های متقاضی می توانند تا تاریخ ۵ شهریور ۱۴۰۳ فرم ثبت‌نام خود را تکمیل بستر ملی جمع سپاری صنایع خلاق ارسال کنند.

پوستر جمع سپاری طرح های خلاق و فرهنگی

 

 

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *