اخبار استارتاپیاخبار سرمایه گذاری خطرپذیر

شناسا در اکوسیستم استارتاپی ۱۴ همت سرمایه‌گذاری خواهد کرد

بازوی سرمایه‌گذاری جسورانه گروه مالی پاسارگاد اعلام کرد تا پایان 1407، 14همت در اکوسیستم نوآوری و فناوری ایران سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

در روز سه‌شنبه ششم شهریورماه شناسا ضمن رونمایی از بیانیه خط‌مشی سرمایه‌گذاری خود، خبر داد تا سال ۱۴۰۷، ۱۴۰ هزار میلیارد ریال در اکوسیستم استارتاپی و فناوری کشور سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

حسین نظربلند درباره دستاوردهای شناسا توضیح میدهد

حسین نظربلند، مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شناسا درباره دستاوردهای این مجموعه بیان کرد: از آغاز فعالیت شناسا در سال ۱۳۹۱ تا کنون بیش از ۱۰۰۰ شغل مستقیم ایجاد کرده‌ایم و در حال حاضر ۳۹ شرکت فعال در سبد سرمایه شناسا وجود دارند و ۲۴ سرمایه‌گذاری مشترک در شناسا صورت گرفته است.

مدیرعامل شناسا در رابطه با اگزیت‌های صورت گرفته در این مجموعه توضیح داد: تا به الان حدود ۲۰۰ میلیارد تومان اگزیت انجام شده‌است که بیشتر این اگزیت‌ها مربوط به هم‌بنیان‌گذارها یا در داخل اکوسیستم پاسارگاد و شناسا بوده است و مشکل اساسی آنها عدم ورود سرمایه جدید به آنهاست.

نظربلند درباره وضعیت اکوسیستم استارتاپی ضمن ابراز امیدواری تشریح کرد: باتوجه‌به قانون جهش تولید دانش‌بنیان و خروج‌های اخیر، در اکوسیستم با بهبود وضعیت منابع روبه‌رو هستیم. به نظر می‌رسد قفل ورود سرمایه به اکوسیستم برداشته شده و برآورد ما این است که در یک سال آینده وضعیت منابع مالی بهتر خواهد بود.

حمیدرضا علوی از رویکردهای جدید شناسا میگوید

سیدحمیدرضا علوی معاون سرمایه‌گذاری شناسا درباره رویکردهای جدید سرمایه‌گذاری گفت: مهمترین رویکرد شناسا کمک به توسعه نهادهای خلق ارزش در اکوسیستم یا توسعه نهادی است.

دومین رویکرد شناسا سرمایه‌گذاری جسورانه از مبلغ ۵ میلیارد تا معادل یک میلیون دلار خواهد بود و سومین رویکرد شناسا نوآوری جسورانه است که با شکل دادن به کسب‌وکارهایی که بازار به آنها نیاز دارد انجام خواهد شد.

علوی حوزه های سرمایه‌گذاری مدنظر شناسا را فناوری اطلاعات و ارتباطات، سلامت، خدمات مالی نوآورانه، معدن، انرژی، امنیت غذایی را از حوزه‌های جذاب سرمایه‌گذاری شناسا دانست و توضیح داد: رویکرد جاری شناسا در سرمایه‌گذاری روی کسب‌و‌کارهای فناور محور و استارت‌آپ‌های نوآور در مراحل توسعه‌ای است. به عبارت دیگر کسب و کارهایی که بخشی از مسیر رشد خود را طی کرده‌اند و در مورد بازار محصول و خدمات خود دچار ابهام نیستند.

معاون سرمایه‌گذاری شناسا درباره الزامات شرایط موردنیاز تیم‌ها برای پذیرش سرمایه‌گذاری ادامه داد: تیم‌ها باید آماده جذب سرمایه و در شاخص IRL  عدد ۶ به به بالا باشند. یعنی در وضعیت تناسب بازار و محصول قرار گرفته باشد. یکی از الزامات کلی طرح‌های سرمایه گذرای در شناسا این است که کسب و کار دارای حداقل محصول پذیرفتنی (MVP) باشد. البته کسب و کارهای دارای ظرفیت، در مرحله قبل از تست بازار به شتاب دهنده تریگ‌آپ ارجاع داده می‌شوند.

در پایان محمود کریمی، معاون راهبردی شناسا از اهمیت نقش شهرهای دیگر کشوردر اکوسیستم استارتاپی گفت: ایران فقط تهران نیست و نباید محدود به تهران باشیم. باید در جست‌وجوی ایده‌ها به شهرستان‌ها هم توجه کنیم، در دو سه سال آینده گلوگاه اکوسیستم استارت‌آپی تیم‌ها هستند و ما هم به این خاطر به نیازهای شناسایی شده جهت ارائه خدمات به تیم‌ها و کسب و کارهای نوآور در سطوح مختلف شناسا به توسعه فعالیت خود از طریق نهادهای تخصصی شتابدهی، استارت‌اپ استودیو و صندوق پژوهش و فناوری اقدام کرده‌ایم.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۴]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *