اخبار استارتاپی

cvcها فرشته نجات استارتاپ‌ها هستند

شصت‌و‌نهمین نشست سرمایه‌گذاری کارایا با همکاری شتابدهنده تریگ‌آپ برگزار شد.

شصت‌و‌نهمین نشست سرمایه‌گذاری کارایا با همکاری شتابدهنده تریگ‌آپ روز پنج‌شنبه ۸ شهریورماه ۱۴۰۳ در محل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری برگزار شد.

در این نشست که با هدف حمایت از کسب‌وکارهای نوآور و فراهم‌سازی زمینه برای رشد و پیشرفت استعدادهای نوپا آغاز شده بود، سرمایه‌گذاران کارایا، تریگ‌آپ، فعالان اکوسیستم استارتاپی کشور و اصحاب رسانه حضور پیدا کردند.

محمدصادق سبحانی تریگ‌آپ

در ابتدای این نشست، محمدصادق سبحانی، مدیرعامل شتابدهنده تریگ‌آپ در خصوص رویکرد این شتاب‌دهنده و نقش آن در توسعه استارتاپ‌ها سخنرانی کرد.

سبحانی در ابتدا از دستاوردهای این شتابدهنده توضیح داد: شتابدهنده تریگ‌آپ از سال ۹۶ به شبکه نوآوری، ارزش‌آفرینی و سرمایه‌گذاری ایرانی شناسا واگذار شد. ما از آن زمان ۲۲۰۰ ایده را بررسی کردیم، با بیش از ۶۰۰ ایده مصاحبه کرده و حدود ۶۴ قرارداد سرمایه‌گذاری را به انجام رساندیم.  تریگ‌آپ تاکنون ۱۳ خروج موفق داشته است که برای یک شتابدهنده در اکوسیستم نوآوری عملکرد موفقی محسوب می‌شود.

سپس تیم های استارتاپی با هدف جلب نظر داوران شروع به ارائه کردند.

نخستین ارائه توسط استارتاپ زیوان پلاس به عنوان شرکت واقعیت مجازی و افزوده برای معماری به ارائه خود انجام شد.

زیوان پلاس با هدف توسعه روش‌های هویت بصری به معماران و سازندگان متولد شد. پرزنت با تکنولوژی واقعیت مجازی و افزوده، تنوع ارائه روی موبایل، تبلت و لپ‌تاپ در هرفاز طراحی و اجرایی، تسهیل در قرارداد با توجه به پرزنت سه بعدی و درآمد بالاتر با توجه به کاهش زمان طراحی از دستاوردهای این مجموعه عنوان شده است.

این استارتاپ در طول مدت فعالیت خود توانسته است محصولاتی در زمینه استودیو VR، پرزنت آنلاین و آفلاین، تبلت و موبایل و پرزنت واقعیت مجازی به بازار عرضه کند.

حامداحمدلو، مدیراجرایی و بنیان‌گذار زیوان پلاس درباره سابقه اجرایی این تیم به سرمایه‌گذاران کارایا در توضیح داد: ما تنها استارتاپ این حوزه‌ هستیم که از تکنولوژی واقعیت مجازی و افزوده برای معماران استفاده می‌کنیم. تیم ما به پشتوانه ۱۰ سال سابقه اجرایی در این زمینه به دنبال رفع چالش‌های معماران و حوزه ساخت‌وساز است.

مدیرعامل اکیپا درحال ارائه

در ادامه استارتاپ اکیپا، پلتفرم کشف و رزرو تجربه‌های تفریح گروهی توضیحاتی را درباره خود ارائه کرد.

صالح اسکندرزاده، مدیرعامل اکیپا در مورد تفاوت نوع نیازهای نسل زد و آلفا تاکید کرد: با توجه به تفاوت جنس نیاز نسل زد و آلفا و به تبع آن تفریحات آمیخته شده متناسب با رفع نیاز آنها این پلتفرم را ایجاد کرده‌ایم.

اسکندرزاده با تاکید بر ارزش‌های اکیپا برای کاربران اظهار کرد: جستجو و کشف، انتخاب آگاهانه و آنلاین و اجتماعی‌سازی تجربه از ارزش‌های استارتاپ ما برای کاربران است.

مدیرعامل اکیپا در مورد سرویس‌های فعلی این پلتفرم توضیح داد: رزرو بلیط اتاق فرار، خدمات تیم‌سازی اختصاصی شرکتی، رزرو بلیط سینما ترس و … از خدمات ما برای کاربران است.

وی از مدل کسب‌وکاری این استارتاپ اینگونه ادامه داد: مدل درآمدی که برای پلتفرم کیپا در نظر گرفته‌ایم شامل کمیسیون فروش، تبلیغات بازی‌ها، طراحی اتاق فرار و پروژه‌های سازمانی است. ماتاکنون توانسته‌ایم ایونت‌های سازمانی برای تیم اسنپ و اسنپ‌فود برگزار کنیم.

سپس پویا بهیار، بنیان‌گذار استارتاپ خودنویس درباره استارتاپ خود سخنرانی کرد.

بهیار با اشاره بر نقش تسهیل‌گر خودنویس در فرآیند بازاریابی محتوا بیان کرد: خودنویس در واقع یک دستیار تولید محتوای متنی مبتنی بر هوش مصنوعی است که مخاطبان متنوع را تحت پوشش قرار می‌دهد. این استارتاپ می‌تواند نسخه اولیه یک مطلب درباره هر موضوعی را به صورت ویرایش‌شده آماده کرده و در اختیار مخاطب بگذارد.

بنیان‌گذار استارتاپ خودنویس در ادامه به ارائه توضیحاتی درباره استراتژی این شرکت برای ورود به بازار و مهمترین دستاوردهای مالی آن پرداخت.

به گفته او، خودنویس با استفاده از هوش مصنوعی بازاریابی برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط با کمترین هزینه منجر به تسهیل مسیر بازاریابی محتوا شده است.

بعد از بهیار، حسن ارجمند به عنوان بنیان‌گذار استارتاپ ادمین ویلا درباره رویکرد کلی این استارتاپ و دستاوردهای آن توضیح داد.ارجمند درباره ادمین ویلا گفت: ادمین ویلا، در واقع سامانه مدیریت هوشمند اجاره اقامتگاه در ایران است که b2b بوده و به فرآیند رزرواسیون اقامتگاه کمک می‌کند.

ارجمند درباره ارزش بازار اقامتگاه کشور توضیح داد: در حال حاضر کل بازار اجاره اقامتگاه در ایران ۱۸ همت برآورد شده است که ۲۰ درصد آن در انحصار بخش آنلاین است.

ارجمند درباره روش بازاریایی در ادمین ویلا گفت: روش ما در بازاریابی به دو صورت تلفنی و حضوری انجام می‌شود. ما در ۱۲ ماه گذشته ۹ میلیارد فروش داشته‌ایم و موفق به ۲۶۳۰ رزرو شده‌ایم.

در ادامه رویداد پنلی با محوریت cvcها با حضور مشکات اسدی، مدیرعامل کسب‌وکارهای نوین آن، سعید اسلامی، دبیرکل سابق کانون نهادهای سرمایه‌گذاری، محمدصادق سبحانی، مدیرعامل تریگ‌آپ و با راهبری ارشد حسینی برگزار شد.

مشکات اسدی، مدیرعامل کسب‌وکارهای نوین آن درباره هدف cvc ها توضیح داد: سالهاست در اکوسیستم بحث نیاز به سرمایه مطرح است ولی واقعا مسئله اصلی سرمایه است؟ خب اگر این سرمایه از طریق بازیگران متداول تزریق شود که بهتر است، اما از طرف دیگر این بازیگران متداولی که در بخش خصوصی هستند، نحوه ارتباط با رگولاتور را به خوبی میدانند و میتوانند تسهیلگر باشند، اما اگر از ساید آنها به قضیه نگاه کنیم که چرا میخواهند وارد اکوسیستم شوند باید گفت آنها یا به دنبال سهمی از اقتصاد دیجیتال هستند و یا میخواهندبا ورود به این حوزه به دنبال بهبود عملکرد زنجیره ارزش خودشان هستند.

سعید اسلامی، دبیر کل سابق کانون نهادهای سرمایه‌گذاری از مزایای وجود این نهادها گفت: cvc ها در کنار همه مشکلاتشان مزایایی هم دارند، احتمالا در ۵ سال آینده باید پنل آسیب شناسی در این خصوص برگزار کنیم، بازیگران شرکتهای بزرگ بسیار رانت‌جو هستند و نسبت به نوآوری مقاومت گسترده ای دارند، چرا که سیستمهای کنونی آنها کار میکند و نمیخواهند ریسک تغییر را بپذیرند همچنین مداخله نهادهای حکومتی در این شرکتهای بزرگ زیاد است و تفکر آنها توسعه پیدا کرده است. در ایران اما این cvcها مشکلات شرکتها و فاندرها را حل میکنند.

محمدصادق سبحانی، مدیرعامل تریگ‌آپ بر لزوم پیدا کردن نیازهای واقعی بازار تاکید کرد: الزامی که وجود دارد این است که به دنبال نیازهای واقعی حرکت کنیم و به سمت صنایع برویم. چراکه بدون وجود برخی زیرساختها قوانین میتوانند این مسیر را تسهیل کنند. فضای انحصاری و رانتی، دانش بنیانها را تبدیل به رقیب و در نتیجه گرفتن رانت میکند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۲ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *