اخبار استارتاپی

برنامه کیمیاپل: حمایت از شرکت های دارویی شیمیایی برای ورود به حوزه بیوتکنولوژی

در برنامه کیمیاپل ستاد توسعه زیست فناوری در همکاری با صندوق نوآوری و شکوفایی از طرح های تحقیق و توسعه فناورانه و تامین زیرساخت به منظور تولید فرآورده زیستی حمایت می کند.

با توجه به اسناد بالادستی در حوزه زیست‌فناوری و هدف‌گذاری برای دستیابی به سه درصد از بازارهای جهانی تا سال ۱۴۰۴ در نقشه جامع علمی کشور و دیگر اسناد مرتبط، فاصله زیادی برای رسیدن به این هدف در کشور وجود دارد. به نظر می‌رسد که تحقق اهداف نوآورانه در صنعت زیست‌فناوری دارویی کشور، برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، نیازمند سیاست‌های مؤثرتری است.

توسعه اقتصاد دانش‌بنیان بدون وجود یک اکوسیستم نوآوری که بتواند بستر مناسبی برای رشد و توسعه کسب‌وکارهای فناورانه و دانشی فراهم کند، ممکن نیست. بنابراین، شکل‌گیری اکوسیستم نوآوری در حوزه داروهای زیستی اهمیت بسیار زیادی دارد.

آینده داروها در صنعت داروسازی با رویکردی چندوجهی مشخص می‌شود؛ ترکیبی از ایمونوتراپی، پزشکی دقیق، درمان‌های هدفمند، درمان‌های ترکیبی، داروهای بیولوژیک، واکسن‌ها و درمان‌های مبتنی بر ژن که درمان‌های مؤثرتر و بادوام‌تری ارائه می‌دهند.

در این راستا، نوآوری و همکاری مستمر بین دانشگاه‌ها، صنعت و سازمان‌های نظارتی ضروری است. با توجه به تکامل صنعت داروسازی، توانایی این صنعت در پیش‌بینی و انطباق با تغییرات، نقش مهمی در شکل‌دهی به آینده و تأثیرگذاری بر سلامت جهانی خواهد داشت.

یکی از رویدادهای قابل توجه در صنعت دارویی جهان، حرکت سریع به سمت فرآورده‌های بیولوژیک است. پیش‌بینی می‌شود که در سال‌های آینده، نسبت داروهای بیولوژیک به داروهای شیمیایی افزایش یابد و بخش عمده‌ای از تولیدات دارویی جهان را داروهای بیولوژیک تشکیل دهند.

براساس آمار موجود، ۱۱.۶۹ درصد از تولیدات داخلی دارو که معادل ۱۵,۴۶۰ میلیارد تومان است، به داروهای زیستی اختصاص دارد و بیش از ۶۰ درصد صادرات دارویی ایران مربوط به داروهای بیولوژیک است.

طبق برآوردها، بازار محصولات بیولوژیک در سال ۲۰۲۴ حدود ۳۷۳.۵ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود و پیش‌بینی می‌شود که این رقم تا سال ۲۰۲۹ به ۶۱۵ میلیارد دلار برسد.

در راستای خط مشی و اهداف کلان ستاد توسعه زیست فناوری مبنی بر توسعه فناوری و تولید محصولات بیولوژیک و حوزه های نوین دارویی، برنامه کیمیاپل با هدف توسعه و تجاری سازی پروژه های بیولوژیک با تمرکز بر حوزه‌ فناوری های نوین درنظر دارد مرزهای ورود به بازارهای بیولوژیک را برای شرکت های فعال در حوزه داروها و مواد اولیه شیمیایی، ایجاد کند.

فراخوان برنامه کیمیاپل با محورهای زیر فعال است:

  • کانژوگیشن داروهای زیستی
  • توسعه پلتفرم تولید داروهای الیگونوکلئوتید و الیگوپپتید
  • تولید مواد موثره دارویی تخمیری
  • استخراج و تخلیص مواد موثره پایه زیستی
  • تولید موارد اولیه و حد واسط دارویی زیست پایه
  • مهندسی متابولیک به منظور تولید مواد موثره داریی و مواد موثره دارویی حاصل از زیست ترادیسی

علاقه مندان به شرکت در برنامه کیمیاپل می توانند طرح خود را در تارنما مربوطه ثبت کنند.

 

 

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *