مقالات کارآفرینیمقالات هوش مصنوعی

کدام حاشیه سود هوش مصنوعی؟! مدل‌های کسب‌وکار هوش مصنوعی به سرعت در حال تغییر است!

OpenAI و Anthropic هر سال میلیاردها دلار برای آموزش مدل‌هایی مانند GPT-4 و Claude هزینه می‌کنند، اما رقابت شدیدی در قیمت‌گذاری و کاهش حاشیه سود هوش مصنوعی باعث شده که کسب‌وکار پیرامون این پلتفرم‌ها در وضعیت شکننده‌ای قرار بگیرد.

Aidan Gomez، مدیرعامل شرکت Cohere که یکی از ارائه‌دهندگان هوش مصنوعی رقابتی است، معتقد است که فروش دسترسی به مدل‌ها به سرعت در حال تبدیل شدن به یک «کسب‌وکار بدون حاشیه سود» است. او در یک پادکست که دوشنبه منتشر شد، گفت: «در حال حاضر، این مدل‌های هوش مصنوعی بیشتر از درآمدشان هزینه دارند.م

گومز در مصاحبه‌ای با Harry Stebbings از ۲۰VC گفت: «اگر تنها به فروش مدل‌ها بپردازید، در مدت کوتاهی وضعیت بسیار دشواری پیش رو خواهید داشت.»

منظور او از «فروش مدل‌ها»، فروش دسترسی API به این مدل‌های هوش مصنوعی است؛ OpenAI، Anthropic، گوگل و Cohere این خدمات را به توسعه‌دهندگان ارائه می‌دهند و همگی با یک مشکل مشابه روبرو هستند.

گومز گفت: «هوش مصنوعی کسب‌وکار بدون حاشیه سود خواهد بود زیرا قیمت‌گذاری‌ها به شدت کاهش یافته‌اند. افراد مدل‌ها را به صورت رایگان در اختیار دیگران قرار می‌دهند. این کسب‌وکار هنوز بزرگ خواهد بود و همچنان ارقام بالایی خواهد داشت زیرا مردم به این فناوری نیاز دارند — و این فناوری به سرعت در حال رشد است — اما حاشیه سود هوش مصنوعی، حداقل در حال حاضر، بسیار کوچک خواهد بود.»

شرکت‌هایی که در زمینه توسعه مدل‌های هوش مصنوعی پیشرفته فعالیت می‌کنند، در رقابتی شدید با یکدیگر قرار دارند. مؤثرترین استراتژی برای بهبود مدل‌های هوش مصنوعی امروزی، اضافه کردن توان محاسباتی بیشتر است که به معنای پرداخت هزینه‌های کلان به Nvidia برای سخت‌افزار مورد نیاز جهت هوشمندتر کردن مدل‌های هوش مصنوعی است.

در عین حال، یک رقابت جدی برای کاهش قیمت‌ها (و کاهش حاشیه سود هوش مصنوعی) در جریان است. OpenAI و گوگل برای حفظ کاربران خود، قیمت‌های دسترسی به مدل‌های هوش مصنوعی خود را به شدت کاهش داده‌اند، در حالی که مدل‌های متن‌باز متا به سادگی و به‌طور رایگان قابل استفاده هستند.

گومز در این باره گفت: «به همین دلیل است که در لایه کاربردی هیجان زیادی وجود دارد»

او به اشتراک ماهانه ۲۰ دلاری ChatGPT از OpenAI اشاره کرد. گومز معتقد است که مدل‌های هوش مصنوعی Cohere در بلندمدت به یک کسب‌وکار جذاب تبدیل خواهند شد، اما تا آن زمان محصولات دیگر مرتبط با هوش مصنوعی می‌توانند راهی مؤثر برای کسب درآمد باشند.

به عبارت دیگر، مدل‌های هوش مصنوعی امروزی زیان‌ده هستند، به میزان بسیار زیادی هم زیان‌ده هستند. در حالی که شرکت‌هایی مانند مایکروسافت و گوگل می‌توانند این زیان را جبران کنند یا به سادگی آن را تحمل کنند، این کار معمولاً برای استارتاپ‌های کوچک امکان‌پذیر نیست. هیچ کدام از آن‌ها نمی توانند منفی بودن حاشیه سود هوش مصنوعی را با محصولات دیگر جبران کنند.

Cohere در کنار OpenAI، Anthropic و Mistral یکی از آخرین استارتاپ‌های باقی‌مانده در حال توسعه مدل‌های پیشرفته هوش مصنوعی است. سایر استارتاپ‌های مشابه مانند Inflection، Adept و Character.ai توسط ارائه‌دهندگان بزرگ خدمات ابری خریداری شده‌اند و در حالی که مدل کسب‌وکار ناموفقی را پشت سر گذاشته‌اند، اما فناوری قدرتمند خود را حفظ کرده‌اند.

با این حال، شرکت‌های بزرگ فناوری در حال بلعیدن این شرکت‌های نوپا هستند، پیش از آنکه فرصتی برای تبدیل شدن به رقبای جدی پیدا کنند.

گومز گفت: «این که خود را به زیرمجموعه‌ای از ارائه‌دهنده خدمات ابری خود تبدیل کنید، بسیار خطرناک است.»

او به این نکته اشاره کرد که سرمایه‌گذاران خطرپذیر فقط به دنبال بازدهی مناسب هستند، در حالی که ارائه‌دهندگان خدمات ابری ممکن است اهداف بیشتری داشته باشند. او ادامه داد: «ساده بگویم، این کسب‌وکار خوبی نیست.»

شرکت‌هایی که مدل‌های هوش مصنوعی پیشرفته را توسعه می‌دهند، در موقعیت به طور فزاینده‌ای دشوار قرار دارند. برخی معتقدند که نوآوری‌ها در معماری مدل‌ها، کارایی داده‌ها یا قدرت محاسباتی ممکن است در آینده بازدهی عظیمی برای این مدل‌های هوش مصنوعی به همراه داشته باشد. با این حال، هیچ‌کس نمی‌داند که چه زمانی. هیچ کس هم نمی داند که اصلاً، آن روز خواهد آمد یا خیر؟ و به‌وضوح، با وضع فعلی حاشیه سود هوش مصنوعی همه استارتاپ‌های هوش مصنوعی امروزی برای دیدن آن روز باقی نخواهند ماند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *