اخبار استارتاپیاخبار کارآفرینی اجتماعی

برگزاری نشست خبری اولین دوره اعطای جایزه نوآوری اجتماعی

جانا در 5 محور تخصصی و 3 بخش جایزه به برگزیدگان اعطا خواهد شد.

نشست خبری اولین دوره اعطای جایزه نوآوری اجتماعی (جانا)، صبح امروز چهارشنبه ۱۱ مهر ماه ۱۴۰۳ برگزار شد.

به گزارش اکوموتیو به نقل از دبیرخانه جانا، نشست خبری اولین دوره اعطای جایزه نوآوری اجتماعی  با حضور دکتر مصطفی زمانیان، دبیر شورای مشورتی و سیاستگذاری جانا، دکتر محمدمهدی جعفری، دبیر کل جانا و مدیرعامل بنیاد تعالی اجتماعی زندگی، دکتر محمد رسولی دبیر جانا و مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری دال و جمعی از خبرنگاران فعال در حوزه نوآوری و فناوری برگزار شد.

مصطفی زمانیان نشست اولین دوره اعطای جایزه نوآوری اجتماعی گفت: «جانا اهدافی چون گفتمان‌سازی و ترویج مدل‌های موفق نوآوری اجتماعی، معرفی قهرمانان و اثرگذاران اجتماعی کشور، تقویت زنجیره استعدادیابی و تقویت استخر استعداد حوزه نوآوری اجتماعی را دنبال می‌کند.»

زمانیان، جریان جانا را تقویت‏کننده فعالیت‏های اجتماعی دانست و نسبت به همیاری و همکاری تمامی فعالان زیست‏بوم نوآوری اجتماعی کشور در راستای اجرای هر چه بهتر جانا ابراز امیدواری کرد. در ادامه، زمانیان دبیرخانه جانا را یک دبیرخانه دائمی معرفی کرد و فعالیت‏های این دبیرخانه را محدود به برگزاری آئین اعطا ندانست.

محمدمهدی جعفری در ادامه نشست اولین دوره اعطای جایزه نوآوری اجتماعی، نوآوری‏های اجتماعی را مجموعه کنش‏های نوآورانه، شامل تولید محصول، ارائه خدمات یا توسعه مدل کسب‏وکار دانست که به موضوعات اجتماعی (اعم از مسائل یا فرصت‏ها) به شیوه‏ای اثربخش‏تر و کارآمدتر از گذشته می‏پردازند و در هدف و فرایندهای اجرا، رویکرد اجتماعیشان به رویکرد تجاریشان تقدم دارد.

دبیر کل جانا، ۵ محور اصلی این جایزه را محورهای کسب وکارهای اجتماعی اجتماع‌محور، کسب و کارهای اجتماعی موضوع‌محور، محصولات و خدمات اجتماع‌محور، محصولات و خدمات جامعه‌محور و توسعه زیست‌بوم نوآوری اجتماعی عنوان کرد و بیان داشت که دبیرخانه جانا از میان طرح های ارسال شده، طرح‏های اجرا شده نوآورانه‌ای را که در زمینه حل مسائل اجتماعی موثرتر بوده و تلاش کرده‌اند که با خلاقیت و نوآوری بیشتری مشکلات اجتماعی را برطرف کنند، به عنوان نامزدهای نهایی جانا اعلام کرده است. به گفته جعفری، جانا بنا دارد تا در آئین اعطای اولین دوره برگزاری، از طرح‏های برگزیده در ۳ بخش امید جانا، سپهر جانا و شمس جانا تقدیر به عمل آورد.

محمد رسولی با تشریح فرایندهای طراحی و اجرای جانا عنوان کرد که در جانا ۸۴۱ طرح توسط دبیرخانه این رویداد دریافت شده است که این تعداد طرح پس از غربالگری توسط شورای معین جانا، که متشکل از فعالان و بازیگران کلیدی زیست‏بوم نوآوری اجتماعی بوده‏اند، به ۱۷۶ طرح تقلیل پیدا کرده‏اند. از بین این طرح‏ها، تعداد ۵۴ طرح پس از ارزیابی توسط ارزیابان آشنا با موضوع به شورای علمی جانا راه پیدا کردند که در ۵ کمیته علمی متناسب با محورهای ۵گانه جانا، مورد ارزیابی موشکافانه و داوری قرار گرفتند.

نهایتا در هر محور ۴ طرح نهایی به شورای سیاستگذاری اعلام شده است. از بین ۲۱ طرح معرفی شده به شورای سیاستگذاری که تحت عنوان نامزدهای نهایی جانا قلمداد می‏ شوند، برگزیدگان نهایی جانا توسط شورای سیاستگذاری انتخاب شده‏ اند. اسامی برگزیدگان نهایی جانا در آئین اعطای اولین دوره جانا اعلام خواهد شد.

در ادامه نشست خبری اولین دوره اعطای جایزه نوآوری اجتماعی رسولی اعلام کرد که در جریان این جایزه، ۲ دستاورد ارزشمند دیگر نیز تحقق یافت که عبارتد از کتابی تحت عنوان «جانانه؛ تاملی در ابعاد زیست‏بوم نوآوری اجتماعی» که حاصل گردآوری و تحقیق پیرامون ۹ میزگرد برگزار شده توسط دبیرخانه جانا و با حضور بیش از ۳۰ صاحب‏نظر در موضوع نوآوری اجتماعی است، و «اطلس نوآوری اجتماعی» که مرجع شناسایی و آشنایی با طرح‏های نوآورانه اجتماعی کل کشور است و بیش از ۲۰۰ طرح نوآورانه اجتماعی را به صورت موجز معرفی کرده است. بنا است تا این دو دستاورد جانا در ائین اعطای این جایزه رونمایی شوند.

در خاتمه نشست خبری اولین دوره اعطای جایزه نوآوری اجتماعی، خبرنگاران با طرح پرسش‌هایی با دبیران این رویداد به گفت‌وگو پرداختند. در همین راستا، برگزیدگان نهایی جانا روز شنبه چهاردهم مهرماه سال جاری ساعت ۱۸ در تالار وحدت معرفی شده و از ایشان تقدیر به عمل خواهد آمد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *